printlogo


کد خبر: 147055تاریخ: 1394/7/21 00:00
نگاهی به جایگاه سریال‌سازی با تمرکز بر مجموعه «بازی تاج و تخت»
چراغی روشن در پستوی خانه‌ها

سال‌های میانی دهه اول هزاره سوم بود که تب سریال « گمشده» همه‌گیر شد و مخاطبان بسیاری در سراسر جهان یافت. بعد از اقبالی که  سریال‌هایی مانند «24»، «فرار از زندان» و آثاری مهیج و جذاب برای مخاطبان و منتقدان پیدا کرد و مباحث جدی آکادمیک درباره‌شان شکل گرفت، دیگر ورود گروهی شناخته شده از بدنه سینمای هالیوود و فیلمسازان مطرح سینما به این عرصه جدی شد تا شبکه خانگی رقیبی جدی برای سینما شود و پرده‌های نمایش، حیران از این تغییر ناگهانی باشد.  ورود سرمداران سینمای صنعتی مانند استیون اسپیلبرگ و جورج لوکاس و گسترش بلاک باسترها به لحاظ ابعاد تولید و مشارکت چند کمپانی برای سرمایه‌گذاری‌های نجومی در این مسیر تازه خبر از دورانی جدید می‌داد و دیگر ساخت و عرضه بخش‌های جدید از مجموعه‌های تلویزیونی به‌عنوان رقابتی جدی میان سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان تبدیل شد، مساله‌ای که در سال‌های اخیر در داخل کشورمان و با نگاهی سطحی و بدون هدفی آگاهانه و نگاهی خلاقانه تنها به سمت تقلید از چنین رویه‌ای رفته و کیفیت نازل مجموعه‌های ساخته شده در شبکه نمایش خانگی به ادامه روال غفلت‌زده تلویزیون در سال‌هایی متمادی، خبر از ناآگاهی سازندگان مجموعه‌های تلویزیونی ایرانی در شبکه نمایش خانگی دارد. به گزارش «7فاز»، داستان جذاب شکل‌گیری امپراتوری شخصی در دستان وینس گیلیگان خالق سریال تبدیل به فانتزی سیاهی با نام «برکینگ بد» شد که طی 5 فصل جهانی را به آتش کشید و بزرگان سینما را وسوسه کرد که تنی به آب سریال‌های تلویزیونی بزنند.  مارتین اسکورسیزی فیلم گانگستری‌های دهه 30 را که در کودکی تماشا کرده بود با همراهی ترنس وینتر و در قالب یک داستان انضمامی با شرایط روز به اچ‌بی‌او برد و «امپراتوری بوردواک» را به وجود آورد. دیوید فینچر که نشان داده تا چه حد دلبسته درام‌های پارانویایی دهه 70 الن جی پاکولا است با اقتباس از مینی سریال موفق بریتانیایی «خانه پوشالی» جذاب‌ترین درام سیاسی هالیوود معاصر را برای شبکه‌ای اینترنتی ساخت که پیامد سودآوری صنعت سریال‌های تلویزیونی بود اما نقطه عطف سریال‌سازی چند وقتی است که با سریال «بازی تاج و تخت» ایجاد شده است. داستانی مهیج، خوشفکرانه با اجرایی ماهرانه که خاطر طرفداران را ربوده است. 3 سوار در جنگل در راه مقصدی نامعلوم هستند. در حالی‌که موجودی ناشناس برای گرفتن جان آنها کمین کرده و «وایت واکر» نام دارد. این شروع سریالی است که تبدیل به مهم‌ترین پدیده فرهنگ عامه آمریکایی در دهه دوم هزاره سوم شده است. در واقع تماشای چند دقیقه از «بازی تاج و تخت» کافی است تا مشتری دائمی‌اش شوید. با منظری بسیط از ملزومات زندگی در دنیا؛ سیاست، مذهب، جنسیت، خشونت و آخرالزمان. در تلفیقی دلپذیر با فانتزی و تخیل محض و در این جهان رنگارنگ هر تماشاگری آدم مورد علاقه‌اش یا به عبارت بهتر الگوی زیستش در حیات وحش را می‌یابد. استارک‌های مظلوم واقع شده، اژدها رام‌کن‌ها یا بولتون‌های حیوان‌صفت. 5 فصل از شاهکار مشترک جورج آرآر مارتین و
دی‌اند دی پخش شده و 3 فصل دیگر به اتمام سریال باقی مانده؛ سریالی که موفق شد جوایز اصلی مراسم امی، معادل اسکار سریال‌های تلویزیونی را از آن خود کند .


Page Generated in 0/0056 sec