یک پایگاه فرانسوی مدعی شد شرکت پژوسیتروئن از مذاکرات بیپایان با ایران به ستوه آمده و تصمیم گرفته است تا 15 روز آینده پرونده مذاکرات را علنی کند. به گزارش تسنیم، پایگاه فرانسویزبان چلنج طی گزارشی نوشت: شرکت پژوسیتروئن از مذاکرات بیپایان با ایران دیگر به ستوه آمده است، به این ترتیب این خودروساز فرانسوی تصمیم گرفته است تا 15 روز آینده این پرونده را به صورت علنی روی میز بگذارد. شرکت پژوسیتروئن به طور رسمی مواضع و وضع مذاکرات را اعلام خواهد کرد تا طرف ایرانی خود را تحت فشار قرار دهد. در واقع شرکت پژو میخواهد به رجزخوانیها و حتی اقدامات تحریکآمیز
ایران خودرو پایان دهد؛ یا رومی رومی، یا زنگی زنگی. در واقع تاکنون هیچ توافقی حاصل نشده است. پژوسیتروئن بویژه با ایرانخودرو، بزرگترین گروه خودروسازی ایرانی که شراکتی 35 ساله با آن دارد، مذاکره میکند. تابستان گذشته، کارلو تاوارس، رئیس پژوسیتروئن گفت: «من مشکلات را مشاهده میکنم. به ما حمله میشود چون ایران را ترک کردیم. مقالات بسیار تهاجمی علیه ما در مطبوعات منتشر میشود». ژان کریستوف کمار، مسؤول منطقهای پژو با هدف تلاش جهت مذاکره برای تولید پژو 208 که در سال 2012 در فرانسه روانه بازار شد به طور مرتب به ایران سفر میکند. وی همچنین تولید پژو 301 را که آن هم در سال 2012 وارد بازار شد، به ایران پیشنهاد داده است. پژوسیتروئن پیشنهاد تاسیس یک شرکت مشترک به صورت 50-50 را مطرح کرده است. این طرح کلیدی این شرکت را مرکز تولید برای ایران و کل منطقه از جمله روسیه خواهد کرد. پژوسیتروئن در اوایل سال 2012 به طور ناگهانی به دستور متحد آمریکاییاش، جنرال موتورز از بازار ایران خارج شد. جنرال موتورز درخواست کرده بود پژوسیتروئن فورا خود را با خطمشی سیاسی واشنگتن در قبال ایران تطابق دهد. این چیزی است که ایرانیها نبخشیدهاند. اوضاع به حدی پیچیده است که هر چند پژوسیتروئن به صورت رسمی هیچ قطعهای را از 3 سال پیش برای ایرانخودرو تامین نکرده است اما این شرکت، بدون گواهینامه، همچنان به تولید پژو 206 و 405 در ایران ادامه میدهد. پژو 405 از مدتها قبل تقریبا به طور کامل و بیشتر قطعات 206 در ایران تولید میشود. به این ترتیب است که ایرانخودرو همچنان به تولید و فروش پژوهایی ادامه میدهد که پژوهای واقعی نیستند. سال گذشته 318 هزار و 700 دستگاه خودرو با نشان پژو در ایران تولید شد.