printlogo


کد خبر: 147564تاریخ: 1394/7/30 00:00
تعلیم و تربیت با نظریه‌های غربی اسلامی نمی‌شود

به گفته سجاد مهدی‌زاده، عضو هیات علمی شورایعالی انقلاب فرهنگی  پنبه اغلب نظریه‌هایی که در فضای علمی جامعه‌مان تدریس می‌شود، 40 سال قبل توسط غرب‌زده شده است و تعلیم و تربیت با نظریه‌های غربی، اسلامی نمی‌شود.  به گزارش«وطن امروز»، سجاد مهدی‌زاده با بیان اینکه امروزه اندیشمندان ما بیشتر از آنکه با منابع بومی و حتی اسلامی آشنا باشند بر منابع و اندیشه‌های غربی تسلط دارند، گفت: فاصله پژوهشگر با منابع اصیل موجب می‌شود ما از انباشت علم نیاکان خود محروم بمانیم. به گفته این استاد دانشگاه‌، امروز در عرصه تعلیم و تربیت، زمانی می‌توانیم حرف جدی بزنیم که با نظریات گذشته مرتبط شویم اما متاسفانه این اتفاق کمرنگ است. مجموعه‌های تربیتی ما با یکدیگر بیگانه هستند و هیچ اطلاع و ارتباطی با هم ندارند.
جدایی حوزه و دانشگاه سرانجام دیدگاه روشنفکران ایرانی به غرب
دیدگاه روشنفکران ایرانی به علم بیشتر معطوف به علم پوزیتیویستی بود و در واقع  این افراد مسائل اخلاقی و اسلامی را در حوزه دانشگاه و دوره‌های آکادمیک کمرنگ کردند.
سیدعلی علوی، استاد دانشگاه در بیان جایگاه و کارکرد علوم انسانی اسلامی خاطرنشان کرد: دوره جدایی علوم اسلامی و علوم انسانی غرب مربوط به سال‌ها قبل است. در قبل از مشروطه تمایل روشنفکران ایرانی به غرب‌گرایی نمایان شد. آن گروه از کسانی که با توجه به جایگاه‌شان باید هدایتگر جامعه می‌شدند، مسیرشان را عوض کردند و غرب را الگوی خود قرار دادند؛  یعنی دیدگاه روانشناسان و فلاسفه غربی را قبول داشتند.  این استاد دانشگاه  بیان کرد: دیدگاه روشنفکران ایرانی به غرب باعث جدایی بین حوزه و دانشگاه شد. آنها نگاهشان به علم بیشتر معطوف به علم پوزیتیویستی بود. در واقع مسائل اخلاقی و اسلامی را در حوزه دانشگاه و دوره‌های آکادمیک کمرنگ کردند.   
 


Page Generated in 0/0062 sec