printlogo


کد خبر: 146861تاریخ: 1394/7/18 00:00
نابودی 40 درصد داعش در سوریه

گروه بین‌الملل: تنها با گذشت کمی بیش از یک هفته از آغاز حملات هوایی روسیه در هماهنگی اطلاعاتی با سوریه، ایران، عراق و حزب‌الله لبنان، منابع موثق از نابودی 40 درصد زیرساخت‌های داعش در مناطق تحت اشغال‌شان در شرق و مرکز سوریه خبر داده‌اند. این در حالی است که غرب بویژه آمریکایی‌ها در واکنشی ریاکارانه مدعی شده‌اند روس‌ها به جای داعش گروه‌های تروریستی و تکفیری دیگر در خاک سوریه را که آنها مخالفان میانه‌رو دمشق خوانده‌اند، هدف قرار داده‌اند اما تحلیلگران مستقل بین‌المللی این حملات را به منزله برملا شدن ریاکاری آمریکایی در راه‌اندازی جنگی نیابتی می‌دانند. پایگاه عربی پانورامای الشرق‌الاوسط در این باره می‌آورد: «اگر بخواهیم تیتری برای استراتژی جدید روسیه در منطقه خاورمیانه انتخاب کنیم، می‌توانیم با اطمینان بگوییم بدون در نظر گرفتن اهداف اصلی و تاکتیکی که مسکو به‌دنبال تحقق آنها در سوریه و عراق به‌عنوان مرحله اول از مبارزه با تروریسم است، ابتکار روسیه جسورانه و ناگهانی بوده و پایانی برای مرحله جنگ‌های نیابتی یا جنگ نرم و هرج و مرج خلاق آمریکا به شمار می‌رود». احساس خطر کاخ سفید از فروپاشی داعش که لشکر پیاده‌نظام پنهان آمریکا در جنگ تروریستی  نیابتی در منطقه محسوب می‌شود به قدری جدی است که  منابع امنیتی عراقی فاش کرده‌اند، واشنگتن در واکنش به پیوستن عراق به ائتلاف ضد تروریستی چهارگانه با  ایران، روسیه، سوریه، نه‌تنها بغداد را رسما تهدید کرده بلکه با انجام اقداماتی فوری دولت عراق را مجازات کرده است. مثلا نیروهای آمریکایی تصویربرداری هوایی در الرمادی را که در نبرد با داعش به ارتش عراق کمک می‌کرد، متوقف کرده و به این ترتیب نیروهای عراقی در زیر نظر گرفتن تحرکات داعش در الرمادی با مشکل جدی مواجه شده‌اند. همچنین خبرهایی از طرح تجهیز معارضان سوری و کردهای عراق به سلاح‌های پیشرفته از پنتاگون به گوش می‌رسد که بنا به تجربه قبلی این تجهیزات احتمالا دوباره سر از اردوگاه داعش و دیگر گروه‌های تکفیری در خواهد آورد.
فرار سرکردگان تروریست‌ها
«ریاض حداد»  سفیر سوریه در مسکو دیروز به خبرگزاری «ریا نووستی» گفته است حملات هوایی اخیر ۴۰ درصد زیرساخت‌های گروه تروریستی موسوم به امارت اسلامی را در شرق و مرکز سوریه نابود کرده است. او اخبار رسانه‌های غربی مبنی بر اینکه روسیه مردم عادی را بمباران می‌کند، شدیداً رد کرده و بر اینکه حملات هوایی علیه تروریست‌ها  در سوریه کارآمد بوده و آنها  اثرات بمباران‌های هوایی را به خوبی حس می‌کنند، تاکید ورزیده و شرایط میدانی نیز این را تایید می‌کنند. گزارش‌ها از مرز ترکیه و اردن حاکی از فرار سرکرده‌های گروه‌های تروریستی تکفیری مختلف از داعش گرفته تا ارتش آزاد  از شام هستند که به صورت گروهی با مخفی شدن در میان آوارگان سوری به اروپا می‌گریزند و این ثابت می‌کند آنها بعد از چند سال توسعه و پروراندن رویای رسیدن به قدرت، ممکن است بزودی از درون متلاشی شوند. این موضوع همچنین نشان می‌دهد تروریست‌ها تا چه اندازه در زمان حملات فریبکارانه ائتلاف به اصطلاح ضد تروریستی تحت هدایت آمریکا احساس امنیت می‌کردند اما سفیر سوریه در مسکو علت  دقیق و مؤثر بودن حملات را  هماهنگی وسیع روسیه با ارتش سوریه می‌داند. به گفته حداد، تروریست‌ها برای در امان ماندن از حملات هوایی، اقدام به حفر تونل می‌کنند اما پیش از حملات هوایی، ابتدا هواپیماهای شناسایی روسیه برای تعیین نقطه دقیق بمباران‌ها به پرواز در می‌آیند و پس از آن بمباران‌ها صورت می‌گیرد: «هیچ یک از اعضای معارضان در مناطق تحت حملات هوایی حضور ندارند و بمباران‌های هوایی فقط تروریست‌ها را مورد هدف قرار می‌دهد که «داعش»، «جبهه النصره»، «جیش‌الفتح» و «جیش‌الاسلام» و برخی گروه‌های کوچک‌تر را شامل می‌شود. نیروی هوایی روسیه تا کنون 40درصد زیرساخت‌های تروریست‌های داعش را منهدم کرده و موجب کشته شدن بسیاری از آنها شده‌ است و تروریست‌ها شروع به حرکت به سمت مرزهای ترکیه کرده‌اند. مهم‌ترین نتایج عملیات هوایی روسیه، تسلیم شدن بسیاری از تندروها و تحویل دادن سلاح‌‌هایشان است؛ به طور مثال در یک مورد 400 تن از تروریست‌ها سلاح‌‌هایشان را تحویل داده و تسلیم شدند». همچنین المیادین گزارش می‌دهد ارتش سوریه توانسته  در هفته اخیر با پشتیبانی هوایی روسیه، در بخش شمالی حومه «حماه» 70 کیلومتر پیشروی داشته باشد و بر شهرک «کفر نبوده» و روستاهای «معرکبه»، «عطشان» و «المغیر» و تپه‌های «سکیک»، «الحویر»، «الصخر» و «تل عثمان» تسلط یابد.50 کیلومتر از این مناطق آزاده شده در کنترل گروه تروریستی جیش‌الفتح که مورد حمایت عربستان بود، قرار داشت. سوخوهای روس در آخرین موج حملات خود مناطق شمالی استان حماه و مناطق مجاور در استان ادلب را هدف قرار داده‌‌اند. در این عملیات شهرهای نزدیک به بزرگراه شمال به جنوب که از میان شهرهای اصلی غرب سوریه عبور می‌کند، هدف قرار گرفته است. همزمان نیروهای زمینی ارتش سوریه نیز با استفاده از موشک‌های سنگین زمین به زمین، دست‌کم 4 موضع تروریست‌ها را هدف قرار داده‌اند. «رامی عبدالرحمن» عضو گروه دیده‌بان حقوق بشر گفته است پس از این حمله، درگیری مستقیم بین طرفین رخ داده است.
4 ماه به جای 10 سال
در حالی که آمریکایی‌ها در ائتلاف مزورانه‌شان برای جنگ زرگری و ظاهری با داعش و حمایت پنهان آنها در پوشش عملیات هوایی در عراق و سوریه  جدول زمانی  10 ساله‌ای را برای محو داعش از منطقه وعده داده بودند اما روس‌ها مدت زمان تخمینی جنگ خود با تروریست‌های سوریه را 4 ماه تعیین کرده‌اند! به گزارش بخش عربی راشا تودی، روسیاالیوم، تروریست‌های النصره، جیش الفتح و احرارالشام در ادلب و حومه آن که از حمایت عربی، ترکی و غربی برخوردارند، دست به عقب‌نشینی جمعی به سوی مرز ترکیه زده‌اند و تروریست‌های داعش نیز استان‌های رقه و دیرالزور فرار تدریجی به سوی اراضی عراق را آغاز کرده‌اند. همچنین برنامه‌هایی برای بستن خطوط امدادرسانی به تروریست‌ها از مرز عراق و ترکیه توسط ارتش سوریه ترسیم شده است؛ برنامه‌ای که با اجرا شدن می‌تواند ضربه سنگینی به تروریست‌ها وارد کند. به عقیده ناظران سوری، ریف دمشق بزودی شاهد فروپاشی خود به خودی گروه‌های مسلح خواهد بود زیرا با تدارک این گروه‌های تروریستی برای بازسازی اوضاع خود، علائم این فروپاشی آشکار شده است.

ناراحتی مک‌کین از تحقیر  آمریکا در سوریه
رئیس کمیته امور مسلح سنای آمریکا با اشاره به تایید خبر تغییر مسیر هواپیمای عضو ائتلاف واشنگتن در سوریه به دلیل حضور جنگنده‌های روسیه گفت: «این موضوع ننگ‌آور و تحقیرآمیز است!» حرف‌های جان مک‌کین در واکنش به اظهارات سخنگوی پنتاگون  بود که تایید کرد هواپیماهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا، مجبور شده‌اند برای جلوگیری از رویارویی با جنگنده‌های روس در سوریه، مسیر خود را تغییر دهند. مک‌کین گفت: «ما نباید توسط روس‌ها درباره اینکه کجا هواپیماهای آمریکا می‌توانند پرواز کنند، دیکته شویم. این موضوع خفت‌بار، ننگ‌آور و تحقیرآمیز است. اگر قرار است همه اقدامات آمریکا به واسطه ریسک درگیری با روسیه تعیین و دیکته شود، بهتر است آمریکا سوریه را ترک کند».


Page Generated in 0/0051 sec