printlogo


کد خبر: 147684تاریخ: 1394/8/4 00:00
رویدادها

«سلام بر عاشورا»‌ به چاپ دوم رسید
رضا اسماعیلی از چاپ مجدد کتاب «سلام بر عاشورا»‌ دربردارنده 162 رباعی عاشورایی خود از سوی انتشارات اطلاعات خبر داد.  به گزارش تسنیم،‌ بخش اول این کتاب شامل تقریظ‌‌‌هایی است که شاعران و محققان بر این مجموعه رباعی عاشورایی نوشته‌اند و بخش دوم کتاب نیز به چاپ مجموعه رباعی‌های عاشورایی اختصاص یافته  است.  شاعر در این رباعی‌ها به دنبال تبیین فلسفه قیام حسینی با استناد به احادیث، روایات و مقاتل موثق و مستند دینی است. وی در این رباعی‌ها بیشتر بر ابعاد و وجوه عرفانی، حماسی و پیام‌های انسان‌ساز قیام عاشورا و نهضت حسینی تأکید کرده و از منظری معرفت‌شناسانه به حماسه کربلا پرداخته است، چرا که عاشورا عالی‌ترین جلوه حماسه، ایستادگی و مبارزه با ظلم و جهل است؛ آنچنان که در فرازی از زیارت اربعین آمده: «و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک عن الجهاله و حیره ‌الظلاله» امام حسین(ع) خون قلبش را به آستان الهی هدیه داد تا بندگان را از ظلمت جهل و نادانی و حیرت گمراهی رهایی بخشد.

«هنر عاشورایی» به شبکه مستند می‌آید
«هنر عاشورایی» با موضوع واقعه کربلا از پنجره هنرهای تجسمی، نمایش و موسیقی در 6 قسمت از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.  پخش مجموعه «هنر عاشورایی» از روز گذشته آغاز شد و هر قسمت از آن تا جمعه هشتم آبان ساعت 17 روی آنتن می‌رود. این مستند گفت‌وگومحور به تهیه‌کنندگی عاطفه خالدی از پنجره هنرهای تجسمی، نمایش و موسیقی به واقعه کربلا می‌نگرد و این هنرها چون پازل یا جدول کلمات متقاطع همدیگر را به گونه‌ای می‌پوشانند که بیننده به حداقل شناختی از حضرت اباعبدالله‌الحسین برسد یا دست‌کم پرسش‌هایی بنیادین در ارتباط با شخصیت ایشان برایش پیش‌ آید. در این مستند چند روایت موازی با یکدیگر پیش آمده‌اند و شاخه‌های مختلف هنری در یک برنامه درهم ‌بافته‌شده‌اند تا بخشی از تابلوی عاشورای حسینی را گزارش کنند. هنرمندان ایرانی برجسته در شاخه‌های مختلف هنر از جمله تئاتر، نقاشیخط، خوشنویسی، عکاسی، گرافیک، موسیقی و نقاشی در «هنر عاشورایی» حضور دارند.

خاطرات همسر شهید همدانی به نگارش درمی‌آید
حمید حسام، نویسنده دفاع‌مقدس از نگارش خاطرات همسر شهید همدانی از دوران زندگی با این شهید بزرگوار خبر داد. به گزارش تسنیم، حسام افزود:‌ به دلیل آشنایی نزدیکی که با شهید و خانواده وی داشتم، خاطرات بسیاری از شهید همدانی از مقاومت در سوریه و نبرد در این جبهه از ایشان برایم به یادگار باقی مانده است که این خاطرات نیز در این مجموعه منتشر خواهد شد. حسام تصریح کرد:‌ از هفته جاری جلسات گفت‌وگو با همسر شهید را آغاز خواهم کرد و مراحل دیگر تحقیق و پژوهش نیز پس از گفت‌وگوها انجام خواهد شد. از شهید همدانی تاکنون کتاب‌های خاطراتی چون «مهتاب خیّن»‌، «تکلیف است برادر»‌ و «فاتحان خرمشهر» ‌منتشر شده است.‌ «راز نگین سرخ»‌ نیز براساس خاطره‌ای از شهید همدانی درباره شهید شهبازی منتشر شده است.

«سقای کربلا» منتشر می‌شود
کتاب داستانی «سقای کربلا»، نوشته فاطمه مشهدی‌رستم بزودی از سوی انتشارات ذکر منتشر و روانه بازار نشر می‌شود. به گزارش مهر، فاطمه مشهدی‌رستم  ضمن اشاره به انتشار کتاب «سقای کربلا» گفت: من در این داستان به بازبینی واقعه کربلا و رشادت‌های حضرت ابوالفضل(ع) با نگاهی تازه پرداخته‌ام. این کتاب برای گروه سنی نوجوان نوشته شده و بزودی از سوی انتشارات ذکر در اختیار خوانندگان قرار می‌گیرد.  مشهدی‌رستم افزود: در ارتباط با بچه‌های امروز به این نکته رسیدم که آنها دنبال مقوله‌ای منطقی‌تر و نگاهی تلطیف‌شده‌تر هستند تا بتوانند با مسائل مذهبی ارتباط بهتری برقرار کنند. بچه‌ها باید با سبک زندگی و اندیشه امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع)آشنا شوند و از این بزرگواران الگوبرداری کنند.


Page Generated in 0/0062 sec