printlogo


کد خبر: 147633تاریخ: 1394/8/3 00:00
نفت

نشست اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها نتیجه‌ای نداشت
نشست کشورهای عضو اوپک و غیراوپک در وین بدون نتیجه به پایان رسید. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، کشورهای حاضر در نشست کارشناسان نفتی اوپک و غیراوپک پس از پایان نشست گفتند در آن درباره خطرات ناشی از قیمت پایین نفت علیه سرمایه‌گذاری در میادین جدید در این بخش صحبت کردند ولی درباره هیچ اقدام ملموسی در زمینه افزایش قیمت‌ها در بازار به توافق نرسیدند. سازمان کشورهای صادرکننده نفت از 8 کشور غیراوپک از جمله روسیه برای حضور در این گفت‌وگوها که در آستانه نشست سیاستگذاری این سازمان در وین (مقر اوپک) برگزار شد، دعوت کرده بود. الوجیو دل‌پینو، وزیر نفت ونزوئلا پیشنهاد کشورش را برای انجام اقداماتی در زمینه تقویت قیمت‌ها نظیر برگزاری نشست سران اوپک و غیراوپک مطرح کرد و گفت قیمت تعادلی بازار برای نفت 88 دلار در هر بشکه است. وی در جمع خبرنگاران با تاکید مجدد بر سخنان نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا اظهار کرد: با نفت
40 دلاری، ما پایین‌تر از قیمت تعادلی هستیم. دل‌پینو خاطرنشان کرد: نگران خالی شدن ذخایر و کاهش تولید و سرمایه‌گذاری مورد نیاز هستیم. تولیدکنندگان خارج از اوپک با همکاری با اوپک در زمینه کاهش عرضه مازاد که باعث شده قیمت نفت از 115 دلار در ژوئن 2014 به کمتر از 50 دلار سقوط کند، مخالفت کرده‌اند. اوپک نیز با کاهش تولید به تنهایی مخالفت کرده و بسیاری از اعضای این سازمان تولید خود را افزایش داده‌اند. ایلیا گالکین، نماینده روسیه در این نشست و رئیس دپارتمان همکاری‌های بین‌المللی وزارت انرژی روسیه گفت: سرمایه‌گذاری در بخش نفت به خطر افتاده است.

زنگنه: نفت تا 2016 ارزان می‌ماند
وزیر نفت درباره اینکه برآوردش از قیمت جهانی نفت چه رقمی است، گفت: فشار بر قیمت‌ها کماکان در سال 2016 میلادی باقی خواهد ماند و احتمال می‌رود از نیمه دوم سال 2016 و بعد در سال 2017 تعادل میان عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی برقرار شود. به گزارش تسنیم، بیژن زنگنه پس از دیدار با الکساندر نواک در جمع خبرنگاران درباره اینکه آیا در این دیدار درباره قیمت مناسب نفت در بازارهای جهانی صحبتی شده است، گفت: روس‌ها از قیمت‌های فعلی نفت راضی هستند و می‌گویند با اینکه این قیمت به ما فشار وارد می‌کند ولی رضایتبخش است. زنگنه تاکید کرد: در مجموع روس‌ها معتقد بودند باید بازار را به حالت طبیعی خود واگذار کرد. وزیر نفت درباره اینکه چشم‌انداز بازار نفت را چگونه می‌بیند، به مازاد روزانه یک‌میلیون و 500 هزار بشکه‌ای نفت در بازار اشاره کرد و گفت: رشد اقتصاد جهانی از آنچه پیش‌بینی شده کمتر بوده است، ضمن اینکه چین دچار مشکلات غیرقابل پیش‌بینی در اقتصاد خود شده است. در واقع هم‌اکنون هم در طرف عرضه و هم در طرف تقاضا مشکل وجود دارد و این برآیند قیمت‌های فعلی نفت را رقم زده است. وی درباره اینکه برآورد شما از قیمت جهانی نفت چه رقمی است، گفت: برآورد بسیاری این است که فشار بر قیمت‌ها کماکان در سال 2016 میلادی باقی خواهد ماند و احتمال می‌رود از نیمه دوم سال 2016 و بعد در سال  2017 تعادل میان عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی ایجاد خواهد شد البته اگر تصمیماتی برای مدیریت بازار از جانب اوپک به صورت مستقل  یا با همکاری غیراوپک اتخاذ شود.
 


Page Generated in 0/0052 sec