printlogo


کد خبر: 147268تاریخ: 1394/7/25 00:00
چهارگوشه

ترکیه پهپاد تکفیری‌ها را شکار کرد؟
پس از آنکه ارتش ترکیه از رهگیری و سرنگونی یک فروند پهپاد ناشناس در
3 کیلومتری عمق خاک خود نزدیک مرزهایش با سوریه خبر داد، شایعاتی منتشر شد که گویا این هواپیمای بدون سرنشین نه متعلق به روسیه یا سوریه بلکه از آن یک گروه تروریستی بوده است. به گزارش رویترز، ارتش ترکیه  دیروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد جنگنده‌های ترکیه پس از 3 بار هشدار، این پهپاد را در داخل حریم هوایی خود سرنگون کرده‌اند و این اقدام را در راستای قوانین تقابل و «درگیری» اعضای ناتو دانست اما بلافاصله وزارت دفاع روسیه اعلام کرد همه جنگنده‌های این کشور سالم به مقصد بازگشته‌اند و تمام پهپادهای ارتش این کشور طبق برنامه در حال اجرای ماموریت خود هستند. متعاقب آن یکی از شبکه‌های کرد زبان که به طور ماهواره‌ای در محدوده ترکیه اقدام به پخش برنامه می‌کند، این پهپاد را متعلق به یکی از گروه‌های تکفیری فعال در سوریه (داعش یا النصره) دانست که این موضوع نشان می‌دهد تروریست‌ها تا چه میزان امنیت ترکیه را تهدید می‌کنند.

افزایش جرائم نژادپرستی در انگلیس
اطلاعات وزارت کشور انگلیس نشان می‌دهد آمار جرائم در انگلیس و ولز در طول سال گذشته میلادی 18 درصد نسبت به سال قبل از آن رشد داشته است. در میان جرائم متعدد جرائم مربوط به نژادپرستی 80 درصد کل جرائم را تشکیل می‌دهد. نخست‌وزیر انگلیس در رابطه با این خبر گفت، افزایش این میزان از جرائم مربوط به نژادپرستی در این کشور غیرقابل قبول است. این آمار بعد از آن منتشر شد که دیوید کامرون اعلام کرد جرائم مربوط به ضدمسلمانان در انگلیس در بخش جداگانه‌ای دسته‌بندی خواهند شد.

30 کشته در انفجار مسجدی
در نیجریه
آژانس ملی مدیریت حوادث اضطراری نیجریه اعلام کرد
2 فرد انتحاری شامگاه پنجشنبه خود را در داخل مسجدی در شهر مایدوگوری در شمال شرق نیجریه منفجر کردند که بر اثر آن دست‌کم 30 نفر جان خود را از دست دادند و 32 نفر نیز مجروح شدند که حال 7 تن از آنها وخیم است. خبرگزاری فرانسه گزارش داد، این حمله هنگام نماز مغرب در داخل مسجدی واقع در منطقه‌ای در غرب شهر مایدوگوری روی داد؛ جایی که گروه بوکوحرام در سال‌های اخیر دست به حملات متعددی زده است.

توقیف 25 تن کتاب تکفیری در تونس
وزارت کشور تونس از توقیف
25 تن کتاب تکفیری خبر داد که در آستانه توزیع شدن در مناطق مختلف این کشور بود. بیانیه وزارت کشور تونس به منبع یا محل تولید این کتاب‌ها اشاره‌ای نکرده ولی هرج و مرج کنونی در لیبی و کنترل گروه‌های به‌اصطلاح جهادی بر بخش‌هایی از این کشور چه‌بسا موجب می‌شود تا لیبی به عنوان منبع بسیاری از چنین کتاب‌هایی به شمار رود. علاوه بر آن، چه بسا برخی گروه‌ها یا موسسات کشورهای مشرق عربی این کتاب‌ها را با اهداف دینی یا  تجاری ارسال می‌کنند و ممکن است بسیاری از اینگونه کتاب‌ها نیز بعد از دانلود از اینترنت چاپ شوند.

پیشروی‌های ارتش سوریه در 4محور
با گذشت 16 روز از آغاز پشتیبانی هوایی روس‌ها از ارتش سوریه، پیشروی‌های جدیدی در عملیات علیه تروریست‌های تکفیری، در 4 استان‌ حمص، حلب، حما و درعا صورت گرفته است. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) اعلام کرد ارتش و کمیته‌های مردمی پس از درگیری با تروریست‌های تکفیری در حومه استان حمص کنترل روستای الخالدیه را در دست گرفتند. آنها همچنین برای بیرون راندن تروریست‌ها از حومه استان حمص با عناصر تکفیری در روستاهای تیرمعله و الغنطو درگیر شده‌اند.  در این عملیات سربازان سوری از پشتیبانی جنگنده‌های روس برخوردار بودند همچنین یگان‌های ارتش در استان حلب کنترل تپه النعام در حومه شرقی این استان را پس از درگیری شدید با تروریست‌های داعش به دست گرفتند. در این درگیری‌ها ده‌ها داعشی به هلاکت رسیدند. ژنرال علی عبدالله ایوب، رئیس ستاد فرماندهی ارتش سوریه در پی پیروزی‌های اخیر ارتش در استان حما عازم این مناطق شد و با نیروهای ارتش دیدار کرد و به بررسی مناطق آزاد شده و محورهای عملیات ارتش پرداخت.


Page Generated in 0/0066 sec