printlogo


کد خبر: 146845تاریخ: 1394/7/18 00:00
چهارگوشه

کمیته چهارگانه صلح تونس برنده جایزه صلح نوبل
کمیته نوبل اعلام کرد جایزه نوبل صلح ۲۰۱۵ به کمیته چهارجانبه گفت‌وگوی ملی تونس برای مشارکتش در انتقال دموکراتیک قدرت در تونس پس از انقلاب سال ۲۰۱۱ اختصاص می‌یابد. کمیته چهارجانبه گفت‌وگوی ملی تونس از بزرگ‌ترین اتحادیه‌های صنفی این کشور، اتحادیه کارفرمایان، کانون وکلا و اتحادیه حقوق بشر تونس تشکیل شده است. مراسم اعطای جایزه نوبل صلح 10 دسامبر در سالروز درگذشت آلفرد نوبل، صنعتگر و نیکوکار سوئدی که پایه‌گذار جایزه نوبل صلح است در پایتخت نروژ برگزار می‌شود. این جایزه شامل یک مدال، یک دیپلم و چکی به مبلغ 8 میلیون کرون سوئد معادل حدود 855 هزار یورو است.

کشف بزرگ در جولان اشغالی
یک روزنامه چاپ رژیم صهیونیستی از کشف مقادیر بسیاری نفت در جولان اشغالی خبر داد. روزنامه هاآرتص نوشت اخیرا لایه‌ای بسیار عظیم در جولان کشف شده و این اکتشاف 10 برابر میانگین نفتی است که در نقاط مختلف دنیا کشف می‌شود. این روزنامه خاطرنشان کرد 3 جایگاه برای حفاری کشف شده که حاوی میلیاردها بشکه نفت است و می‌تواند روزانه 270 هزار بشکه نفت را برای مدتی طولانی تأمین کند.

حمله به نمادهای عاشورایی در بحرین
ائتلاف جوانان 14 فوریه گفت: حمله به شعائر حسینی ثابت می‌کند حمد بن عیسی آل‌خلیفه شاه بحرین «یزید دوران» است. این ائتلاف در بیانیه خود با تأکید بر اینکه ملت بحرین آماده دفاع از شعائر دینی است،  از مردم بحرین خواست با جرم و جنایت و هرگونه اقدام علیه نمادهای عاشورا به مقابله برخیزند. این ائتلاف هشدار داد: ما نباید اجازه دهیم اداره اوقاف رژیم بحرین خواسته‌های خود را بر مراسم ماه محرم و عاشورا تحمیل کرده و در جزئیات مسائل دینی مردم دخالت کند.

دومین نوجوان شیعه عربستانی در آستانه اعدام
یک موسسه بین‌المللی دفاع از حقوق بشر اعلام کرد، دومین جوان شیعه 17 ساله بازداشت شده در عربستان، با مجازات اعدام روبه‌رو است. این موسسه که مقر آن در لندن است، اعلام کرد دادگاهی در عربستان سعودی هفته گذشته داوود مرهون را به دلیل شرکت در اعتراضاتی که تقریبا 3 سال پیش علیه دولت شکل گرفته به اعدام با شمشیر محکوم کرد. قبل از مرهون یک جوان شیعه دیگر به نام «علی النمر» به دلیل شرکت در تظاهرات تقریبا 3 سال پیش به اعدام با شمشیر و به دار آویخته شدن محکوم شده است.

اولتیماتوم دادگاه پاکستان درباره فاجعه منا
دادگاه پاکستان از دولت خواست طی ۳ روز آینده گزارش خود را درباره فاجعه منا ارائه و آمار واقعی قربانیان این فاجعه را مشخص کند و اعلام کرد در غیر این صورت اعضای سفارت پاکستان در عربستان محاکمه خواهند شد. در این زمینه نماینده دولت پاکستان از دادگاه خواسته برای مشخص شدن جزئیات فاجعه منا مهلت بیشتری داده شود. برخی رسانه‌ها تعداد واقعی قربانیان پاکستانی فاجعه منا را 300 نفر اعلام کرده‌اند. دولت پاکستان تاکنون هیچ گونه واکنش اعتراضی به دولت عربستان درباره فاجعه منا نشان نداده و اعلام کرده که به هر آنچه دولت عربستان در این زمینه اعلام و اطلاع‌رسانی کند، اطمینان دارد. همچنین دولت پاکستان درباره فاجعه منا به رسانه‌های این کشور هشدار داده‌ که باید در این زمینه سکوت کنند.

تظاهرات ضددولتی در بلژیک
دیروز در بلژیک اعتصاب گسترده سراسری، در اعتراض به سیاست‌های ریاضتی اقتصادی در بلژیک برگزار شد. اتحادیه‌های تجاری بلژیک نارضایتی‌های خود را از کسری‌های بودجه دولت و سیاست مالیاتی این کشور که باعث پایین آمدن قدرت خرید دو سوم جمعیت این کشور شده است، اعلام کردند. بیشتر خشم عمومی مردم به دلیل افزایش سن بازنشستگی از 65 سال به 67 سال است. اعتصاب اخیر پانزدهمین اعتصاب اتحادیه‌های تجاری از زمان بر سرکار آمدن «شارل میشل» نخست‌وزیر بلژیک است که در اکتبر سال 2014 به قدرت رسید.
 


Page Generated in 0/0051 sec