printlogo


کد خبر: 147042تاریخ: 1394/7/21 00:00
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مطرح کرد
کم‌آبی تهدیدی برای نخلستان‌های فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: خشکسالی‌های اخیر و افت منابع آبی تهدیدی جدی در جهت حفظ و نگهداری نخلستان‌ها و تولید خرما در فارس محسوب می‌شود. محمدمهدی قاسمی در دومین جشنواره مردمی خرما که در شهرستان فراشبند فارس برگزار شد، اظهار کرد: کمبود اعتبار جهت اصلاح و احیای باغ‌های قدیمی و توسعه باغ‌های جدید به‌عنوان یک مانع محسوب می‌شود. وی با بیان اینکه 33 هزار و 170 هکتار از اراضی باغی استان زیرکشت خرما است، حجم خرمای تولیدشده در استان فارس را سالانه بیش از 150 هزارتن، اعلام و اضافه کرد: استان فارس 13 درصد از خرمای کشور را تولید می‌کند و تاکنون بیش از 100 رقم خرما در استان شناسایی شده است. قاسمی با اشاره به اینکه رقم خرمای شاهانی با 8/33 درصد از کل سطح زیرکشت، بیشترین میزان را به‌خود اختصاص داده است، اظهار کرد: زاهدی با 7/25 درصد و کبکاب با 5/13 درصد از کل سطح زیرکشت، در رتبه‌های بعدی قرار دارد. برداشت محصول خرما از مرداد آغاز شده و تا اواسط آبان ادامه دارد. وی از تغییر و اصلاح شیوه جمع‌آوری، حمل و تحویل خرما، فعال شدن بخش صنایع فرآوری خرما، کاهش ضایعات در بسته‌بندی و رعایت مسائل بهداشتی به‌عنوان تغییرات ایجاد شده در این بخش طی سال‌های اخیر یاد کرد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس بیان کرد: راه‌اندازی و توسعه واحدهای فرآوری و بسته‌بندی محصول و همچنین احداث سردخانه جهت نگهداری محصول و توسعه مکانیزاسیون جهت عملیات داشت و برداشت خرما از برنامه‌های این سازمان در جهت حمایت از نخلکاران است. قاسمی اظهار کرد: خرما میوه‌ای با ارزش غذایی بالاست که امروز مصارف غذایی و صنعتی آن به موازات یکدیگر پیش می‌رود و با تلاش باغداران و همکاری کارشناسان کشاورزی، در زمره محصولات سالم قرار دارد. به گزارش ایسنا، حسن‌پور، مدیر کل میوه‌های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی، نیز در سخنان کوتاهی سیاست وزارت جهاد درباره محصول خرما را اصلاح و نوسازی باغ‌ها، هرس، تغذیه، اصلاح سامانه آبیاری، بسته‌بندی و کمک به صادرات عنوان کرد.
راه‌اندازی انجمن خرما در جهرم
فرماندار ویژه جهرم گفت: انجمن خرما با هدف برطرف کردن مشکلات باغداران این شهرستان راه‌اندازی می‌شود. علیرضا صحراییان در جلسه کارگروه کشاورزی جهرم با انتقاد از شیوه تولید، نگهداری و بسته‌بندی خرما، گفت: خرما یکی از محصولات مهم کشاورزی در کشور است که متأسفانه تولید، نگهداری و بسته‌بندی آن به‌صورت سنتی انجام می‌شود. وی افزود: متأسفانه سالانه هزاران تن از این محصول به‌صورت فله‌ای به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و جنوب شرق آسیا صادر می‌شود. صحراییان بیان کرد: برای  تبدیل روند تولید خرما از سنتی به صنعتی به طرح جامع علمی و تخصصی توسعه خرما نیاز داریم و باید برای تبدیل این فرآیند حمایت‌هایی انجام شود. معاون استاندار فارس خاطرنشان کرد: کشاورزان و باغداران باید برای رونق بازار خرما تلاش کنند تا با یک برنامه تخصصی و بلندمدت در این راستا گام‌های اساسی برداشته شود و ایستگاه تحقیقات کشاورزی ظرفیت بسیار خوبی در این زمینه دارد. فرماندار ویژه شهرستان جهرم از تشکیل انجمن خرما در  این شهرستان خبر داد و افزود: باغداران و کشاورزان با مشکلات و محدودیت‌هایی روبه‌رو هستند که تشکیل انجمن خرما در راستای انسجام و همگرایی بین فعالان این صنعت و با مشارکت جمعی از اعضا در جهت بهبود شرایط این حوزه بسیار مؤثر است.
حرکت استان فارس به سمت خشکسالی
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس گفت: در سال جاری زراعی استان فارس 7/199میلیمتر بارندگی داشت که نسبت به مدت مشابه پارسال
2/18 درصد کاهش داشته و این کاهش معمولا در سال‌های مختلف تکرار شده است. وی بیان داشت: مطالعات جامع و بلندمدت اقلیم‌شناسی نشانگر آن است که استان فارس به سمت تغییر اقلیم و تشدید خشکسالی پیش می‌رود. محمد علی قلندری چندی پیش افزود: مهم‌ترین شاخصه این تغییرات افزایش دما و کاهش منابع آب در دسترس است. وی افزود: سرانه مصرف آب را سازمان بهداشت جهانی 150 لیتر در شبانه‌روز برای دوران عادی، 105 لیتر برای شرایط خشکسالی و 50 تا 75 لیتر برای شرایط بحرانی تعریف کرده و ما اکنون یک‌ونیم برابر در شرایط عادی، 2 برابر در شرایط خشکسالی و 4 برابر در شرایط بحرانی آب مصرف می‌کنیم.


Page Generated in 0/0055 sec