printlogo


کد خبر: 147580تاریخ: 1394/7/30 00:00
اولین سفر خارجی رئیس‌جمهور سوریه پس از 5 سال
دیدار اسد با پوتین در مسکو

گروه بین‌الملل: صبح دیروز کاخ کرملین خبری منتشر کرد که به تیتر اول تمام رسانه‌های مهم جهان بدل شد؛‌ بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در مسکو با همتای روس خود دیدار کرده است. این اولین سفر خارجی بشار اسد از زمان شکل‌گیری بحران در این کشور بود. بحرانی که با حمایت‌های کشورهای غربی و عربی و به امید ساقط کردن فوری نظام سوریه شکل گرفت. به گفته دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، بشار اسد سه‌شنبه به مسکو سفر و با همتای روس خود، ولادیمیر پوتین دیدار کرد. پسکوف گفت در این دیدار مسائل مربوط به حملات هوایی روسیه به گروه‌های تروریستی در سوریه بحث و بررسی شد. سخنگوی کرملین افزود: طبیعتا مسائل مربوط به حملات به تروریست‌ها مسائل مربوط به ادامه پشتیبانی هوایی روسیه از اقدامات تهاجمی نیروهای مسلح ارتش سوریه از موضوعات مورد بحث میان سران 2 کشور بود. طبق این گزارش، این دیدار طولانی بوده و پوتین به بشار اسد گفته است: «ما آماده‌ایم هر کاری که می‌توانیم برای مقابله با تروریسم انجام دهیم». رئیس‌جمهوری روسیه گفته است: «مسکو نه تنها در زمینه اقدام نظامی بلکه در زمینه روند سیاسی نیز هرکاری لازم باشد انجام خواهد داد». پوتین در این دیدار از بشار اسد به خاطر قبول درخواست سفر به مسکو به‌رغم مشغله کاری و رویدادهای دراماتیک در سوریه تشکر کرده است.
اسد نیز در این دیدار با تشکر از حمایت و کمکی که مسکو به دمشق کرده است، اعلام کرد تروریسم مانع بزرگی برای حل سیاسی بحران سوریه شده است.  این نخستین سفر رسمی بشار اسد به خارج از سوریه پس از آغاز بحران از بیش از 5 سال گذشته (در مارس 2011) است که 3 هفته پس از آغاز حملات هوایی روسیه به تروریست‌ها در سوریه انجام شد. اسد تأکید کرد روسیه نگران است، چرا که دست‌کم 4 هزار تروریست از کشورهای شوروی سابق در کنار گروه‌های تروریستی در سوریه فعالیت دارند. رئیس‌جمهوری سوریه همچنین گفت: مردم سوریه تاکنون عملا بدون هیچ کمکی مقاومت کرده‌اند و چندین سال است که با تروریسم بین‌المللی می‌جنگند. همین مساله نیز آسیب‌ها و صدمات بسیار سنگینی را به آنها تحمیل کرده است اما اخیرا خوشبختانه دستاوردهای مهمی در این مبارزه‌ها حاصل شده است. بنا بر این گزارش، این گفت‌وگوها با تمرکز بر موضوعاتی شامل روابط دوجانبه و طرح‌های آینده برای اقدامات هماهنگ 2 کشور در 2 سطح محدود و گسترده‌تر برگزار شد. طبق اعلام سخنگوی کاخ کرملین، مقامات عالیرتبه روسیه در مذاکرات گسترده‌تر میان 2 کشور نیز شرکت داشتند و موضوعات مورد بحث در این گفت‌وگوها نیز کاملا شفاف بود.
پیام‌های سفر اسد به مسکو برای جهان
 روزنامه فرامنطقه‌ای رأی‌الیوم در تحلیلی خبری درباره پیام‌های سفر بشار اسد به مسکو نوشت این سفر ناگهانی انجام شده و حاوی پیام‌های بسیار مهمی برای کشورهای منطقه و جهان بود. به نوشته این روزنامه، چندین پیام سیاسی از سفر ناگهانی و اعلام نشده رئیس‌جمهوری سوریه به مسکو می‌توان دریافت؛ مهم‌ترین پیام این بود که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه این روزها می‌تواند با خیال راحت از کشورش خارج شود و این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران می‌گویند چنین دیداری بدون توافق‌های پشت‌پرده آمریکا با روسیه غیرممکن است. نکته قابل توجه درباره این دیدار این است که این دیدار تا زمان بازگشتن بشار اسد و پایان یافتن آن پنهان نگه داشته شد و رسانه‌ای نشد و اینگونه می‌توان گفت که روسیه با دیدار بشار اسد از مسکو، می‌خواست این پیام را به همه برساند که اوضاع در سوریه، کشوری که از 5 سال پیش شاهد درگیری‌های تلخی است، تغییر کرده است. از سوی دیگر، سفر اسد به مسکو نشان می‌دهد 24 روز همکاری نظامی مسکو و دمشق در بمباران هوایی و انجام عملیات زمینی علیه تروریست‌ها توانسته است شرایط میدانی جنگ را تغییر دهد و گروه‌های تروریستی پس از نابودی کامل 600 موضع‌شان و فرار نیروهای آنها، زمینگیر شده‌اند و بزودی نیز دامنه بمباران‌ها و اقدامات نظامیان سوری گسترش بیشتر خواهد یافت. بمباران‌ها و عملیات زمینی ارتش سوریه افزون بر داعش، دیگر گروه‌های تروریستی و مسلح را هم که 5 سال پیش توسط اردوگاه ضد سوری آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ترکیه، عربستان و قطر برای براندازی نظام دمشق، با صرف صدها میلیون دلار هزینه و اختصاص انبوهی از تسلیحات مدرن سبک و سنگین شکل گرفتند، اکنون در بدترین وضع ممکن قرار داده است.
 


Page Generated in 0/0070 sec