printlogo


کد خبر: 146924تاریخ: 1394/7/19 00:00
ردپای حکومت ترکیه و دوستان داعشی‌اش در خونین‌ترین حادثه تروریستی پایتخت ترکیه
اکتبر خونین اردوغان

گروه بین‌الملل: مرگبار‌ترین حمله تروریستی به پایتخت ترکیه در تاریخ معاصر بسیاری از تحلیلگران را واداشته تا یک اکتبر خونین را در آناتولی پیش‌بینی کنند. صبح دیروز انفجار 2 بمب در نزدیکی ایستگاه قطاری در آنکارا، 86 کشته و حدود 200 زخمی برجا گذاشت.  به گزارش آناتولی خبرگزاری رسمی ترکیه، این دو انفجار انتحاری رأس ساعت 10 صبح به‌ وقت محلی و در مسیر منتهی به ایستگاه راه‌آهن قدیم آنکارا در نزدیکی میدان «سیحیه» به وقوع پیوست، مکانی که قرار بود در آن مخالفان دولت تظاهراتی با نام «کار، صلح و دموکراسی» برگزار کنند. مجروحان این بمبگذاری بلافاصله به بیمارستان‌های دیشقاپی، نمونه و مصطفی کمال آتاتورک منتقل شدند. اکثر تجمع‌کنندگان در محل انفجارها اعضای اتحادیه‌های کارگری و طرفداران حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه و حامیان کردشان بودند که می‌خواستند در این مکان یک راهپیمایی علیه خشونت‌های اخیر در ترکیه برگزار کنند. برگزارکنندگان تجمع پس از انفجار گفتند برخی شعارهایی که قرار بود در این تجمع سر داده شود علیه ارتباط اردوغان با گروه‌های تروریستی و همچنین حملات یکجانبه پان‌ترکیست‌ها به کردها بوده‌ است.  اگرچه تا لحظه درج این خبر هنوز فرد یا گروهی مسؤولیت این انفجار را بر‌عهده نگرفته اما مشابهت این رخداد با آنچه حدود 3 ماه پیش در شهرهای کردنشین دیاربکر و سوروچ رخ دادند غیرقابل چشم‌پوشی است. انفجار انتحاری بی‌سابقه آنکارا که همواره امنیتی‌ترین شهر کشور و مقر حکومت محسوب می‌شده است آن هم علیه یک همایش ضددولتی از نگاه بسیاری از آگاهان این کشور تنها می‌تواند با چراغ سبز پنهان شخص اردوغان و توسط گروه‌های تکفیری تحت پوشش آنکارا و غرب مثل داعش صورت گرفته باشد. مقامات دولتی انفجارهای آنکارا را حمله تروریستی دانسته‌اند و تحقیقات اولیه نشان می‌دهد این حادثه «انتحاری» بوده است. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر روند ناآرامی‌های داخلی 2 ماهه در ترکیه در اثر پایان آتش‌بس میان شبه‌نظامیان کرد و دولت، رو به کاهش گذاشته بود حتی شاخه نظامی پ‌ک‌ک (حزب کارگران کردستان) برای اعلام آتش‌بس یکجانبه پیش از انتخابات 20 روز دیگر (اول نوامبر) آماده می‌شد.  در چنین شرایطی انفجار مزبور تنها آتش اختلاف‌افکنی میان ترک‌ها و کردها را همانند بمبگذاری‌های سوروچ و دیاربکر شعله‌ور‌تر می‌کند، آتشی که مخالفان اردوغان او را به افروختنش با بهره‌گیری از بازوی تروریستی فعالش در منطقه نظیر داعش متهم می‌کنند تا بلکه از طریق ایجاد دوقطبی اکثریت ترک و اقلیت کرد، بتواند با شعارها و مانورهای امنیتی شکست انتخاباتی خود و حزبش را در ماه ژوئن در مقابل احزاب ملی‌گرا، در انتخابات تکراری پیش‌رو (اول نوامبر) به پیروزی بدل کند.  صلاح‌الدین دمیرتاش، رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق‌ها که 3 ماه پیش برای نخستین‌بار کردها را در پارلمان صاحب کرسی کرد، با لغو تمام برنامه‌های خود در استانبول بلافاصله عازم آنکارا شد. او در نخستین واکنش به انفجار بمب قبل از برگزاری میتینگ صلح در آنکارا گفت: «این بمبگذاری یک قتل‌عام وحشیانه بوده است. انفجار این بمب دقیقا چیزی است که قبل از انتخابات در دیاربکر شاهد آن بودیم. تلفات بسیار سنگین است در حالی که هنوز عامل بمبگذاری‌های دیاربکر و سوروچ مشخص نشده است». عصر دیروز وزیر بهداشت ترکیه اعلام کرد 86 نفر بر اثر انفجارهای روز شنبه در آنکارا کشته شده‌اند.
به گزارش شبکه الجزیره، وزیر بهداشت ترکیه این خبر را در کنفرانس خبری مشترک با وزیر کشور اعلام کرد و گفت: «فاجعه انفجار امروز در آنکارا بزرگ بود و این انفجار امنیت ترکیه را هدف قرار داد. هم‌اکنون 186 نفر در بخش‌های مراقبت ویژه در بیمارستان‌ها درمان می‌شوند و 18 نفر آنها در بخش‌های جراحی بستری شده‌اند».  اگرچه دفتر نخست‌وزیری ترکیه نیز از لغو نشست احمد داووداوغلو با مقامات و رؤسای امنیتی بعد از انفجار آنکارا خبر داده است اما رسانه‌های ترک اعلام کردند بلافاصله بعد از انفجار، داووداوغلو، با سلامی آلتین اوک، وزیر کشور دیدار کرده و نهاد نخست‌وزیری دستور تشکیل جلسه امنیتی فوق‌العاده داده است.  اما انفجارها دیروز تنها یک هفته پس از شایعه بسیار جدی در جامعه ترکیه رخ داد که از نامه یکی از سرکردگان داعشی به اردوغان برای ائتلاف علیه حملات روس‌ها به تروریست‌ها در خاک سوریه رخ می‌دهد.  همچنین شب پیش از انفجارهای خونین آنکارا، حزب کارگران کردستان به نیروهای خود دستور داده بود که فعالیت خود را در ترکیه متوقف کنند، مگر اینکه به آنها حمله‌ای صورت بگیرد. حتی یکی از رهبران پ‌ک‌ک نیز تاکید کرده بود هر چند خشونت‌های مرگبار طی 3 ماه اخیر بین 2 طرف ادامه داشته است اما حزب آماده آتش‌بس جدیدی با مقام‌های ترکیه است. هفته پیش «جمیل بایک» به خبرگزاری فرانسه گفته بود: «ما از همین الان آماده برقراری آتش‌بس هستیم».  از طرف دیگر الهام احمد، یکی از مقامات ارشد حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه اخیرا فاش کرده بود که روسیه می‌خواهد با همکاری کُردها با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در سوریه در مرز با ترکیه مقابله کند. در ضمن او در گفت‌وگو با المانیتور نقش ترکیه را در سوریه بسیار بد دانسته بود، چرا که تروریست‌ها از ترکیه به سوریه رفته‌اند، نه از آسمان.
لزوم دخالت خارجی در ترکیه
همه این شواهد ناظران مسائل ترکیه را واداشته تا با اطمینان بالایی از دست‌های پنهان اردوغان و حزب در حال تقلای آک‌پارتی در راس حاکمیت برای سوء‌استفاده از چنین حوادث تروریستی خونینی به منظور جریحه‌دار کردن افکار عمومی به نفع یک حاکمیت امنیتی و نظامی نظیر آنچه اردوغان در ماه‌های اخیر به راه انداخته سخن به میان آوردند. آنها معتقدند تنش‌های اخیر در ترکیه چنان شدت یافته که سراسر ماه جاری میلادی را تا زمان برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام دربر می‌گیرد و اکتبر سرخ اردوغان را باعث می‌شود. الیزا مارکوس، کارشناس پ‌ک‌ک و کردها در ترکیه و نویسنده کتاب «خون و باور؛ پ‌ک‌ک و جنگ کردها برای استقلال» به مجله کریستیان ساینس‌مانیتور گفته است: «خشونت (در ترکیه) به حدی بالا گرفته است که ممکن است تا زمان برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی ادامه داشته باشد».  او حتی پیشنهاد داده بهتر است در این زمان از خارج از ترکیه مداخله شود آن هم در شرایطی که آمریکا و ناتو از یکسو و روسیه از سوی دیگر در مرزهای جنوبی ترکیه جولان می‌دهند. نگار گوکسال، تحلیلگر مسائل ترکیه نیز به کریستیان ساینس مانیتور گفت: «خشونت کنونی میان ترکیه و پ‌ک‌ک از خشونت‌های سال 2011 میان آن دو شدیدتر است و دلیل آن گسترده‌تر شدن نفوذ پ‌ک‌ک به داخل شهرهاست».  برخلاف مارکوس پیش‌بینی گوکسال به نفع اردوغان است و هشدار می‌دهد با نزدیک‌تر شدن به زمان انتخابات اول نوامبر ترکیه، این خشونت‌ها بر نتیجه انتخابات نیز تاثیر می‌گذارد. او درباره حضور دوباره کردها و احتمال تکرار موفقیت آنها برای ورود به پارلمان ترکیه معتقد است: «شانس کردها که در انتخابات 7 ژوئن گذشته برای ورود آنها به پارلمان ترکیه به دست آمد، از دست رفت».  با این حساب آیا انفجار خونین 10 اکتبر آنکارا به ضرر کردها و به نفع اردوغان و آک‌پارتی بوده است؟


Page Generated in 0/0048 sec