printlogo


کد خبر: 147569تاریخ: 1394/7/30 00:00
پیشنهاد دل‌سپاری به آثار هنری عاشورایی
بازتاب خورشید

مرتضی اسماعیل‌دوست: در تقارن ایام عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی، نگارخانه‌‌های شهر با برگزاری نمایشگاه‌هایی متناسب با حال و هوای عاشورایی در زمینه‌های تجسمی مانند خوشنویسی، نقاشی، پوستر و عکس به گرامیداشت این ایام گرانقدر می‌پردازند.  از این رو در بخش معرفی «نگارکده» این هفته سراغ نمایشگاه‌هایی می‌رویم که نگاه آدمی را از دریچه هنر به سوی حقیقت سوق می‌دهد.
نمایشگاه عکس «هیأت سابقه»
نمایشگاه عکس با عنوان «هیات سابقه» به مناسبت ایام سوگواری سیدالشهدا در موزه عکسخانه شهر در حال برگزاری است.  این مجموعه منتخبی است از عکس‌های یادگاری هیات‌‌های قدیمی که در پی فراخوانی از سوی سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران با هدف ارج نهادن به این مهم، سال گذشته از طریق مجموعه‌‌های شخصی و نهادهایی چون موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران و کتابخانه و موزه ملی ملک گردآوری شد.  نمایشگاه عکس «هیات سابقه» تا 16 آبان با تعداد 9 قطعه عکس 70×100 و 16 قطعه عکس 40×30 در موزه عکسخانه شهر به نمایش درمی‌آید و علاقه‌مندان جهت بازدید از موزه و نمایشگاه می‌توانند همه روزه جز ایام تعطیل از ساعت 9 تا 18 به آدرس میدان هفت تیر- خیابان بهار شیراز- میدان بهار شیراز- موزه عکسخانه شهر مراجعه کنند.
نمایشگاه «پوستر از صفر»
با فرا رسیدن ماه محرم، نمایشگاهی با عنوان «پوستر از صفر» در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد. این نمایشگاه مروری دارد بر پوسترهای حجت مجرد، طراح ارشد و عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران که دربرگیرنده 20 سال فعالیت حرفه‌ای وی در زمینه پوسترسازی است. مجرد در این آثار سعی داشته با کمترین عناصر، بیشترین پیام را به مخاطب منتقل کند.  در این نمایشگاه 35 پوستر با رویکردی فرهنگی، هنری و اجتماعی و با نگاه مینی‌مالیستی به موضوعاتی مانند کمبود آب، اطلاع ‌رسانی جریان‌های هنری، تئا‌تر، جنگ و صلح، آزادگان، گرافیک ایرانی، بزرگداشت بزرگان هنر و ورزش، تایپوگرافی اسماء‌الحسنی و محرم وجود دارد.
نمایشگاه گروهی «روایت سوگ»
وقتی خورشید بر فراز حقیقت خود را نمایان کرده و سال‌ها در جان و دل دوستداران وصال نور جای می‌گیرد، دیگر هنر را هوای سکوت و گوشه‌نشینی نخواهد بود و «روایت سوگ» را از دل تاریخ بیرون می‌کشد. نمایشگاه «روایت سوگ» با موضوع محرم از شنبه 25 مهر آغاز به کار کرده و تا 30 مهر میزبان علاقه‌مندان است.  آثار این نمایشگاه گروهی به تعداد 20 عدد در ابعاد متفاوت با بهره‌گیری از تکنیک عکاسی از ساعت 9 تا 17 در معرض دید عموم بوده و علاقه‌‌مندان می‌توانند برای تماشای سوگ نهفته در بطن آثاری معنوی روایی به فرهنگسرای شفق واقع در خیابان سید جمال‌الدین اسدآبادی، خیابان 21، بوستان شفق مراجعه کنند.
 نمایشگاه «گروهی عکس»
نمایشگاه گروهی عکس ویژه محرم به سرپرستی محمدجواد علمی نیا با همکاری خانه فیلم و هنر ایرانیان تلاش دارد تا از درون لنز 15 هنرمند عکاس، تصویرگر عزاداری سوگواران حسینی و آیین‌های عزاداری در کشور باشد. در این راستا نمایشگاه عکس ویژه محرم تا 7 آبان از ساعت 9 تا 18 در فرهنگسرای گلستان واقع در میدان هلال‌احمر، نگارخانه گلستان برای عموم علاقه‌مندان برپاست.
 نمایشگاه «نقاشی‌های شاعرانه»
 نگارخانه سهراب ۴۰ اثر از آثار ناصر اویسی، هنرمند پیشکسوت نقاشی ایران را در نمایشگاهی تحت عنوان «نقاشی‌های شاعرانه» به نمایش درآورد.  بیشتر آثار این نمایشگاه برای اولین بار ارائه شده و سبکی شعرگونه دارد که آن را در حد فاصل نقاشی و خط معلق نگاه می‌‌دارد. اویسی از جمله نقاشانی است که تغییری بزرگ در تاریخ نقاشی ایران پدید آورده است و در آثارش، نگاه تیزبینانه‌ای به تصویرگری ایرانی نمایان است. او با وسواس و دقتی بسیار، واژگانی تصویری را از دل تاریخ هنر ایران استخراج کرده و به سرزمینی رویایی تبدیل کرده است. نکته مهم نمایشگاه «نقاشی‌های شاعرانه» این است که آثار به نمایش درآمده در آن از مجموعه‌‌داران جمع‌‎آوری نشده بلکه آثار به طور مستقیم از خود هنرمند گرفته شده و به نمایش درآمده است.  این نمایشگاه در گالری سهراب  تا هشتم آبان ماه برپاست.


Page Generated in 0/0066 sec