printlogo


کد خبر: 147033تاریخ: 1394/7/21 00:00
نمایندگان دانشجویان بورسیه در گفت‌و‌گو با «وطن‌امروز» تأکید کردند
مطالبات مهم بورسیه‌ها از دولت یازدهم

گروه اجتماعی: 17ماه از به راه افتادن غائله بورسیه‌ها گذشته است و انگ غیرقانونی که بر پیشانی این قشر از فرهیختگان جامعه چسبانده شد به طور مستقیم آبروی جامعه علمی را تحت‌الشعاع قرار داد اما با وجود نامه‌نگاری‌های بسیار مبنی بر دادخواهی و تظلم‌جویی این دانشجویان از نهادها و مراجع قانونی، همچنان صدای این دانشجویان از رسانه‌ها فراتر نرفته و اقدام عملی در پاسخ به مطالبات آنها صورت نگرفته است! این در حالی است که حتی پس از تذکر رهبر انقلاب و اشاره صریح ایشان به اجحاف در حق این دانشجویان هم برنامه قابل توجهی از سوی وزارت علوم درباره این دانشجویان عملیاتی نشد و همچنان کش و قوس این پرونده بین این وزارتخانه و کمیسیون اصل 90 به دنبال نامه‌نگاری‌های متعدد این دانشجویان ادامه دارد. نمایندگان 3هزار دانشجوی بورسیه در گفت‌وگو با «وطن امروز» مهم‌ترین مطالبات خود از قوای سه‌گانه و بویژه دولت را با توجه به حساسیت این پرونده و ارتباط آن با رشد علمی ایران مطرح کردند.    اولین نشست بررسی پرونده
3 هزار دانشجوی بورسیه با حضور نمایندگان این دانشجویان و رسانه‌های گروهی روز گذشته برگزار شد. در این نشست سیدمجتبی حسینی، فیاض محمدباقری و محمد میرزاوند از دانشجویان بورسیه پاسخگوی خبرنگاران بودند. سیدمجتبی حسینی، دانشجوی رشته نانو شیمی ضمن انتقاد از مصوبه
630 شورایعالی انقلاب فرهنگی و در پاسخ به پرسش خبرنگار «وطن امروز» مبنی بر انتظارات این دانشجویان از قوای سه‌گانه خاطرنشان کرد: تنها مرجع و پناهگاه ما قوه‌قضائیه است و ما از رسانه‌ها می‌خواهیم صدای ما را به گوش مدیران برسانند تا درهای قوه‌قضائیه روی ما باز شود، چرا که این مشکلات به آرامی در حال تعمیم به اعضای هیأت علمی است. وی با اشاره به دیگر خواسته دانشجویان بورسیه عنوان کرد: از دیگر توقعاتی که وجود دارد موضوع مصوبه 630 شورایعالی انقلاب فرهنگی است. درخواست داریم اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی نیز در مصوبه 630 تاملی کنند و برای حفظ نظام آموزشی کشور اجازه دهند که قوه‌قضائیه به این موضوع ورود پیدا کند. بنابر اظهارت حسینی مصوبه 630 شورایعالی انقلاب فرهنگی موضوع آموزش عالی در کشور را تا ابد سیاسی می‌کند. گفتنی است، براساس این مصوبه دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها اگر شکایتی از وزارت علوم داشته باشند نمی‌توانند شکایت خود را به قوه‌قضائیه ببرند.
دولت یازدهم به تعهدات دولت دهم پایبند باشد
از دیگر موضوعاتی که نمایندگان دانشجویان بورسیه به آن اشاره کردند انتظارات و توقعات از قوه مجریه است. حسینی به عنوان نماینده 3 هزار دانشجوی بورسیه در این‌باره بیان داشت: از دولت یازدهم می‌خواهیم به تعهدات دولت دهم پایبند باشد. ما به عنوان دانشجویان ایران در جامعه جهانی مطرح هستیم و نه به عنوان دانشجویان دولت‌ها، بر این اساس تغییر دولت‌ها  یا رویکردهای سیاسی نباید باعث دگرگونی در تصمیمات یا ایجاد بازی‌های سیاست‌زده در آموزش عالی کشور شود.
نامه‌های بی‌پاسخ دانشجویان بورسیه
جالب اینجاست از زمان به راه افتادن جنجال سیاسی بورسیه‌ها که در نهایت به بازی با آبروی این قشر منجر شد این افراد برای احقاق حقوق از دست رفته خود با نهادهای گوناگون مانند مجلس شورای اسلامی و دیوان عدالت اداری مکاتباتی را انجام دادند و خواستار رسیدگی به این موضوع شدند اما براساس آنچه نماینده این دانشجویان عنوان کرده همچنان این نامه‌ها بی‌پاسخ مانده و وزارت علوم هم واکنشی در این باره نداشته است.   حسینی خاطرنشان کرد، تاکنون هیچکس پاسخی به ما نداده است و فقط رسانه‌ها صدای مظلومیت ما را انعکاس داده‌اند.
وزارت علوم سدی در برابر مصوبات
همچنین این دانشجوی بورسیه درباره اقدامات وزارت علوم پس از تذکر رهبری عنوان کرد: کاش پس از صحبت‌های رهبر انقلاب درباره  ظلم به بورسیه‌ها یک لبیک می‌دادند و یک «چشم» به ایشان می‌گفتند. وی افزود: پس از فرمایشات رهبر انقلاب یک کمیته 5 نفره تشکیل شد که متشکل از وزیر علوم، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی، نماینده وزارت بهداشت، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس و نماینده رهبری در دانشگاه‌ها بود که قرار شد به مدت یک ماه مشکل بورسیه‌ها بررسی و حل شود اما هیچ اتفاقی نیفتاد، نه اینکه تلاش نکردند بلکه تلاش کردند اما وزارت علوم به عنوان سدی در برابر تصمیمات این کمیته ایستاد.
انتظار همکاری قوه مقننه
در ادامه این نشست محمد میرزاوند از دانشجویان بورسیه درباره انتظار این دانشجویان از مجلس اظهار داشت: از کمیسیون اصل 90 می‌خواهیم جمع‌بندی‌ها را به قوه‌قضائیه بفرستد تا روند رسیدگی به این پرونده با سرعت بیشتری پیگیری شود. همچنین محمد باقری از دیگر دانشجویان بورسیه رشد علمی کشور را در گرو تامین بودجه دانست و گفت: اگر دولت می‌خواهد به رشد علمی برسد نباید در زمینه پژوهش کاسه گدایی به دست بگیرد، کمبود بودجه نباید بهانه‌ای برای توقف پروژه‌های علمی باشد. به باور این دانشجو پرونده بورسیه‌ها  قسمت اول سریال است و قسمت بعدی به اعضای هیأت علمی دانشگاه پیام‌نور رسیده  و سریال عدم نیازها هم در حال پیشرفت است.


Page Generated in 0/0134 sec