قائممقام بازرگانی وزیرجهاد کشاورزی با اشاره به ادامه حضور واسطهها در بازار محصولات کشاورزی، گفت: امروزه فاصله قیمتی عرضه تا مصرف محصولات کشاورزی 2 تا 4 برابر است. به گزارش تسنیم، علیاکبر مهرفرد اظهارکرد: در سالهای گذشته نهادههای صنعت مرغداری همچون ذرت و کنجاله سویا با ارز 1226 تومان وارد میشد که با تغییر سیاستها، با نرخ 2650 تومان وارد شد اما نرخ این محصول نهتنها افزایش نداشت بلکه کاهش یافت. وی افزود: مابهالتفاوت قیمت ارز 1226 تومانی تا 2650 تومانی در این سالها به جیب چه کسانی میرفت که این مشکلات در محصولات دیگر هم به وجود آمد. مهرفرد گفت: امروزه فاصله قیمتی عرضه تا مصرف محصولات کشاورزی 2 تا 4 برابر است به طوری که سیبزمینی در مزرعه 400 تومان خریداری میشود، اما در بازار 2000 تومان به فروش میرسد. وی افزود: با در نظر گرفتن هزینه ضایعات، بستهبندی و حمل و نقل نیز نباید محصول تا 4 برابر قیمت اولیه به مصرفکننده برسد. این مقام مسؤول اظهار کرد: صنعت زنبورداری نسبت به گذشته اقدامات خوبی داشته و از تولید سنتی مقداری فاصله گرفته و در حال تکمیل زنجیره تولید است. وی با اشاره به لزوم برندسازی در صنعت زنبورداری کشور، افزود: تهیه نشان تجاری آسان، اما نگهداری آن سخت است زیرا کافی است که محصول بیکیفیتی تحت عنوان یک برند تهیه و به بازارعرضه شود. بنا به این گزارش، کشاورز وقتی به کارش ادامه میدهد که درآمد پایدار داشته باشد و دلالان و مفتخورها که باعث کاهش درآمد و سود کشاورز میشوند، حذف شوند. در حقیقت افزایش چندبرابری قیمت محصولات زراعی از مزرعه تا بازار بیشک معلول نارساییهای جدی در سیستم توزیع است. حضور دلالان در مزرعه تا میدان و افزایش هزینههای جانبی تولید نظیر افزایش هزینههای کارگری و حمل و نقل نیز مزید بر علت شده و در این میان هم تولیدکننده و هم مصرفکننده زیان میبینند. در ساختار تشکیلاتی وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تعاون روستایی برای ساماندهی تولید محصولات زراعی ماموریت دارد که با ایجاد شبکههای تولید و توزیع از تحمیل هزینههای نامتعارف به تولیدکننده و مصرفکننده جلوگیری کند اما با توجه به افزایش نامتعارف قیمتها و اجحافی که در حقوق تولیدکننده و مصرفکننده مشاهده میشود متاسفانه این موضوع همچنان کمرنگ دیده میشود.