printlogo


کد خبر: 147027تاریخ: 1394/7/21 00:00
اخبار

نرخ خوراکی‌ها افزایش نیافت
بانک مرکزی گزارش هفتگی متوسط قیمت خرده‌فروشی مواد غذایی در هفته منتهی به ۱۷ مهر را منتشر کرد که براساس آن برای اولین بار نرخ مواد خوراکی در این هفته با افزایش روبه‌رو نشد. در این هفته نرخ لبنیات، برنج، حبوب، گوشت قرمز، قند و شکر، چای و روغن نباتی ثابت ماند و قیمت تخم‌مرغ 2/1 درصد، میوه‌های تازه 7/5 درصد، سبزی‌های تازه 7/4 درصد و گوشت مرغ 1/1 درصد با کاهش روبه‌رو شد. در هفته گذشته بهای تخم‌مرغ شانه‌ای 7600 تا 9500 تومان فروش رفت. بهای گوشت مرغ معادل 1/1 درصد کاهش داشت. براساس اعلام بانک مرکزی نرخ لبنیات در یک سال منتهی به ۱۷ مهر ماه ۹۴ معادل 5/5 درصد، برنج 1/5 درصد، حبوب 5/25 درصد، میوه‌های تازه ۴ درصد، سبزی‌های تازه یک درصد، گوشت قرمز 3/6 درصد؛ گوشت مرغ 3/4 درصد، قند و شکر ۶ درصد و روغن نباتی 8/0 درصد افزایش اما قیمت تخم‌مرغ در این دوره  5/8 درصد و چای 3/1 درصد کاهش داشته است.
دامنه فارسی «. ایران» ثبت شد
اگر بتوانیم آدرس اینترنتی را فارسی‌سازی کنیم می‌توانیم امیدوار باشیم در آینده‌ای نزدیک سیستم‌عامل‌های فارسی و زبان‌های برنامه‌نویسی رایانه‌ای فارسی داشته باشیم.  به گزارش فارس، ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورایعالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در مراسم افتتاحیه پروژه ثبت دامنه فارسی «. ایران» گفت: خط و زبان فارسی به‌عنوان عامل فرهنگ فارسی و ایرانی تلقی می‌شود و ورود فناوری به‌خصوص فناوری اطلاعات و ارتباطات که سازنده فضای مجازی است در خط و زبان فارسی اثر گذاشته است. وی با بیان اینکه تکنولوژی از عوامل بیرونی فرهنگ است، افزود: در فضای مجازی بحث انتقال از وب 2 به وب 3 مطرح است که وب3 درحقیقت همان وب معنایی است و تلاش می‌کنند در زبان، هستان‌ها را استخراج کرده و وب اطلاعات را به وب دانایی تبدیل کنند تا میراث و دانش بشری قابل انتقال باشد.
لوازم خانگی 10 درصد گران شد
مدیرکل دفتر صنایع فلزی و معدنی سازمان حمایت با بیان اینکه ‌قیمت‌گذاری کالاهای گروه سوم براساس ضوابط و دستورالعمل سازمان حمایت توسط‌ کارخانه‌های تولیدی انجام می‌شود، گفت: لوازم خانگی مشمول قیمت‌گذاری نیست. به گزارش تسنیم، در روزهای اخیر برخی کارخانجات تولیدی لوازم خانگی در اقدامی تأمل‌برانگیز اقدام به افزایش بیش از 10 درصدی قیمت محصولات خود کرده‌اند. این تصمیم در حالی از سوی این کارخانجات در سطح بازار انجام می‌شود که بنا به اظهارات خودشان کارخانه‌های آنها پر از کالا است اما خریداری وجود ندارد. شهرام میرآخرلو در پاسخ به دلایل افزایش قیمت برخی محصولات کارخانجات لوازم خانگی آن هم در شرایط رکود بازار گفت: براساس
تقسیم‌بندی کالاها، لوازم خانگی در گروه سوم قرار داشته و مشمول قیمت‌گذاری دولت نیست اما در صورت دریافت شکایت از مصرف‌کنندگان و  افزایش قیمت غیر‌متعارف، با متخلفان  برخورد می‌شود.
پرداخت یارانه به تولیدکننده خارجی
عدم سیاستگذاری درست ارزی در کشور باعث می‌شود نرخ ارز در مکانی نامناسب قرار گیرد که در پی آن نوعی یارانه به تولیدکننده خارجی پرداخت می‌شود. به گزارش تسنیم، پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از سیاست‌های ارزی بانک مرکزی اظهار داشت: تجارت خارجی اعم از صادرات و واردات بخش مهمی از سیاست‌های اقتصادی کشور را شامل می‌شود که می‌تواند برای آینده کشور سرنوشت‌ساز باشد. وی ادامه داد: متاسفانه در سال‌های گذشته تولیدکننده را پولدار و حق کارگرخور، صادرات را عامل گرانی کالا و  واردات را در کنار قاچاق دسته‌بندی می‌کردند که به مرور نگرش‌های منفی نسبت به تولید و صادرات برطرف شد ولی مشکل واردات همچنان باقی است. وی با اشاره به محیط نامناسب کسب و کار در کشور افزود: بزرگ‌ترین آفت این روزهای اقتصاد کشور نبود محیط کسب و کار مناسب است که مجال تولید مولد را گرفته و موجب خاکستری شدن فضای تجارت خارجی نیز شده است.


Page Generated in 0/0057 sec