printlogo


کد خبر: 147264تاریخ: 1394/7/25 00:00
سازمان پزشکان بدون مرز آمریکا را به پاک کردن اسناد جنایت قندوز متهم کرد
یانکی‌ها در افغانستان می‌مانند

گروه بین‌الملل: سازمان پزشکان بدون مرز، آمریکا را به تلاش برای از بین بردن شواهد موجود مبنی بر وقوع جنایات جنگی در حمله به بیمارستان این سازمان در شهر قندوز در شمال افغانستان متهم کرده است. این سازمان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد پس از آنکه جنگنده‌های آمریکایی بیمارستان این سازمان در قندوز افغانستان را بمباران کردند، نیروهای آمریکایی به همراه یک تانک برای انجام آنچه تحقیقات می‌خواندند، به صورت سرزده و بدون اجازه وارد این بیمارستان شدند و احتمال می‌رود شواهد مبنی بر ارتکاب جنایت جنگی را از بین برده باشند. در بیانیه سازمان پزشکان بدون مرز آمده است: «ورود غیرمنتظره نظامیان آمریکایی با توسل به زور منجر به تخریب اموال این بیمارستان شده و ممکن است مدارک احتمالی این جنایت جنگی را از بین برده باشد. این ورود در بین کارکنان این بیمارستان رعب و وحشت ایجاد کرده است».
پیش از این نیز مینی نیکولاتی، رئیس سازمان پزشکان بدون مرز، حمله سوم اکتبر هواپیمای آمریکایی به بیمارستان قندوز را که به مرگ 22 تن از کارکنان و بیماران این مرکز و جراحت 37 تن دیگر  منجر شد،  کاملا تعمدی و آن را قتل‌عام از پیش تعیین شده دانسته بود.از طرف دیگر  یک فرد آگاه که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری آسوشیتد‌پرس گفته است نیروی‌های آمریکایی با این فرض که یک پاکستانی در این بیمارستان سلاح سنگین نگهداری و از این بیمارستان در شهر قندوز به‌عنوان مقر فرماندهی استفاده می‌کند، آن را به طور عمدی هدف حمله خود قرار دادند.
نیروهای آمریکایی در افغانستان می‌مانند
رئیس‌جمهور آمریکا، روز پنجشنبه طی سخنانی در کاخ سفید برای توجیه ابقای هزاران نظامی آمریکایی در افغانستان بعد از سال 2016، مدعی شد نیروهای افغان به اندازه کافی قدرت ندارند تا بتوانند امنیت کشورشان را تضمین کنند. باراک اوباما گفت این تغییر کوچک است، اما در زمینه حضور ما در افغانستان مهم است و می‌تواند تفاوت واقعی را ایجاد کند. اوباما در ماه مارس گذشته از کندی در روند عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان خبر داده بود.


Page Generated in 0/0049 sec