printlogo


کد خبر: 147665تاریخ: 1394/8/3 00:00
پروژه‌ای که 7 ساله شد
بزرگراه بجنورد ـ گلستان در پیچ وعده‌ها

پروژه بزرگراه محور بجنورد- جنگل گلستان که به جاده مرگ شهرت دارد از 7 سال پیش آغاز شده اما کمبود اعتبار و عدم پرداخت بموقع مطالبات پیمانکاران، تکمیل آن را به تعویق انداخته است. این محور به علت کم‌عرض و دوطرفه بودن یکی از پرحادثه‌ترین جاده‌های کشور به شمار می‌رود از طرف دیگر به دلیل آنکه 2 قطب زیارتی مشهد مقدس و سیاحتی شمال کشور را به یکدیگر وصل می‌کند، سالانه میلیون‌ها مسافر از آن عبور می‌کنند. عملیات اجرایی چهاربانده کردن محور بجنورد- جنگل گلستان به طول ۱۶۳ کیلومتر از سال ۸۷ آغاز شد و قرار بود در مدت 4 سال به اتمام برسد اما اکنون 7 سال است که این پروژه در 5 قطعه بجنورد به آشخانه به طول ۳۴ کیلومتر، آشخانه به چمن بید به طول ۴۱ کیلومتر، چمن بید به رباط قره‌بیل به طول ۲۴ کیلومتر، رباط قره‌بیل به چشمه‌خان به طول ۲۴ کیلومتر و چشمه‌خان به جنگل گلستان به طول ۱۵ کیلومتر در دست اجرا قرار دارد. این محور در حوزه خراسان شمالی در کل ۱۴۰ کیلومتر است که بنا بر تصمیمات اتخاذشده قرار بود ۷۰ کیلومتر از آن در سال ۹۴ به بهره‌برداری برسد اما اکنون به دلیل کمبودهای اعتباری، روند ساخت آن به‌کندی پیش می‌رود. در حالی‌که وضعیت نامناسب این محور همچنان قربانی می‌گیرد و مردم و رانندگان مدام خواهان تکمیل هرچه سریع‌تر این جاده هستند اما مسؤولان همچنان کمبود اعتبار را علت به تعویق افتادن تکمیل این بزرگراه عنوان می‌کنند.  عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در سفر یک‌روزه هیات دولت به خراسان شمالی در بیست و چهارم خردادماه امسال قول داد که تا پایان سال جاری ۷۰ کیلومتر از باند دوم این بزرگراه تکمیل شود اما اکنون مسؤولان راه و شهرسازی خراسان شمالی می‌گویند که تنها امیدوارند تا پایان سال مالی ۹۴ این اتفاق بیفتد. علی‌اصغر بدیعی‌مقدم، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی در گفت‌وگو با مهر می‌گوید: از ۱۶۳ کیلومتر باند دوم در حال احداث محور بجنورد- جنگل گلستان ۱۴۰ کیلومتر در استان خراسان شمالی واقع‌شده که در قطعات مختلف در حال اجراست.  بدیعی‌مقدم کل اعتبار موردنیاز برای اتمام محور بجنورد– جنگل گلستان را ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام می‌کند و می‌افزاید: از این میزان ۱۶۵ میلیارد تومان مربوط به حوزه خراسان شمالی و مابقی برعهده استان گلستان است.  با وجود اینکه تکمیل پروژه بزرگراه محور بجنورد- جنگل گلستان بعد از گذشت چند سال هنوز نیمه‌تمام بوده و تکمیل آن با اما و اگرهایی روبه‌رو است، برخی زمزمه احداث آزادراه در این مسیر را بر سر زبان‌ها انداخته‌اند. اعتبار موردنیاز برای احداث این آزادراه حدود ۱۷ هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده است که ۴۰ درصد اجرای آن توسط بخش دولتی و مابقی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی احداث خواهد شد.  مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان چندی پیش از موافقت ساخت آزادراه در محور نوکنده- آشخانه در حوزه استان‌های گلستان و خراسان شمالی به طول
۳۱۰ کیلومتر با مشارکت بخش دولتی و خصوصی خبر داد. علی بخش‌رستمی اعتبار موردنیاز برای احداث این آزادراه را حدود ۱۷ هزار میلیارد ریال پیش‌بینی کرد و گفت ۴۰ درصد اجرای آن توسط بخش دولتی و مابقی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی احداث خواهد شد.  موسی‌الرضا ثروتی، نماینده مردم 5 شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با مهر، ضمن تایید گفته‌های مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان، گفت: طرح آزادراه گرگان- آشخانه 3 سال قبل مصوب شد و کار مطالعاتی و نقشه‌برداری آن نیز انجام‌شده اما برای اجرای آن باید سرمایه‌گذار بخش خصوصی اعلام آمادگی کند و پس‌ از آن دولت هم بخشی از اعتبارات را تأمین خواهد کرد.  وی در پاسخ به این سوال که در حالی‌که هنوز پروژه بزرگراه بجنورد- جنگل گلستان به علت کمبود اعتبار به اتمام نرسیده چگونه طرح احداث آزادراه به جریان افتاده است؟ افزود: بخش باقیمانده از بزرگراه تا پایان سال ۹۵ تمام می‌شود و مشکلی نیست و از طرف دیگر اگر بخش خصوصی سرمایه‌گذاری در آزادراه را بر عهده بگیرد سرمایه آن از عوارض تعیین‌شده بر آزادراه بازگشت می‌شود.  بنا به این گزارش، در هر صورت با توجه به شمار و شدت تصادفات منجر به فوت در محور بجنورد- جنگل گلستان و اینکه در سفر اخیر ریاست‌جمهوری به خراسان شمالی مقرر شد اجرای این محور به اتمام رسیده و تا پایان آن نیز پروژه دیگری آغاز نشود، اکنون باید منتظر ماند و دید آیا سرمایه‌گذاری برای احداث آزادراه در این مسیر اعلام آمادگی می‌کند یا با توجه به کمبود اعتباراتی که مسؤولان به آن اذعان دارند بزرگراه بجنورد به جنگل گلستان تا پایان سال ۹۵ به اتمام می‌رسد؟


Page Generated in 0/0064 sec