printlogo


کد خبر: 147056تاریخ: 1394/7/21 00:00
اخبار

ضرورت شکل‌گیری «نهضت موسیقی عاشورایی»
مهدی امین فروغی که با «کتاب سال عاشورا» جایزه ادبی دعبل خزاعی را از آن خود کرد، گفت: من این جایزه را به کسانی تقدیم می‌کنم که بغض سازهایشان به‌یاد امام حسین(ع) در گلو می‌شکند.  به گزارش مهر، کتاب «شعر و موسیقی در نوحه‌های طهران قدیم» اثر «مهدی امین فروغی» تقدیر شده در سی و دومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی، این بار با عنوان «کتاب سال عاشورا» جایزه دعبل را از آن خود کرد. فروغی، نویسنده این اثر در این باره گفت: پیوند هنر با ادیان در طول تاریخ بشری، پیوندی چشمگیر است که از آن میان پیوند موسیقی و ادیان، بسیار شگفت‌انگیز است تا جایی که به شهادت تاریخ، موسیقی پیوسته در خدمت ادیان و مذاهب بوده و در کنار تمام ادیان و مذاهب حضور داشته است.  این آهنگساز و مدرس موسیقی افزود: موسیقی مذهبی یکی از اقسام موسیقی در هر ملیت و فرهنگ است که با پژوهش در آن می‌توان به چند و چون ابعاد مختلف فرهنگی هر قوم و ملت واقف شد.  امین فروغی در ادامه گفت: موسیقی در فرهنگ ایرانی- شیعی در شکل‌های مختلف مانند قرائت قرآن، اذان، مناجات، نوحه‌خوانی، شبیه‌خوانی، منقبت‌خوانی، سحرخوانی و... به مذهب و فرهنگ ما خدمت کرده است و در میان شکل‌های مختلف عزاداری، نوحه‌خوانی به دلیل ویژگی‌های فرمی و اجرایی آن، از دیرباز مورد توجه مردم بوده و بسیاری از این نوحه‌ها برای مردم تبدیل به خاطراتی به‌یاد‌ماندنی شده است.

«روز غم» برای فاجعه منا نواخته شد
ارکستر سمفونیک تهران همزمان با آغاز فصل هنری خود، نسبت به فاجعه منا واکنش نشان داد و قطعه‌ای را به همین مناسبت نواخت. به گزارش فارس، در آیین افتتاحیه مهر تا مهر، علی رهبری مدیر هنری و رهبر ارکستر سمفونیک تهران روی صحنه آمد و خطاب به حاضران در تالار گفت: برنامه امشب را با قطعه «روز غم» اثر بهزاد عبدی شروع می‌کنیم و از شما می‌خواهم بعد از پایان قطعه از تشویق خودداری کنید. رهبر ارکستر سمفونیک تهران پس از اجرای قطعه «پرنده آتشین» اثر ایگو استراوینسکی نیز گفت: ارکستر نباید برای مردم دست بزند. در همه جای دنیا رسم بر این است که مردم برای ارکستر دست می‌زنند. این بچه‌ها تمام هفته زحمت کشیده‌اند. باید به هم نزدیک شویم. نباید در مملکت خودم دلخور از صحنه بیرون بروم.

ساخت سریال‌هایی جدید در شبکه 5
مدیرگروه فیلم و سریال شبکه 5 سیما درباره 2 سریال جدید که در این شبکه در حال نگارش و تولید است، خبر داد. به گزارش مهر، مهدی روشن‌روان، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه 5 سیما گفت: هم‌اکنون سریال «دختر امپراتور» از این شبکه پخش می‌شود که تا آذرماه ادامه دارد و تنها در ایام عزاداری‌های ماه محرم قرار است یک سریال تامینی در چند قسمت روی آنتن برود. وی ادامه داد: سریال «یادداشت‌های یک زن خانه‌دار» نیز برای پخش آذرماه در نظر گرفته شده است. روشن‌روان با اشاره به رویکرد اقتصادی شبکه 5 سیما و تولید مجموعه‌های تلویزیونی با این مضمون بیان کرد: هر شبکه‌ای رویکردی دارد و شبکه 5 هم شبکه اقتصاد است اما منظور این نیست هر اثری که در این شبکه تولید می‌شود باید به اقتصاد بپردازد بلکه اقتصاد به عنوان پس‌زمینه‌ای از کار قرار می‌گیرد. مدیرگروه فیلم و سریال شبکه 5 سیما درباره سریال‌های در دست تولید این شبکه نیز عنوان کرد: مجموعه «در جست‌وجوی آرامش» هم‌اکنون توسط تیمی از نویسندگان به نگارش درمی‌آید. همچنین احسان عبدی‌پور کارگردان سینما نیز کاری را با نام «گرانباری» برای این شبکه در مرحله نگارش دارد.

خداحافظی موقت «خندوانه»
با تلویزیون
مجری برنامه تلویزیونی «خندوانه» اعلام کرد، فصل سوم این برنامه پس از ساخت فیلم سینمایی او روی آنتن خواهد رفت و وی به دلیل فرارسیدن ایام محرم و با توجه به ساخت فیلم سینمایی بزودی از مخاطبان برنامه خداحافظی می‌کند.  گویا قرار است فیلم جدید رامبد جوان به جشنواره فجر امسال هم برسد و از این لحاظ مدتی توقف در پخش برنامه خندوانه ایجاد خواهد شد، البته استقبال مخاطبان و علاقه‌مندی مسؤولان تلویزیون از دلایلی است که به طور حتم موجب بازگشت «خندوانه»ای‌ها خواهد شد.


Page Generated in 0/0056 sec