printlogo


کد خبر: 147085تاریخ: 1394/7/22 00:00
وضعیت نابسامان سایت‌های همسریابی صدای همه را درآورد
رواج ازدواج مصنوعی در جامعه!
سخنگوی وزارت ارشاد: اجازه برخورد با سایت‌های متخلف را نداریم!

گروه اجتماعی: راه‌اندازی سایت‌های همسریابی و موسساتی برای تسهیل در ازدواج جوانان از همان ابتدای کار با مخالفت کارشناسان و اهل فن همراه شد و به‌زعم آنها این شیوه همسریابی زنگ خطر  رواج ازدواج‌های خارج از چارچوب را در جامعه به صدا درآورده است. این در حالی است که سخنگوی وزارت ارشاد نیز طی اظهاراتی از وجود تخلف در سایت‌های همسریابی و افزایش ازدواج‌های مصنوعی به‌عنوان یکی از رفتارهای پرخطر در جامعه پرده برداشته است. محمدحسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد با تشریح نحوه فعالیت سایت‌های همسریابی اظهار داشت: پرداختن به موضوع ازدواج و ترویج ازدواج آسان و دوری از سختگیری‌هایی که هم‌اکنون بر سر ازدواج جوانان کشور وجود دارد و باعث ایجاد محدودیت  می‌شود یکی از مسائل مهمی است که باید به آن رسیدگی کرد  و اگر امکاناتی باشد که از طریق موسسات مجاز روند ازدواج تسهیل شود مورد تایید ما است.
  تخلف مؤسسات مجاز و غیرمجاز
سخنگوی وزارت ارشاد افزود: گاهی مشاهده می‌شود برخی موسسات همسریابی و صیغه‌یابی بدون مجوز عمل می‌کنند و موسساتی که مجوز نیز دارند مرتکب تخلفاتی می‌شوند که برخلاف هدف و اعتقاد ماست.  وی ادامه داد: ازدواج مساله مهمی است و هرکس بتواند در ایجاد پیوند ازدواج که آغاز شکل‌گیری خانواده است، اقدامی کند به طور حتم کارکرد خوبی خواهد داشت البته این مورد، نیازمند یک سازماندهی و یک مدیریت صحیح و برنامه‌ریزی شده درباره اینگونه سایت‌هاست که بتوانند در کمک به ازدواج گام بردارند. سخنگوی وزارت ارشاد عنوان کرد: اگر ما بتوانیم در شبکه‌های مجازی امکان این را فراهم آوریم که موضوع ازدواج تبدیل به یک فرهنگ شود خدمت بزرگی به جامعه کرده‌ایم. باید از توانمندی‌های رسانه‌ای و ظرفیت شبکه‌های مجازی بهره ببریم و برای ترویج فرهنگ ازدواج براساس اصول فرهنگ اسلامی اقدام کنیم.
رواج ازدواج‌های مصنوعی در جامعه
به گزارش میزان، نوش‌آبادی اظهار داشت: ازدواج‌های مصنوعی و پیوندهای غیرشرعی و غیرقانونی هم‌اکنون در حال رواج در جامعه است و به‌عنوان یکی از رفتارهای پرخطر شناخته می‌شود همچنین مدل‌های غربی ازدواج مانند ازدواج سفید در کشور در حال افزایش است که برای بهبود این روند باید بررسی و مدیریت حساب‌شده‌ای انجام شود و به‌تدریج به سمتی برویم که تمام نهادها و موسسات فرهنگی ما در انجام این کار مهم که سلامت خانواده را به همراه دارد، همراه شوند. وی عنوان کرد: وزارت فرهنگ و حوزه معاونت مطبوعاتی که مسؤولیت بررسی صلاحیت نشریه‌ها و سایت‌ها را برعهده دارد، مدیریت سایت‌های همسریابی را نیز بر عهده‌دار است و نقش فعالی را درباره بررسی صلاحیت آنها دارد.
  اختلاف نظر در برخورد با سایت‌های غیرقانونی
سخنگوی وزارت ارشاد تصریح کرد: باید درباره سایت‌های همسریابی دقت نظر داشته باشیم و افراد صالح با انگیزه‌های درست الهی و ملی مسؤولیت چنین سایت‌هایی را برعهده بگیرند اما شاهد هستیم که برخی سایت‌ها بدون مجوز و تشریفات قانونی عمل می‌کنند که در این باره باید بگویم ما درباره صدور مجوز دقت لازم را داریم اما در برخورد با این سایت‌ها با توجه به اختلاف نظری که در برخی نهادهای بالادستی وجود دارد انسداد آنها و برخورد با تخلفات‌شان برعهده ما نیست. برای ما در این زمینه محدودیت ایجاد کرده‌اند و مسؤولیت اصلی این کار برعهده مراجع قضایی است. وی ادامه داد: ما پیش از این درباره این سایت‌ها به طور مستقیم اقدام می‌کردیم. سایت‌های مجاز شناسنامه دارند و اگر تخلف کنند به مراجع قانونی ارجاع داده می‌شوند اما ما هم‌اکنون به صورت مستقیم در برخورد با آنها نمی‌توانیم وارد عمل شویم.
وزارت ارشاد مسؤول پالایش سایت‌های همسریابی
 بنابر اظهارات نوش‌آبادی، وزارت ارشاد درباره محتوا و صدور مجوز مسؤولیت دارد و لازم است پالایشی درباره اینکه کدام سایت‌ها قانونی و کدام یک غیرقانونی هستند انجام شود و درباره تخلف آنها برخورد شود. وی خاطرنشان کرد: سایت‌های همسریابی دارای 2قسمت هستند، بخشی برای افرادی که تمایل به ازدواج دائمی دارند و قسمتی که متعلق به افرادی است که خواهان ازدواج موقت هستند، البته باید بگویم حتی برخی افرادی که در این سایت‌ها ثبت‌نام می‌کنند با هدفی غیر از ازدواج وارد شده و مرتکب تخلف می‌شوند. سخنگوی وزارت ارشاد یادآور شد:  باز هم تاکید می‌کنم همه سایت‌های همسریابی از سوی وزارت ارشاد مجوز ندارند حتی برخی سایت‌های مجوزدار هم مرتکب تخلف می‌شوند که ما اجازه برخورد با آنها را نداریم.   
 


Page Generated in 0/0291 sec