printlogo


کد خبر: 147492تاریخ: 1394/7/29 00:00
«وطن امروز» از حاشیه‌های این روزهای معاونت زنان ریاست‌جمهوری گزارش می‌دهد
کوبیدن برطبل دفاع از حقوق زنان!

حامد مهرنیا: ورود زنان به ورزشگاه‌ها یا خروج آنها از کشور؛ فرقی نمی‌کند انگار باید همیشه بهانه‌ای برای ایجاد هیاهو و حاشیه‌سازی توسط معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری وجود داشته باشد.  هنوز ماجرای اصرار شهیندخت مولاوردی برای ورود خانم‌ها به محافل و مسابقات ورزشی از یاد نرفته که این بار دمیدن در مشکل خانوادگی یکی از اعضای تیم فوتسال بانوان بهانه‌ای دوباره برای گرفتن ژست دفاع از حقوق زنان شده است؛ موضوعی که در روزهای گذشته بازتاب گسترده‌ای داشته و با موجی از مخالفت‌ها از طیف فعالان حوزه زنان و نمایندگان مجلس گرفته تا حتی مراجع تقلید و آیات عظام همراه بوده است.
بهره‌برداری از یک مشکل خانوادگی
آغاز ماجرا مربوط به مشکل خانوادگی کاپیتان تیم ملی فوتسال بانوان است که به دلیل مخالفت همسرش نتوانست از کشور خارج شود و در مسابقات آسیایی حضور پیدا کند اما همین مشکل بهانه‌ای شد تا معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری دوباره بر طبل دفاع از حقوق زنان بکوبد و با بهره‌برداری از حضور نیافتن این ورزشکار در مسابقات، ضرورت اصلاح قانون خروج زنان از کشور آن هم بدون اذن شوهر را خواستار شود.
از اظهارات شهیندخت مولاوردی چنین برداشت می‌شود که انگار قصد ارائه لایحه‌ای برای حذف اجازه شوهر برای خروج از کشور را دارد! نکته جالب ماجرا هم اصرار وی برای انجام این کار است تا حدی که در سخنانش چنین مطرح کرده است که تا زمانی که قانون خروج زنان از کشور اصلاح نشود به دنبال استثناها خواهیم گشت!
غفلت از ریشه فقهی و فلسفی قوانین
این در حالی است که قوانین جاری کشور با برخورداری از ریشه عمیق فقهی و فلسفی توانسته است اطمینان همگان را جلب کند و به‌عنوان اصولی مستحکم مورد توافق باشد اما اظهارنظرهای جنجال‌برانگیز مولاوردی در کسوت معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری حکایت از غفلت وی از این اصل مهم دارد. آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید نیز در واکنش به طرح چنین موضوعاتی اذعان داشته که تصمیم‌گیری درباره حذف اذن شوهر برای خروج همسر تنها در اختیار فقهاست و ورود به این موضوعات به هیچ عنوان در حیطه معاون امور زنان نیست!
نارضایتی علما و خرسندی رسانه‌های غربی
در همین حال که چندی است شهیندخت مولاوردی شعله این آتش را با سوخت دفاع از حقوق زنان و از بین رفتن تساوی زن و مرد روشن نگاه داشته برخی افراد از داخل و خارج نیز با وی همنوا شده و به مواد قانونی می‌تازند.  در حال حاضر شرایط به‌گونه‌ای است که علما و فعالان حوزه زنان از اصرار معاون امور زنان ریاست‌جمهوری برای تغییر قانون خروج زنان ناراضی و نگران هستند اما این اظهارات به طور تامل‌انگیزی مورد استقبال رسانه‌های غربی و شبکه‌های ماهواره‌ای قرار گرفته و این شبکه‌ها هم در تحلیل‌های گوناگون خود به این موضوع پرداخته‌اند.
فهرست بلندبالای انتقادات
افزون بر این حاشیه سازی‌ها در این معاونت فهرست بلندبالایی وجود دارد که تنها محدود به القای بحث ورود زنان به ورزشگاه‌ها یا تغییر قانون خروج زنان از کشور نیست. پیش از این با پناه گرفتن پشت سپر حمایت از حقوق زن پروژه شرکت زنان برای کاندیداتوری انتخابات مجلس خبرگان کلید زده شد که تبعات فراوانی هم به همراه داشت. اظهارنظرهایی که تنها سطح مطالبه جامعه زنان را افزایش می‌دهد در حالی که پیشنهادات مطرح شده خالی از منطق بوده و قابلیت اجرا ندارد. دیدارهای خارجی با برخی سیاسیون و قراردادهایی با صندوق جهانی جمعیت هم از دیگر نقاط مبهم کارنامه معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری محسوب می‌شود، موضوعاتی که این روزها رسانه‌های گوناگون در تحلیل‌های خود هم به آن اذعان دارند.
احیای دوباره تفکرات مجلس ششم
اما جمع‌بندی عملکرد این معاونت و سمت‌و سوی استراتژی‌های مطرح شده تداعی‌گر طرز تفکر و مشی مجلس ششم است، نمایندگان دوره ششم مجلس نیز در پی رفع ممنوعیت خروج دختران مجرد از کشور بودند که به دلیل مغایرت با موازین شرعی مصوب نشد. به هر حال حاشیه‌های پررنگ‌تر از متنی که هرازگاهی از سوی شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان ریاست‌جمهوری خبرساز می‌شود در شرایطی است که مشکلات ابتدایی زنان جامعه مانند بیمه زنان سرپرست خانوار همچنان روی دوش زنان سنگینی می‌کند یا طرح‌ها و برنامه‌های ملی مانند طرح بر زمین مانده حجاب و عفاف در انتظار عزمی برای اجرا بایگانی شده است.
 


Page Generated in 0/0062 sec