لویدز لیست نوشت: ایران در سال 2016 میلادی به عرصه حملونقل جهانی بازمیگردد که این بازگشت با خرید کشتیهای کانتینربر جمعا به ظرفیت 579هزار TEU، فلهبر به ظرفیت 2 میلیون DWT و تانکر به ظرفیت جمعا 6/1 میلیون DWT همراه خواهد بود. این کشتیها تا سال 2020 در ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران جای میگیرند. توسعه ناوگان و به روزرسانی به علاوه ساخت کشتیهای جدید با هزینه بالغ بر 120 میلیارد دلار از محل حسابهای مسدود ایران در بانکهای خارجی بهدلیل تحریم تأمین میشود. محمد سعیدی، مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در گفتوگو با لویدزلیست در کپنهاگ اظهار داشت: همه محدودیتها علیه ایران از ژانویه 2016 برداشته خواهد شد و در همینباره ایران برنامه ویژهای برای ورود قوی و سریع به حملونقل جهانی دارد. سعیدی ادامه داد: تحریمها علیه دولت ایران فعالیت 2 شرکت بزرگ کشتیرانی ایرانیNITC و IRISL را بشدت مختل کرد. طبق برنامههای سعیدی، قراردادهای بزرگ ساخت کشتی در هفتههای آتی با صرف هزینههایی که بهواسطه تجارت با چین، کره جنوبی، ژاپن و هند در زمان تحریم به دولت ایران تعلق میگرفت، بسته خواهد شد. انتظار میرود این میزان پول صرف سفارش ساخت کشتی بویژه در چین شود.