رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه شبکه مناسب توزیع بلیت برای آزادسازی نرخها توسط شرکتهای هواپیمایی فراهم شده است، از آزادسازی نرخهای بلیت هواپیما تا پایان برنامه پنجم خبر داد. علی عابدزاده در گفتوگو با فارس با اشاره به قانون برنامه پنجم مبنی بر الزام آزادسازی نرخها در سال سوم برنامه پنجم و به دنبال آن افزایش کیفیت خدمات حملونقل هوایی توضیح داد: آزادسازی نرخهای خدمات حملونقل هوایی یکی از مؤلفههای توسعه این صنعت است؛ مجلس در این باره مطالعات دقیقی انجام داد و این موضوع در برنامه پنجم گنجانده شد. وی ادامه داد: در این قانون بر متنوعسازی نرخها در سال اول برنامه و آزادسازی در سال سوم برنامه پنجم تأکید شده است. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: یکی از زیرساختهای توسعه صنعت، آزادسازی نرخها است که متأسفانه در طول 3 سال اول برنامه اقدامات مؤثری در این باره انجام نشد، اما در 2 سال اخیر دولت به متنوعسازی اقدام کرد و تا پایان برنامه پنجم (اسفند 94) آزادسازی اجرایی میشود. عابدزاده بیان کرد: این روندی است که سیستم حمل و نقل هوایی دنیا هم طی کرده است و ما هم هیچ راهی نداریم غیر از اینکه آزادسازی نرخها را اجرا کنیم. معاون وزیر راهوشهرسازی با بیان اینکه آزادسازی نرخهای خدمات حملونقل هوایی زیرساختهای ویژه خود را میطلبد، گفت: البته آزادسازی به معنای افزایش قیمت و گران شدن نرخ بلیت نیست.وی اظهار داشت: یکی از زیرساختهای اساسی آزادسازی نرخها، شبکه مناسب توزیع بلیت است؛ در این راستا شرکتهای هواپیمایی شبکه مناسب توزیع بلیت را نسبت به گذشته برای خود تهیه کردهاند و اغلب ایرلاینها هم به این شبکه مجهز شدهاند. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: موضوع دیگر قابل توجه در این باره، شکل نرخگذاری است؛ شرکتهای هواپیمایی باید توانایی لازم را در خود ایجاد کنند تا بتوانند نرخهای متنوع را در مسیرها و شبکه پروازی خود اعمال کنند. عابدزاده با تأکید بر اینکه قطعاً با آزادسازی نرخها قیمتها متنوع خواهد شد، بیان کرد: با اجرای آزادسازی، درآمد شرکتها قابل کنترل خواهد بود، مسافر حق انتخاب دارد و میتواند زمان و نرخ پرواز و خدمات دریافتی را تعیین کند. وی گفت: مهمترین مساله در آزادسازی این است که همزمان با اجرای این قانون، رقابت بین شرکتهای هواپیمایی افزایش مییابد و در سایه رقابت است که کیفیت ارتقا مییابد، بنابراین آزادسازی نرخها به ارتقای خدمات میانجامد.