printlogo


کد خبر: 147674تاریخ: 1394/8/3 00:00
میلیون‌ها ایرانی همصدا با مسلمانان جهان در روزهای تاسوعا و عاشورا نوای «لبیک یا حسین» سر دادند
شور عاشورایی

گروه اجتماعی: امسال هم مانند سال‌های گذشته و چه‌بسا باشکوه‌تر از سال‌های قبل، میلیون‌ها ایرانی در روزهای تاسوعا و عاشورا با حضور پرشور خود در مراسم‌ عزاداری و سوگواری سالار شهیدان، صحنه‌های بی‌بدیل و زیبایی از عشق میلیونی به خاندان اهل بیت را به نمایش گذاشتند، این در حالی است که این حضور پرشور در مراسم‌ عزاداری تاسوعا و عاشورا با برگزاری با‌شکوه نماز جماعت ظهر عاشورا در اقصی‌نقاط کشور و شهر‌های گوناگون به اوج خود رسید و بار دیگر میلیون‌ها ایرانی نوای «لبیک یا حسین» سر دادند. هیأت‌های مذهبی و مردم عزادار ظهر عاشورا شور و شعور حسینی را در هم آمیختند و به پیروی از امام و مقتدای خویش، فریضه الهی نماز را به جا آوردند و پس از آن دوباره به عزاداری پرداختند.
عاشورا در کردستان
محرم که می‌رسد، مردم استان کردستان از سنی و شیعه، از ترک و کرد همه و همه در مراسمات این ایام شرکت می‌کنند به گونه‌ای که کردستان در روز عاشورا تجلی‌گاه وحدت ملی می‌شود. در ماه محرم در جای‌جای میهن اسلامی، مراسم‌های گوناگونی از جمله عزاداری برای شخصیت والای امام حسین(ع) در روز تاسوعا و عاشورا در مساجد و حسینیه‌ها برگزار می‌شود. مردم استان کردستان که بافت قومی ترک و کرد و سنی و شیعه را در خود جای داده است، متفاوت از سایر استان‌های کشور است و به نوعی هم نماد ملی و هم نوید وحدت اسلامی است که کرد و ترک و سنی و شیعه در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیزی دارند و در ایام محرم عزاداری می‌کنند. در کردستان نیز آیین‌ها و مراسم سنتی خاصی برگزار می‌شود که می‌توان به مراسم تشت‌گذاری در سریش‌آباد، گل‌گیران در شهرستان بیجار و توزیع ‌آش و شله‌زرد نذری در سنندج اشاره کرد. مراسم گل‌گیران هر ساله روز عاشورای حسینی در شهرستان بیجار برگزار می‌شود که عزاداران با گل‌مالی سر و صورت و بدن، اوج غمباری خود را از شهادت امام حسین(ع)
نشان می‌دهند.
باران اشک عاشوراییان در خراسان‌جنوبی
همزمان با عاشورای حسینی استان خراسان‌جنوبی سراسر غم و اندوه شد و باران اشک عاشوراییان باریدن گرفت. در عاشورای حسینی خراسان‌جنوبی حال و هوای دیگری داشت و ابرهای سیاهی که روزهای گذشته شدت گرفته بودند، بارانی‌ شدند و سراسر استان در سالروز شهادت امام حسین(ع) و یارانش باران اشک شد. دیروز کمتر کسی در خانه بود، همگی به هیأت‌ها و تکایا و مساجد رفته بودند تا در سوگ شهادت احیاکننده امر به معروف و نهی از منکر و نماز به سر و سینه بزنند. در بیرجند بسیاری از مردم طبق سنتی همیشگی حضور باشکوهی در مزار شهدا و مزار اهل قبور داشتند، آنان آمده‌ بودند تا یادی کنند از کسانی که امسال در میان‌شان نیستند.
اهتزاز پرچم سرخ حسینی در سمنان
به گزارش فارس، همچنین نمازگزاران استان سمنان همزمان با ایام حزن و اندوه شهادت سرور و سالار شهیدان، حضرت امام حسین(ع) در میعادگاه‌ها و مکان‌های از پیش تعیین‌شده، نماز ظهر عاشورا را به یاد مقتدای‌شان اقامه کردند. در کنار برگزاری نماز ظهر عاشورا در استان سمنان، برنامه‌های متعدد دیگری نیز اجرا شد که فضای سراسر اندوه و ماتم را بر شهرها و روستاهای این استان گسترده ساخت. نمازگزاران حسینی پس از اقامه نماز ظهر عاشورا، در خیابان‌ها و محله‌ها به سوگواری، سینه‌زنی، زنجیرزنی و نوحه‌خوانی پرداختند. این در حالی بود که اهتزاز پرچم سرخ حسینی در سمنان نیز از برنامه‌های جنبی قابل توجهی بود که با حضور صدها نفر از مردم مرکز استان سمنان انجام شد. در این برنامه، پرچم بزرگ سرخ حسینی که متبرک به نام نامی سیدالشهدا(ع) بود، بر فراز میدان امام حسین (ع) برافراشته شد.
مشارکت 1400 هیأت مذهبی در استان بوشهر
رئیس شورای هیأت‌های مذهبی استان بوشهر از مشارکت 1400 هیأت مذهبی در عزاداری عاشورای حسینی در استان بوشهر خبر داد.  نوشاد نوشادی اظهار داشت: برگزاری مراسم یادواره شهدا در واقع گامی در راستای تجلیل از این افتخارآفرینان بلندمقام است. وی افزود: رزمندگان اسلام در دوران دفاع‌مقدس از امام حسین(ع) و یاران باوفایش الگو گرفتند و امروز تجلیل از این عزیزان در روز عاشورای حسینی امری مهم است. رئیس شورای هیأت‌های مذهبی استان بوشهر خاطرنشان کرد: امسال برنامه‌های مهم و ارزشمندی در دهه اول محرم برگزار شد و استقبال مردم و مسؤولان استان بوشهر از این برنامه‌ها بسیار خوب بود. نوشادی از مشارکت 1400 هیأت مذهبی در عزاداری عاشورای حسینی در استان بوشهر خبر داد و گفت: بیش از یکهزار و 400 هیأت مذهبی در شهرستان‌های دهگانه استان بوشهر در برگزاری مراسم عزاداری عاشورای حسینی مشارکت کردند.
آسمان لرستان خاکی شد
عشق به حسین در دیار لرستان سرما، گرما، تابستان و زمستان نمی‌شناسد، مردم این دیار مانند سال‌های گذشته رسم چندساله گل‌مالی را برگزار کردند. یکی از رسم‌های سنتی و دیرینه مردم دیار ولایتمدار لرستان بویژه خرم‌آباد آیین گل‌مالی در عزای امام حسین(ع) است. مردم لرستان همزمان با آغاز روز عاشورا در گل و گلابی که از قبل آماده شده، فرو رفته و خود را گل‌مالی می‌کنند، همچنین زنان نیز به یاد مصیبت و بی‌برادر شدن حضرت زینب(س) گل را بر چادر سیاه و سر خود مالیده و به سوگ اباعبدالله الحسین(ع) نشسته و به عزاداری می‌پردازند. آیین گل‌مالی در دیار فلک‌الاافلاک مسؤول و غیرمسؤول، نوزاد و پیر و جوان نمی‌شناسد، از این‌رو با اذان صبح مردم لرستان بویژه مردم خرم‌آباد خود را برای گل‌مالی آماده می‌کنند. دلدادگان ولایت در مشهدالرضا(ع) دلدادگان ولایت در مشهد‌الرضا(ع) نماز ظهر عاشورا را در خیابان‌های منتهی به حرم رضوی اقامه کردند. همزمان با سراسر کشور، مردم سرزمین خورشید در جای‌جای این خطه عظیم و در مشهد‌الرضا(ع) نماز ظهر عاشورا را در خیابان‌های منتهی به حرم رضوی و همچنین در حرم مطهر امام رضا(ع) اقامه کردند.
دلدادگان ولایت در مشهد‌الرضا
نماز ظهر عاشورا را در خیابان‌های منتهی به حرم رضوی اقامه کردند. عزاداران حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) ظهر دیروز و به یاد رشادت‌ها و فداکاری‌های آن حضرت و به یاد نماز ظهر عاشورای امام حسین(ع)، نماز ظهر را در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی و همچنین در بارگاه منور امام رضا(ع) اقامه کردند. در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی و در چهارراه شهدای مشهد دسته‌های عزاداری با شنیدن صدای ملکوتی اذان ظهر، دست از عزاداری کشیده و به اقامه نماز پرداختند. نماز ظهر عاشورا در چهارراه شهدای مشهد به امامت
آیت‌الله سعیدی، امام جمعه قم و تولیت آستان‌مقدس حضرت معصومه(س) اقامه شد.
 

اقامه با‌شکوه نماز ظهر عاشورا در سراسر کشور
عزاداران حسینی(ع) در سراسر کشور، به یاد ظهر عاشورای سال 61 هجری و به تأسی از سید و سالار شهیدان، نماز ظهر را به جماعت اقامه کردند. عزاداران سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، همزمان با ظهرعاشورا به یاد «إنّی اُحبّ الصلوه‌00» امام حسین(ع) نماز باشکوه ظهر عاشورا را در نقاط  گوناگون کشور به جماعت اقامه کردند. به گفته محمود مظفر، قائم‌مقام ستاد اقامه نماز کشور، امسال علاوه بر حضور هزاران نمازگزار مردمی در مساجد، معابر و تکایا، نماز جماعت ظهر عاشورا در 500 نقطه محوری در سراسر کشور و 2780 بقعه متبرکه اقامه شد. گفتنی است، اهمیت نماز ظهر عاشورا از آن جهت است که سیدالشهدا(ع) با وجود حضور در میدان جنگ و تیراندازی لشکر عمر سعد، نسبت به برپایی نماز جماعت اقدام کرد تا نشان دهد جز برای احیای دین خدا و برپایی سنت‌های جدش قیام نکرده است.


Page Generated in 0/0073 sec