printlogo


کد خبر: 147366تاریخ: 1394/7/27 00:00
مدیران سازمان حج و زیارت پس از بازگشت از سرزمین وحی تأکید کردند
کوتاهی و کارشکنی آشکار آل‌سعود در منا
برخورد تبعیض‌آمیز با مجروحان ایرانی

گروه اجتماعی: رئیس سازمان حج و زیارت ناگفته‌هایی از فاجعه منا و روند شناسایی و دفن جان‌باختگان این فاجعه را بیان کرد. به گزارش «وطن امروز» سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت پس از اقامت 50 روزه در عربستان و پیگیری امور مفقودان ایرانی فاجعه منا عصر شنبه وارد کشور شد و درباره جزئیات پیگیری این موضوع بیان داشت: دوشنبه(امروز) کمیته مشترک ایرانی و سعودی طی جلسه‌ای وضعیت مفقودان ایرانی حادثه منا را پیگیری خواهند کرد. به گفته وی، تاکنون با وجود تلاش‌های صورت گرفته درباره 36 تن از زائران ایرانی اطلاعی در دست نیست و ادامه پیگیری‌ها برای یافتن سرنخی از وضعیت این عزیزان ادامه دارد.
افزایش آمار جان‌باختگان به 6 هزار نفر
رئیس سازمان حج و زیارت با تشریح جزئیات فاجعه منا افزود: متاسفانه در روز عید قربان درحالی که زائران در لباس احرام و در بهترین حالات روحانی قرار داشتند قربانی سوء‌مدیریت و سوء‌تدبیر مدیران عربستان سعودی شدند. وی خاطرنشان کرد: در همان روز اول فاجعه منا، با تلاش مرکز پزشکی حج و زیارت کشورمان، مدیران بعثه مقام معظم رهبری و امدادگران و کمیته گم‌شدگان بیش از 100 نفر از زائران مظلومی که طلب کمک می‌کردند به طور معجزه‌آسایی در محل وقوع حادثه نجات یافتند.
اوحدی با اشاره به تشکیل 4 گروه تجسس برای حضور در سردخانه‌ها و کسب اطلاع از دیگر زائران ایرانی افزود: براساس آماری که خود مقامات عربستان اعلام می‌کنند،
6 هزار جان‌باخته در فاجعه منا وجود دارد که به دلیل نداشتن امکانات به سردخانه‌های جده، طائف، منا و عرفات منتقل شده بودند.
دفن 29 زائر ایرانی در عربستان
رئیس سازمان حج و زیارت اظهارداشت: تا این لحظه پیکر مطهر 395 جان‌باخته ما شناسایی شده‌ است و از سرنوشت 36 نفر هم تا این لحظه اطلاعی نداریم. اوحدی افزود: متاسفانه در مقطعی پیکر 29 تن از عزیزان ما در مقبره‌الشهدای مکه دفن شد که البته محل و اسامی کامل آنها مشخص و قابل شناسایی است. وی گفت: همه توانمان را متمرکز کرده‌ایم تا از وضعیت 36 نفری که تاکنون وضعیت‌شان مشخص نشده‌ است مطلع شویم که در این راستا وزارت امورخارجه نیز با همکاری سرکنسولگری‌مان در جده کمیته ویژه‌ای را تشکیل داده‌اند. رئیس سازمان حج و زیارت  تصریح کرد: همچنین قرار شد 5 نفر از متخصصان و کارشناسان پزشکی قانونی کشورمان با توجه به صدور ویزای آنها از طرف عربستان به این کشور بروند و با در دست داشتن دی‌ان‌ای و اثر انگشت، شناسایی این عزیزان را با سرعت انجام دهند.
بدرفتاری سعودی‌ها با پیکر جان‌باختگان
بنابر اظهارت اوحدی سعودی‌ها ناخن همه اجساد جان‌باختگان فاجعه منا را که در این کشور دفن شده‌اند جدا کرده‌اند تا برای آزمایش دی‌ان‌ای استفاده کنند. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود سعودی‌ها اجساد جان‌باختگان فاجعه منا را با بیل مکانیکی جابه‌جا کرده‌اند، افزود: در فاجعه‌ای به این بزرگی دامنه شایعات به طور طبیعی افزایش زیادی می‌یابد. رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: اینکه رفتار مقامات عربستان با جان‌باختگان مناسب نبوده است را خود مقامات سعودی تایید می‌کنند و می‌گویند شرایط نگهداری اجساد صحیح و استاندارد نبوده است که این باعث شده حتی در چهره فیزیکی جان‌باختگان تغییر ایجاد شود. اوحدی افزود: اما اینکه بخواهیم بگوییم توهین یا جسارتی به اجساد فاجعه منا صورت گرفته است، بنده ندیدم.  رئیس سازمان حج و زیارت  بیان داشت: با مقامات سعودی توافق کردیم بعد از شناسایی 29 زائر ایرانی، براساس تصمیم خانواده آنها مبنی بر اینکه اجساد این عزیزان در مقبره‌الشهدای عربستان باقی‌بماند یا خیرعمل می‌شود. اوحدی یادآور شد: امیدواریم با حضور تیم پزشکی قانونی کشورمان و پیگیری کمیته مشترک بزودی شاهد خبرهایی از شناسایی وضعیت عزیزانی که وضعیت‌شان مشخص نیست باشیم.
برخورد تبعیض‌آمیز با مجروحان ایرانی
این در حالی است که به گفته معاون سرپرست حجاج ایرانی مستنداتی وجود دارد که از رفتار تبعیض‌آمیز با مجروحان در امدادرسانی‌ها حکایت دارد. حجت‌الاسلام والمسلمین مرقاتی، معاون سرپرست حجاج ایرانی درباره پرداخت دیه به خانواده جان‌باختگان بیان داشت: حجاج بیمه عمر بودند و ما منتظر نشدیم تا عربستان سعودی غرامات را بپردازد و پرداخت دیه جان‌باختگان و مصدومان آغاز شده است. وی با اشاره به اینکه پرداخت دیه جان‌باختگان و مجروحان فاجعه منا آغاز شده است، تصریح کرد: مستنداتی داریم که نشان می‌دهد در قبال مجروحان ایرانی در نحوه امدادرسانی تبعیض صورت گرفته است.
بازداشت نیروهای امدادی ایران
همچنین رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌‌احمر پس از بازگشت از سرزمین وحی  درباره روند امدادرسانی به فاجعه‌دیدگان منا توضیحاتی ارائه داده است. سیدعلی مرعشی درباره این فاجعه خاطرنشان کرد: اگر دولت سعودی برنامه‌ای برای پیشگیری داشت حادثه منا اتفاق نمی‌افتاد ضمن اینکه آنها در حین حادثه نیز رسیدگی مناسبی نداشتند و کوتاهی انجام‌شده واضح و روشن بود.
مرعشی افزود: سوء‌تدبیر و سوء‌مدیریت در برخورد با فوت‌شدگان و درمان مجروحان نیز این پروسه بی‌تدبیری را تکمیل کرد تا یک فاجعه رخ دهد. رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر با اشاره به تیم امدادی ایرانی که مشغول عکسبرداری از جنازه‌ها و مدارک شناسایی بود‌، یادآور شد: زمانی که تیم ما مشغول عسکبرداری بود نیروهای سعودی با آنها برخورد کردند، دوربین‌ آنها را گرفتند و یکی از افراد ما را 24 ساعت بازداشت کردند.


Page Generated in 0/0077 sec