printlogo


کد خبر: 147755تاریخ: 1394/8/5 00:00
اجرای حکم اعدام آیت‌الله النمر پیامدهای خطرناکی برای عربستان به همراه دارد
اعلان جنگ آل‌سعود علیه شیعیان

گروه بین‌الملل: دادگاه عالی عربستان که گردانندگان آن را وهابیون تشکیل می‌دهند، 2 روز پیش حکم اعدام آیت‌الله باقرالنمر، روحانی مبارز شیعه را تایید کرد و اجرای این حکم را به بعد از امضای آن توسط ملک سلمان موکول کرد.  در همین راستا، محمد النمر، برادر آیت‌الله باقر النمر در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، درباره پیامدهای اعدام برادرش هشدار داد و گفت: پس از تایید مجازات اعدام آیت‌الله النمر، ابتدا از طرف دادگاه استیناف و سپس از طرف دادگاه عالی، در حال حاضر جان او به دست ملک سلمان است که می‌تواند اجرای مجازات اعدام را تایید کند یا به حال تعلیق درآورد. محمد النمر هشدار داد اعدام برادرش «شاید واکنش‌هایی را به دنبال داشته باشد که عربستان خواهان آن نیست». وی یادآور شد شیخ النمر در «مناطق شیعه‌نشین جهان اسلام طرفدارانی دارد». بلافاصله پس از تایید حکم اعدام شیخ باقر النمر، ایران به عربستان‌سعودی درباره اعدام این روحانی شیعه هشدار داد.  حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران گفت: اعدام آیت‌الله النمر هزینه سنگینی برای عربستان‌سعودی خواهد داشت. جنبش یاران انقلاب «14 فوریه» بحرین نیز در بیانیه‌ای در واکنش به تایید حکم اعدام آیت‌الله النمر، هشدار داد که اجرای این حکم به معنای اعلام جنگ علیه شیعیان و کل ادیان و آزادی‌های عمومی است. این جنبش به نظام عربستان درباره پیامدهای خطرناک اجرای این حکم هشدار داد و تأکید کرد واکنش‌های مردمی گسترده به این حکم تا حد انقلاب گسترده در منطقه الشرقیه و بحرین خواهد رسید.  جنبش یاران انقلاب 14 فوریه بحرین همچنین خواستار برگزاری تحصن‌ها و تظاهرات اعتراض‌آمیز مقابل سفارتخانه‌های عربستان و آمریکا و تحت فشار قرار دادن حکام سعودی از طریق مسؤولان کشورهای مختلف و رسانه‌ها شد. مردم القطیف در شرق عربستان نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند اجرای حکم اعدام آیت‌الله النمر را به مثابه اعلان جنگ با مردم منطقه الشرقی می‌دانند.  همزمان، مردم شهر العوامیه در استان شیعه‌نشین القطیف در شرق عربستان، دوشنبه‌شب در حمایت از این مبارز برجسته که به اعدام محکوم شده است، تجمع برگزار کردند. حکم اعدام این مبارز عربستانی همچنین نگرانی بین‌المللی را برانگیخته و حتی متحدان غربی ریاض بارها از مقام‌های سعودی خواسته‌اند این حکم را لغو کند.  طبق این گزارش، آیت‌الله نمر باقر النمر متولد سال 1379 هجری قمری در عوامیه (در شرق عربستان) یک مجتهد شیعه و فعال حقوق بشر عربستانی است. او در پی اعتراضات شیعیان عربستان در سال 2012 بازداشت شد و اکتبر سال گذشته دادگاه جنایی عربستان‌سعودی، وی را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و محاربه، به «اعدام با شمشیر و به صلیب کشیده شدن در انظار عمومی» محکوم کرد.
اعدام شیخ نمر به منزله هلاکت سعودی
پایگاه صوت‌العراق در تحلیلی به قلم حمزه الحلو البیضانی نوشت: «حکم اعدام آیت‌الله نمرالنمر روحانی مشهور عربستانی به طور حتم آل‌سعود را در صورتی که حکم قضایی از سوی ملک سلمان امضا شود، به سوی هلاکت می‌کشاند. دستان آمریکایی‌ها برای شعله‌ور کردن منطقه به فتنه و جنگ داخلی در کار است. سعودی‌ها اولین زیان‌کنندگان از جنگ داخلی واقعی و خیزش مردمی خواهند بود، زیرا توان مقابله و ایستادگی در برابر آن را ندارند. آتش از داخل عربستان علیه آل‌سعود زبانه خواهد کشید. مردمی که مدت‌ها در برابر اقدامات و جنگ آل‌سعود علیه دیگر مذاهب از جمله شیعه صبر کرده‌اند دست به تحرک می‌زنند. سعودی‌ها سال‌هاست که از هیچ اقدامی علیه رهبران دینی و فعالان سیاسی دریغ نکرده‌اند. سعودی‌ها پس از خبر تایید حکم نمرالنمر با خطر جنگ خارجی نیز روبه‌رو هستند. ایران تهدید کرده و به سعودی‌ها و پادشاه آنها هشدار داده که اگر حکم اجرایی شود تبعات سنگینی به دنبال خواهد داشت و خدا می‌داند که ورای این تهدید شدید‌اللحن چیست، زیرا ایران تهدیداتش معروف است و از حرف خود برنمی‌گردد. آنها هیبت و شوکت اسرائیل در منطقه را درهم شکستند. اسرائیلی‌ها به عربستان اهمیتی نمی‌دهند. عربستانی که یمنی‌ها توانسته‌اند آنها را موقعیت دشوار قرار دهند. عبدالملک الحوثی، رهبر حوثی‌ها در یمن آل‌سعود را در شب عاشورا و سالروز شهادت امام حسین(ع) تهدید کرد که در صورتی که حکم اعدام شیخ النمر اجرایی شود به شهرهای الجیزان و نجران حمله خواهد کرد. این تهدید سعودی‌ها را در تنگنا قرار خواهد داد. ارتش عربستان با گذشت چند ماه از جنگ با حوثی‌ها ارتشی شکست خورده است. با وجود اینکه عربستان با صدها هزار نیرو وارد شده است اما هم‌اکنون فقط هزاران نفر باقیمانده‌اند و بقیه در برابر حوثی‌ها شکست خورده‌اند. علاوه بر این تعداد زیادی از نظامیان سعودی در کاخ‌های سلطنتی از بیم کودتاهای داخلی شاهزادگان مستقر هستند. آل‌سعود پس از شکست، به مزدوران خارجی از کلمبیا، سودان و پاکستان روی آورده و مبالغ هنگفتی به کشورهای آنها داده است. بدون شک اعدام شیخ النمر وضع آنها را بیش از هر زمان دیگری آشفته خواهد کرد. همه برگ‌های آل‌سعود سوخته است و اگر به درخواست‌ها و فشارها برای صرف‌نظر کردن از اعدام تن ندهند، وضع سختی خواهند داشت».
انهدام سومین ناو سعودی  توسط یمنی‌ها
نیروهای مشترک یمنی فیلمی را از لحظه شلیک موشک به سوی ناو جنگی سعودی در دریای سرخ منتشر کردند. براساس تصاویر منتشر شده از سوی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، در این عملیات یک ناو جنگی سعودی در مقابل سواحل استان تعز در دریای سرخ هدف موشک قرار گرفت. طی یک ماه گذشته این سومین بار است که یک ناو سعودی هدف قرار می‌گیرد. منابع یمنی تأکید کردند که در این عملیات، ناو جنگی سعودی کاملا منهدم شد.

 


Page Generated in 0/0040 sec