printlogo


کد خبر: 147730تاریخ: 1394/8/4 00:00
نبض جامعه

عضو کمیسیون بهداشت مجلس انتقاد کرد
طرح تحول سلامت و عارضه تزریق پول
آرامش ایجادشده بر اثر پول‌های تزریق‌شده به بخش درمان در چارچوب طرح تحول سلامت، آرامش قبل از توفان است. مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با اشاره به هشدارهای خود درباره طرح تحول سلامت گفت: براساس تجارب بین‌المللی، رفرنس‌ها و نظریات کارشناسی، این روش توصیه نمی‌شود. وی با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی و سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری نیز روش به‌کار گرفته شده در طرح یادشده را توصیه نکرده‌اند، به فارس اظهار داشت: این روشن است که باید از بهداشت و پیشگیری آغاز کرد. پزشکیان تصریح کرد: با آغاز طرح تحول سلامت، بودجه را مانند داروهای مسکن به مریض تزریق کردند بدون آنکه دنبال درمان ریشه بیماری باشند، یعنی تصور کردند پولی که تزریق شده است آرامش دائمی ایجاد می‌کند، در حالی که آرامش قبل از توفان است.

مشارکت 85درصدی تهرانی‌ها در مراسم محرم
بیش از ۸۵ درصد شهروندان تهرانی به‌صورت حضوری در مراسم دهه اول محرم شرکت کرده‌اند و 4/7 درصد فقط از طریق تلویزیون مراسم محرم را دنبال کرده‌اند. به گزارش «وطن امروز»، غلامرضا مقدم و علی حاتمی اعضای هیات علمی پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی، محرم سال گذشته پژوهشی با عنوان سبک‌های رفتاری شهروندان تهرانی در ایام محرم با نمونه 1300 نفری در مناطق بیست‌ودوگانه شهر تهران انجام دادند.براساس نتایج به‌دست آمده درباره نحوه حضور در مراسم عزاداری،
54 درصد از پاسخگویان همراه با خانواده، 26 درصد به صورت فردی، و 15 درصد همراه با دوستان و همسایگان خود در مراسم عزاداری حاضر شده‌اند. همچنین حضور جوانان 18 تا 29 سال نسبت به دیگر گروه‌های سنی در تکیه‌ها و عزاداری‌های خیابانی بیشتر از دیگر گروه‌ها به چشم می‌خورد. در مقابل مسن‌تر‌ها بیشتر ترجیح داده‌اند در مراسم مساجد شرکت کنند. همچنین درباره حضور مستقیم در مراسم، یافته‌های این تحقیق شاهد آن است که فارغ از نوع سبک زندگی 3/85 درصد از شهروندان در مراسم عزاداری محرم شرکت کرده‌اند و 4/7درصد از طریق تلویزیون برنامه‌های محرم را پیگیری کرده‌اند و تنها 3/7 درصد در مراسم شرکت نداشته‌اند.

تحول در علوم انسانی با هدف تغییر بینش
هدف اصلی تحول علوم انسانی، ایجاد تحول در بینش، روش و محصول است. به گزارش «وطن امروز»، میثم لطیفی، رئیس مرکز نوآوری و ایده‌پردازی در علوم انسانی درباره اقدامات موثر بر بهره‌وری بیشتر از علوم انسانی اسلامی گفت: در یک بازه زمانی مشخص باید اقدامات اساسی صورت گیرد. اولین گام این است که باید تجربیات دانشگاه‌های موفق مانند دانشگاه امام صادق(ع) استخراج شود و برای الگوبرداری در اختیار سایر دانشگاه‌ها قرار گیرد. وزارت علوم تاکنون تلاش نکرده که نقاط قوت این دانشگاه را تقویت و نقاط ضعفش را برطرف کند.  وی در پاسخ به اینکه آیا تحول در علوم انسانی به معنای تولید و رسیدن به علوم انسانی اسلامی است، بیان داشت: منظور از تحول فقط به معنی تولید دانش نیست. در راستای بینش صحیح، روش‌های درست و کاربردی تولید می‌شود. هدف اصلی تحول علوم انسانی، ایجاد تحول در بینش، روش و محصول است.
ضربه به علوم انسانی با انحصارگرایی
همچنین به گفته مدیر گروه فلسفه دین و فلسفه اسلامی پردیس فارابی دانشگاه تهران، علوم انسانی کنونی براساس روش علم‌گرایی و تجربه‌گرایی شکل گرفت که به دلیل انحصارگرایی و اتکای صرف به تجربه و کنار گذاشتن عقل و دین ناقص است. محمد محمدرضایی، مدیر گروه فلسفه دین و فلسفه اسلامی پردیس فارابی دانشگاه تهران درباره ضرورت تحول علوم انسانی و تولید علوم انسانی اسلامی، گفت: اگر بخواهیم درباره علوم انسانی کنونی صحبت کنیم باید بستر شکل‌گیری این علوم را مورد بحث قرار دهیم تا بدانیم براساس کدام مبانی فلسفی، کلامی و معرفت‌شناختی شکل گرفته‌اند. وی افزود: براساس روش علم‌گرایی و تجربه‌گرایی، علوم انسانی کنونی شکل گرفت که به دلیل انحصارگرایی و اتکای صرف به تجربه و کنار گذاشتن عقل و دین ناقص است و بشر را از دیگر حوزه‌های شناخت محروم می‌کند.


Page Generated in 0/0058 sec