printlogo


کد خبر: 147333تاریخ: 1394/7/26 00:00
گزارش

مربیانی که کنترل رختکن را از دست دادند
فاجعه از اینجا آغاز می‌شود
یک تیم باید برای نتیجه گرفتن از همبستگی و اتحاد برخوردار باشد. مربی باید بتواند رابطه بسیار خوبی با بازیکنان تیمش برقرار کند تا آنها هر آنچه که در توان دارند رو کنند. اختلاف مربی با بازیکنان نتایج بسیار بدی به دنبال خواهد داشت. به گزارش شفقنا، بعضی بر این باور هستند که رمز اصلی موفقیت هر باشگاهی بازیکنانی است که در اختیار دارد، به عبارت دیگر یک باشگاه زمانی می‌تواند به پیروزی برسد و جام قهرمانی را بالای سر ببرد که بازیکنان بزرگ و سرشناس در اختیار داشته باشد اما در مقابل بعضی دیگر براین باور هستند که نخستین شاخصه و فاکتور برای موفق شدن یک باشگاه در اختیار داشتن یک مربی بزرگ است که در درجه نخست باید شخصیتی کاریزماتیک داشته باشد و در درجه دوم هم دانش لازم را داشته باشد و از نظر انگیزشی بازیکنانش را اشباع کند. در این گزارش می‌خواهیم درباره مربیانی سخن به میان آوریم که کنترل رختکن خود را از دست دادند و همین باعث شد تا در نهایت شغل خود را از دست بدهند.
ژوزه مورینیو
هر چند مورینیو توانست با رئال قهرمانی در رقابت‌های لیگا و جام حذفی اسپانیا را به دست آورد اما نمی‌توان دوران حضور او در کهکشانی‌ها را موفقیت‌آمیز دانست چرا که سران رئال مادرید او را به خاطر قهرمان شدن در لیگ قهرمانان اروپا جذب کردند و این مربی پرتغالی در 3 سالی که هدایت کهکشانی‌ها را برعهده داشت نتوانست طلسم ۱۰ ساله قهرمان نشدن این تیم را بشکند. این مربی پرتغالی در رئال مادرید با ستاره‌های بزرگ این تیم از جمله ایکر کاسیاس، کریستیانو رونالدو و سرخیو راموس به مشکل خورد. کاسیاس و راموس کاپیتان‌های اول و دوم رئال بودند و کریستیانو رونالدو هم بهترین و سرشناس‌ترین بازیکن این تیم اسپانیایی بود.اختلاف مورینیو با این 3 بازیکن باعث شد تا دیگر بازیکنان رئال هم به غیر از چند بازیکن نورچشمی مورینیو علیه این مربی پرتغالی شوند. حتی هواداران رئال هم به حمایت از ستاره‌های بزرگ خود پرداختند و مورینیو به تنهایی برابر آنها قرار گرفت. او کنترل رختکن تیمش را از دست داد و در نهایت هم مجبور شد رئال را ترک کند.
رود گولیت
این مربی هلندی تجربه مربیگری در لیگ برتر انگلیس را دارد. او در سال ۱۹۹۹ هدایت نیوکاسل را برعهده داشت اما اختلاف با ستاره‌های بزرگ این تیم باعث شد تا کنترل رختکن را از دست دهد و از طرف دیگر هم هواداران تیم علیه او بشورند. گولیت در ابتدا با روبرت لی کاپیتان نیوکاسل به مشکل خورد و بعد از آن نوبت به نماد و اسطوره باشگاه نیوکاسل یعنی آلن شیرر رسید.اختلاف گولیت با این دو چهره بزرگ نیوکاسل رسانه‌ای شد. این مربی هلندی در دیدار نیوکاسل برابر ساندرلند که از حساسیت بسیار بالایی برخوردار بود آلن شیرر را نیمکت‌نشین کرد. در آن دیدار ساندرلند توانست با نتیجه 2 بر یک به پیروزی برسد. هواداران نیوکاسل چنین شکستی را آن هم با توجه به نیمکت‌نشینی آلن شیرر تحمل نکردند و مانند بازیکنان علیه سرمربی خود شعار سر دادند و در نهایت هم گولیت از کار برکنار شد.
ویاش بوآش
لقب مورینیو ثانی را یدک می‌کشید. او همواره با مورینیو مقایسه می‌شد و در پورتو هم دستیار این مربی سرشناس پرتغالی بود. رومن آبراموویچ مالک سرشناس و متمول چلسی تصمیم گرفت با رقمی بسیار بالا ویاش بوآش را به عنوان جانشین مورینیو انتخاب کند. این مربی جوان پرتغالی وارد چالش بزرگی شده بود. او هدایت تیمی را برعهده گرفته بود که در آن بازیکنان بزرگی بازی می‌کردند. برعهده گرفتن هدایت چنین تیم بزرگی نیازمند تجربه و شخصیتی کاریزماتیک بود. این مربی پرتغالی چنین شخصیتی را نداشت و به همین خاطر هم نتوانست حتی یک فصل هم در چلسی دوام آورد. بوآش با بازیکنان بزرگ و باتجربه چلسی از جمله جان تری، فرانک لمپارد و دیدیه دروگبا به مشکل خورد. هواداران چلسی هم این مربی جوان را دوست نداشتند و در نهایت هم آبراموویچ او را از کار برکنار کرد.
ریمون دومنک
شاید بتوان گفت عجیب‌ترین داستان این گزارش را ریمون دومنک سرمربی  سابق تیم ملی فوتبال فرانسه داشت. فرانسه در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای‌جنوبی یکی از شانس‌های اصلی کسب عنوان قهرمانی بود. برای این تیم بازیکنان بزرگی چون تیری آنری، نیکولاس آنلکا و ترزگه بازی می‌کردند اما خروس‌ها در آن رقابت عملکرد کابوس‌وار داشتند.نیکولاس آنلکا ستاره سرشناس تیم ملی فوتبال فرانسه بعد از پایان بازی برابر مکزیک به سرمربی خود دشنام داد و الفاظ زشتی را علیه او به کار برد و همین هم باعث شد تا دومنک او را از اردوی تیم اخراج و به فرانسه بازگرداند. بعدها معلوم شد که آنلکا تنها بازیکنی نبود که با دومنک به مشکل خورد و چند بازیکن سرشناس دیگر فرانسه هم با سرمربی خود اختلاف پیدا کردند و همین باعث شد تا فرانسه بدترین نتایج را به دست آورد.


Page Generated in 0/0050 sec