printlogo


کد خبر: 147054تاریخ: 1394/7/21 00:00
پیشنهاداتی برای تماشا از دریچه تلویزیون
نسخه‌ای برای چشم روشنی
مرتضی اسماعیل‌دوست: در دوران جدید با تغییر میزانسن فکری جامعه از همنوایی به فردگرایی، شیوه بهره‌مندی از وسایل ارتباطی نیز شکلی متفاوت از گذشته یافت و قابلیت‌های کیفی سیستم‌های پخش خانگی، بستری برای اجرای چنین اندیشه‌ای شد. از این رو به موازات جایگاه شکل یافته در قالب خانگی، بخشی با نام «قاب تماشا» در این صفحه به صورت هفتگی سعی دارد پیشنهاداتی برای تماشای آثار ارزنده در چارچوب دریچه تلویزیون ارائه دهد. دامنه‌ای گسترده از چشم‌سپاری در محفلی کوچک که می‌تواند شامل انتخاب‌هایی از سریال‌های تلویزیونی ایرانی و خارجی و آثار شبکه نمایش خانگی باشد.

برنامه‌های تلویزیونی «نقد چهار»
شبکه چهارم سیما از پاییز امسال و به موازات تغییر مدیریتی روندی متمایز در عرضه برنامه‌ها را در پیش گرفت و به دنبال عنوانی از «شبکه دانایی» سعی کرد مجموعه‌هایی ارزنده در حوزه نقد و نظر را برای علاقه‌مندان فرهنگ و هنر فراهم کند. از جمله تولیدات خوش‌فکرانه دوره جدید که نمایانگر تاثیر نگاهی پویا در عرصه رسانه‌ای است مجموعه برنامه‌های شبانگاهی «نقد چهار» بوده که هر شب یکی از زیرمجموعه‌های هنر را مبنای نگاه خود قرار می‌دهد و با دعوت از کارشناسان متخصص در آن بخش سعی دارد دریچه‌ای از آگاهی را به روی مخاطبان برنامه بگشاید. برنامه‌های «نقد تئا‌تر»، «نقد شعر»، «نقد کتاب»، «نقد اندیشه»، «زاویه»، «نقد سینما» و «هنرنامه»، زوایای مختلف فرهنگ و هنر را به واکاوی و تحلیل درآورده و زمینه‌ای مناسب برای پرداخت همه رشته‌های هنری و فکری را فراهم می‌کند. از این رو تماشای این مجموعه  ثمربخش نقادانه را هر شب ساعت 23 برای دوستداران اندیشه در هنر پیشنهاد می‌کنیم.
فیلم سینمایی «پوسته»
فیلم «پوسته» به کارگردانی مصطفی آل‌‎احمد از تازه‌ترین محصولات راه یافته به شبکه خانگی است، فیلمی که از ۱۹ آبان سال گذشته در  گروه سینمایی هنر و تجربه به نمایش درآمده بود و داستان مردی است که پس از ۱۴ سال حبس با اثبات بی‌گناهی‌ آزاد می‌شود اما ناخواسته درگیر ماجرایی دیگر می‌‌شود.  فیلمساز  در روایت‌پردازی و فضاسازی به دنبال نگاهی سوررئال بوده و از طریق ابهام در روند حرکتی اثر، تماشاگر را در برزخی از تخیل و واقعیت گرفتار می‌کند. همچنین دقت در جزئیات زاویه‌بندی، نورپردازی، رنگ و اندازه قاب‌ها در امتداد شاکله محتوایی و هدف‌گیری کارگردان است. فیلمی که روایتی تداخلی از حوادث و روابطی است که در یک نقطه با هم تلاقی دارد؛ حرکتی متزلزل بر مرز باریک و لغزنده مرگ و زندگی.  فیلم «پوسته» با وجود حفره‌هایی که در طراحی شخصیتی و راهبردی دارد، دارای فضای بصری مناسبی است و طراحی صحنه، انتخاب زوایای دوربین و اجرای کارگردانی به خوبی در خدمت اثر درآمده‌اند.
سریال تلویزیونی «لیست سیاه»
یکی از بزرگ‌ترین جنایتکاران دنیا به نام red خود را تسلیم اف بی‌آی می‌کند. او مدعی است لیستی از تروریست‌های مهم را در اختیار دارد که اف بی‌آی از آنها بی‌خبر است؛ سریالی جاسوسی که با پس زمینه‌ای سیاسی سعی دارد معما و تعلیق و هیجان را در بستری روایی به جریان درآورد. این سریال مهیج که چندی است وارد نمایش خانگی شده است، یکی از آثار قابل توجه در ژانر جنایی و ملودرام است.  سریال تلویزیونی «لیست سیاه»  محصول کمپانی  SonyPictures بوده و پرمخاطب‌ترین و هیجان انگیزترین سریال تلویزیونی شبکه NBC آمریکا در جهان است که پخش جهانی آن از اواخر سال 2013 آغاز شده و تاکنون در 2 فصل 22 قسمتی ارائه شده و چندی است فصل سوم سریال مذکور نیز  در حال پخش است. نکته قابل توجه اینکه موسسه سینما 24 هر هفته یک پکیج DVD از این سریال جذاب را که شامل 2 قسمت است توسط شرکت پخش هنر اول به بازار عرضه می‌کند.
 فیلم سینمایی «از تهران تا بهشت»
فیلمی به نویسندگی و کارگردانی ابوالفضل صفاری که پیش از این، اثر مهجور و اکران نشده «انتهای زمین» را در مورد مردی غارنشین ساخته بود.  صفاری در اثر تجربی «از تهران تا بهشت» به دنبال این بوده که چالش انسان مدرن را در یافتن هسته اصلی زندگی نمایان کند و از طریق زبانی بصری نگاهی به گم‌گشتگی انسان معاصر کند؛ بن‌مایه‌ای از تنهایی آدمی در جهان تضادها که می‌تواند دنباله‌ای بر اثر پیشین کارگردان محسوب شود. داستانی از غزل که با همسرش دچار چالش شده‌ است و با دور شدن مرد، زن به جست‌وجوی نگاهی گمشده، مسیری نمادین را طی می‌‌کند و در این سیر و سلوک راهی به دروازه حقیقت می‌یابد.
فیلم «از تهران تا بهشت» فضاهای بکری را به تصویر درآورده و در راستای رسیدن به هویت، نقشه‌ای بصری را برای کاراکتر طراحی می‌کند. اگر چه در این چالش حقیقت‌یابی مسیری ناهموار در فیلمنامه وجود دارد اما رسیدن به طلوع باورمندی همیشه زیبا و شیرین است.
 


Page Generated in 0/0071 sec