printlogo


کد خبر: 147713تاریخ: 1394/8/4 00:00
تولید خودرو در مهرماه بشدت کاهش یافت
تشدید رکود بازار خودرو با انتظار وام ۲۵ میلیونی

گروه اقتصادی: این روزها خودرو و خودروسازان زیر ذره‌بین جامعه هستند و عملکرد آنها بدجوری رصد می‌شود. از تهدید مسؤولان پژو درباره انتشار جزئیات مذاکرات با ایران‌خودرو گرفته تا لحظه‌شماری برای استفاده از وام 25 میلیون تومانی خبرهایی است که حول محور خودرو می‌چرخد اما واقعیت این است که جامعه منتظر افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودرو است و تولیدکنندگان منتظر رونق. بعد از اینکه خودروسازان رکود در بازار خودرو را تکذیب می‌کردند سرانجام به این موضوع اذعان کردند که میزان تولید بشدت کاهش یافته است. در این میان خبر اعطای وام ۲۵ میلیون تومانی موجب شده همان تعداد کم خریدار این روزهای خودرو کمتر شود تا با استفاده از این تسهیلات خودرو را با شرایط بهتری بخرند. در حال حاضر خرید و فروش خودرو راکد است و کمتر خریداری در بازار دیده می‌شود که این امر خود تأثیراتی منفی را بر صنایع وابسته به صنعت خودروسازی می‌گذارد. یک مقام مسؤول در صنعت خودرو خبر داد حجم تولید روزانه ایران‌خودرو به زیر هزار دستگاه رسیده است. یک مقام مسؤول در صنعت خودرو با گلایه از اینکه اعلام ارائه وام ۲۵ میلیونی خرید خودرو باعث تشدید رکود بازار خودرو شده است، اظهار داشت: مردم با اعلام این خبر دست از خرید برداشته و منتظر اجرایی شدن تخصیص این وام هستند. وی با بیان اینکه دولت باید چند روز قبل از اجرایی شدن این وام خبر آن را اعلام می‌کرد، افزود: در حال حاضر خرید و فروش خودرو راکد است و کمتر خریداری در بازار دیده می‌شود که این امر خود تأثیرات منفی را بر صنایع وابسته به صنعت خودروسازی می‌گذارد. این مقام مسؤول در صنعت خودرو ضمن بیان اینکه تولید روزانه ایران‌خودرو در اردیبهشت ماه حدود ۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه بود، به تسنیم گفت: میزان تولید روزانه این شرکت در مهرماه به حدود ۹۱۰ دستگاه رسیده است که این رقم نشان از رکود جدی بازار خودرو دارد. وی تصریح کرد: البته خوشبختانه پیش‌بینی می‌شود با رفع برخی مشکلات تولید روزانه ایران خودرو به هزار و ۵۰۰ دستگاه و سایپا به هزار دستگاه در آبان ماه برسد.
ارز مبادله‌ای صرف واردات خودرو نشود
در حالی که برخی گزارش‌ها حاکی از واردات خودرو با ارز مبادله‌ای است، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اگر به تازگی برخی خودروهای خارجی با ارز مبادله‌ای وارد شده باشد نشان‌دهنده تناقض در سیاست‌های اقتصادی کشور است. محمدقلی یوسفی اظهار کرد: ارز یارانه‌ای باید صرف واردات تکنولوژی، مواد اولیه تولید و کالاهای سرمایه‌ای شود، نه کالاهای مصرفی همچون خودرو. وی با بیان اینکه در تمام دنیا یارانه اختصاص یافته از سوی دولت‌ها به تولیدکنندگان پرداخت می‌شود، نه به کالاهای وارداتی، خاطرنشان کرد: در ایران نیز هدف از ارائه ارز یارانه‌ای مبادله‌ای، کاهش هزینه تولیدکنندگان برای واردات مواد اولیه و در نهایت کاهش قیمت تمام شده و فروش کالاهای داخلی بوده است. بنابراین این موضوع که ارز یارانه‌ای به مصرف واردات خودرو برسد نشان‌دهنده نادرست بودن سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته در این حوزه است. این مدرس دانشگاه افزود: با توجه به آغاز فرآیند رسمی لغو تحریم‌ها و باز شدن درهای اقتصادی کشور، ارز یارانه‌ای باید برای خرید و انتقال تکنولوژی روز جهان در جهت کمک به ارتقای سطح کیفی صنایع داخلی استفاده شود. یوسفی با بیان اینکه باید مراقبت شود درآمد ارزی ناشی از لغو تحریم‌ها منجر به تشدید روند واردات به کشور نشود، تصریح کرد: هم‌اکنون بهترین فرصت برای به‌روزرسانی صنایع داخلی از جمله صنعت خودرو فراهم شده که از آن باید به درستی استفاده شود. به گزارش ایسنا، چندی پیش آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، از واردات برخی خودروهای خارجی با استفاده از ارز مبادله‌ای خبر داد.
اظهارات مسؤولان پژو مصرف داخلی دارد
گفتنی است به‌دنبال اظهارات اخیر مسؤولان گروه پژو مبنی بر علنی کردن متن مذاکرات این شرکت فرانسوی با ایران‌خودرو به‌دلیل عدم تصمیم‌گیری شرکت ایرانی درباره آغاز دوباره همکاری‌ها، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو این اظهارات را تنها دارای مصرف داخلی در فرانسه دانست. هاشم یکه‌زارع در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به اینکه باتوجه به اظهارات اخیر مسؤولان پژو، آینده حضور این شرکت در بازار ایران چه خواهد بود؟ اظهار داشت: خودروسازان جهانی از جمله پژو باید بدانند آن دوران که خودروسازان خارجی هر زمان که دوست داشتند وارد ایران می‌شدند و هر زمان که دوست داشتند به بهانه‌هایی چون تحریم، کار را متوقف می‌کردند، گذشته است. وی با بیان اینکه از نظر ما اظهارات اخیر مسؤولان پژو تنها دارای مصرف داخلی در آن کشور است، خاطرنشان کرد: این اظهارات به 2 دلیل می‌تواند بیان شده باشد؛ یک دلیل این است که شرکت پژو از سوی سهامدارانش تحت فشار است که چرا تاکنون نتوانسته دوباره وارد بازار بزرگی چون بازار ایران شود و به نوعی از سوی سهامدارانش به‌دلیل ترس از دست دادن بازار ایران تحت فشار است. دیگر اینکه ممکن است این اظهارات به رقابت‌های داخلی خودروسازان فرانسوی برای حضور دوباره و گسترش فعالیت‌های‌شان در بازار ایران بازگردد زیرا غیر از پژو، دیگر خودروسازان فرانسوی نیز مشتاقانه به دنبال حضور در ایران هستند. یکه‌زارع تصریح کرد: تاکید می‌کنم موضوعاتی چون سرمایه‌گذاری 50 درصدی پژو در ایران و تبدیل ایران به مرکز صادرات منطقه‌ای پژو از جمله شروط ایران‌خودرو برای آغاز دوباره همکاری با این شرکت فرانسوی بوده که از سوی این شرکت نیز پذیرفته شده است.

نشر گزارش ضعیف مالی ایران‌خودرو و سایپا
2 شرکت خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا گزارش عملکرد 6 ماه خود را منتشر کردند و کارنامه ضعیفی از عملکرد خود به نمایش گذاشتند. به گزارش ایسنا، شرکت ایران‌خودرو سود 221 ریالی خود را به
57 ریال کاهش داد و توانست در 6 ماه اول امسال 23 ریال معادل 40 درصد از پیش‌بینی خود را محقق کند. همچنین با توجه به عدم افزایش نرخ‌های فروش، سود عملیاتی این شرکت از 15 هزار میلیارد ریال به 9/8 هزار میلیارد ریال کاهش یافته و هزینه مالی نیز از 14 هزار میلیارد ریال به 4/11 هزار میلیارد ریال افت کرده است. شرکت سایپا نیز همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد با زیان روبه‌رو شده و سود 4 ریالی هر سهم را به زیان 175 ریال تبدیل کرده و در این دوره 126 ریال زیان پوشش داده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که با کاهش میزان فروش این شرکت، سود عملیاتی بودجه شده این شرکت از 8008 میلیارد ریال به 4903 میلیارد ریال کاهش یابد و تنها 27 درصد از آن تحقق یابد.


Page Generated in 0/0047 sec