printlogo


کد خبر: 147325تاریخ: 1394/7/26 00:00
پیشنهاد خواندن کتاب‌های عاشورایی
روضه رضوان

مرتضی اسماعیل‌دوست: در ایامی که رنگ عزاداری‌های حسینی هم تیرگی حزن دارد و هم شور آشنایی و در روزگاری که فهم دانایی قیام حسینی ارزشی والاتر از اشک‌ها خواهد یافت، پیشنهاداتی برای مطالعه کتاب‌های عاشورایی در «کتاب‌خوان» امروز به دوستداران ارائه می‌شود.
کتاب «رحمت واسعه»
همواره عشق و ارادت و دلدادگی و توجه به برپایی شعائر  در حضرت آیت‌الله‌‌العظمی بهجت نمود بارزی داشت. این امر در شخصیت آن مرجع فرزانه، در
2 بعد، ظهور یافته بود: اول، سیره و روش و دوم، گفتار و بیان ایشان. کتاب «رحمت واسعه» با تکیه بر این ابعاد برجسته گردآوری شده است تا گامی در مسیری باشد که آغاز آن از انبیا و اوصیای الهی بوده است. این اثر برجسته در 3 بخش شامل روایتی کوتاه از سیره و روش آن عالم ربانی، گزیده‌‌ای از بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت و پرسش‌ها و پاسخ‌‌ها تنظیم شده است. آیت‌الله بهجت شرکت در مجالس عزای سیدالشهدا را تعظیم شعائر می‌‌دانست و معتقد بود باید به شعائر عظمت بخشید و عمر خود را در اعتلای هرچه بیشتر آنها صرف کرد و از این رو مطالعه کتاب «رحمت واسعه» در این روزهای حضور در مراسم روح‌بخش آشنایی با سید و سالار شهیدان توصیه می‌شود.
دفاتر شعر عاشورایی احمد بابایی
3 مجموعه شعر آیینی عاشورایی از احمد بابایی در آستانه ماه محرم توسط نشر آرام ‌دل روانه بازار کتاب شد. آثاری با نام‌های «بی‌هوا»، «یک هیچ» و «زلالود» که از دریچه واژه‌هایی به رنگ عشق از عاشورایی ماندگار در دل تاریخ سخن می‌گوید. کتاب «بی‌هوا» شامل یک ترکیب‌بند عاشورایی در 72 بند است که در آن به شرح وقایع عاشورا و آنچه بر اصحاب سید‌الشهدا(ع) رفته، پرداخته شده است. ترکیب‌بندی که در یک وزن واحد سروده شده و در هر بند نیز 7 بیت را دربر می‌گیرد. کتاب «یک هیچ» نیز شامل ترکیب‌بندی علوی است که در 110 بند، به شرح زندگانی امام علی(ع) می‌‌پردازد. ویژگی این اثر تاکید بر وجوهی از زندگی امیر‌المومنین(ع) است که تاکنون کمتر درباره آن بحث شده است و در هر یک از بندهای این اثر به شکلی مستقل در گذر از واژه‌هایی عمیق به جان مخاطب نفوذ می‌کند. همچنین کتاب «زلالود» شامل 60 غزل آیینی است که درباره 9 شخصیت از جمله امام علی(ع)، حضرت زینب(س)، حضرت مسلم(ع)، حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امام حسین(ع)، حضرت علی‌اصغر(ع) و... سروده شده و تمام اشعار آن نیز در حال و هوای مرثیه و مدیحه است که نشر جمهوری آن را منتشر کرده است.
کتاب «آغاز و انجام هستی و راهبری انسان»
کتاب «آغاز و انجام هستی و راهبری انسان» نوشته سیدمحمدرضا دربندی از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شد. اثری برای همراهی با مخاطبی کنجکاو در پیمودن مسیر درستی از زیستن، آنگونه که در مقدمه کتاب اشاره شده است: به هر میزان که به مبدأ و مقصد جهان واقف باشیم، پیمودن راه و زندگی برای ما معنادارتر می‌شود و بدیهی است درک حیات به راه، معنا، شور و روشنایی می‌‌بخشد و طی مسیر را جان‌‌بخش و روح‌‌افزا می‌‌کند.  نویسنده کتاب در مقدمه تاکید می‌کند: در عصر حاضر، بشرِ خسته از دنیای مدرنیسم که برایش بی‌معنایی، بی‌هنجاری و ازخودبیگانگی را در پی داشت، برای معنا‌بخشی به زندگی و به خود آمدن، راه خود را آغاز کرده است. او پای به دوره پسا‌مدرن گذاشت اما تا یافتن راه، دائم سرگشتگی را تجربه خواهد کرد.  در کتاب «آغاز و انجام هستی و راهبری انسان» سعی شده است از پی هر بحث نظری، استفاده‌ای عملی نیز به ‌دست‌ آید و خواننده اثر از علم به عمل، از دین به تدین و از دین‌شناسی به دین‌‌باوری برسد.
 


Page Generated in 0/0064 sec