printlogo


کد خبر: 147838تاریخ: 1394/8/6 00:00
عمان عملا وارد عرصه میانجی‌گری برای پایان بحران سوریه شد
بن‌علوی: عرب‌ها به سوری‌ها ظلم کرده‌اند

گروه بین‌الملل: با سفر دوشنبه یوسف بن‌علوی، وزیر خارجه عمان به دمشق و دیدار او با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه و همچنین با توجه به دیدار هفته پیش بن‌علوی با خالد خوجه، رئیس (به اصطلاح) ائتلاف معارضان سوریه، سلطان‌نشین عمان عملا وارد عرصه میانجی‌گری برای پایان دادن به بحران در سوریه شد. خبرگزاری رسمی سوریه «سانا» گزارش داد 2 طرف ایده‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را که درباره بحران سوریه مطرح شده است بررسی کردند. اسد در این دیدار بار دیگر تاکید کرد «نابود کردن تروریسم،‌ به موفقیت هر گونه روند سیاسی در سوریه کمک خواهد کرد. درسایه قطع روابط کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس با نظام سوریه، وزیر خارجه عمان به عنوان اولین مسؤولی که از این حوزه به سوریه سفر می‌کند، بر حمایت مسقط از وحدت سوریه و ثبات آن تاکید کرد و گفت کشورش به همه تلاش‌های ممکن برای کمک به ایجاد راه‌حلی به منظور پایان دادن به بحران سوریه ادامه می‌دهد. بن‌علوی همچنین در دیدار با ولید معلم همتای سوری خود تحولات بحران سوریه و لزوم تداوم مبارزه با تروریسم را مورد بحث قرار داد. روزنامه الاخبار لبنان نیز در همین راستا به نقل از منابع بسیار آگاه سوری نوشت سفر اخیر یوسف بن علوی به دمشق در جریان سفر ششم ماه آگوست ولید معلم، وزیر  خارجه سوریه به مسقط برنامه‌ریزی شده بود، این منابع گفتند: بن‌علوی پیش‌تر به پایتخت 7 کشور عربی سفر و با آنها توافق کرد که باید برای ایجاد یک راه‌حل در سوریه تحرک و اقدامی صورت گیرد. به گفته این منابع، وزیر خارجه عمان به میزبان خودش گفت: عرب‌ها به سوریه ظلم کرده‌اند و باید امور اصلاح شود و این امر امروز ساده‌تر و سبک‌تر از گذشته است. این منابع افزودند: بن‌علوی طرحی با خود نداشت و هیأت عمانی به دمشق آمد تا به دیدگاه سوریه گوش فرا دهد و آمادگی خود را برای هرگونه نقش مثبت به منظور حل بحران سوریه اعلام کند. از سوی دیگر، سلطان قابوس بن‌سعید، سلطان عمان نیز پیامی شفاهی از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه درباره اوضاع منطقه دریافت کرد. این پیام به دنبال نشست چهارجانبه جمعه هفته گذشته در وین، پایتخت اتریش ارسال شد که در آن بحران سوریه با مشارکت وزیران خارجه کشورهای آمریکا، روسیه، عربستان و ترکیه بررسی شد. شرکت‌کنندگان در این نشست درباره سرنوشت بشار اسد به توافق نرسیدند ولی درباره ادامه دادن به رایزنی‌ها با یکدیگر توافق کردند. با توجه به این تحولات سیاسی درباره سوریه، ناظران احتمال می‌دهند روند سیاسی برای حل بحران این کشور ظرف چند هفته با حمایت روسیه فعال شود، زیرا آنچه مسکو با جدیت به دنبال آن است، پیشگیری از طولانی شدن عملیات نظامی‌اش در سوریه و پایان دادن به بحران خونین در این کشور است.
نهایت رذالت و حماقت تروریست‌های وهابی برخی تصاویر منتشرشده توسط تکفیری‌ها در هفته اخیر نشان می‌دهد چگونه آنها به هر عمل کثیف و احمقانه‌ای در جنگ متوسل می‌شوند. بویژه گروه‌های تروریستی داعش و جبهه  النصره  چهره ضداسلامی و ضدبشری خود را با اعدام بی‌دلیل شهروندان حین عقب‌نشینی‌هایشان بیش از پیش نمایان کرده‌اند.  آنها که زیر فشار عملیات زمینی ارتش و دفاع مردمی سوریه و حملات هوایی دقیق به‌تدریج مجبور به عقب‌نشینی از روستاهای پیرامون حمص،حلب و ادلب می‌شوند در سرراه خود ساکنان روستاهای تصرفی را اعدام می‌کنند. در یکی از فیلم‌هایی که تروریست‌ها با دوربین‌ها و گوشی‌های همراه خود از صحنه‌های شکنجه و قتل مردم گرفته‌اند، نشان داده می‌شود که چگونه ده‌ها مرد نیمه‌برهنه اسیر در روستایی به نام اشتبرق شکنجه و به اعدام تهدید می‌شوند اما قبل از اعدام آنها را با چماق و شلاق کتک می‌زنند. در همین حال تروریست‌ها تحقیر و آزار اسیران را به فرزندان خود نیز می‌آموزند. چند ساعت پس از تهیه این ویدئو، 35 نفر
سر بریده شدند.   سربازان سوری این فیلم را نزد یک تروریست مزدور افغان در اطراف روستای اشتبرق یافتند. این روستا محل سکونت شیعیان علوی بوده که از بین بردن آنها همواره یکی از اهداف تکفیری‌های وهابی‌مسلک بوده است. طی 6 ماه اخیر هیچکدام از اهالی این روستای 5 هزار نفری در خانه‌های خود باقی نمانده‌اند، بیشترشان اعدام شده‌اند و طبق گزارش سازمان اطلاعات سوریه بسیاری از زنان به بردگی گرفته شده و در بازارهای برده‌فروشی داد وستد می‌شوند.  از طرف دیگر انتشار ویدئوی عجیبی  در اینترنت باعث شده اوج حماقت داعشی‌ها به نمایش گذاشته شود. در این فیلم که به مهمات دست‌ساز تروریست‌ها اختصاص دارد آنها از کاندوم‌های باد شده به امید منهدم کردن جت‌های نیروی هوایی روسیه استفاده می‌کنند. آنها این غلاف‌های پلاستیکی را مثل بالن باد کرده و خرج مواد منفجره را به پایینشان وصل می‌کنند و به امید  اینکه با هواپیماها  تصادم کنند در هوا رها می‌کنند.   به  نوشته روزنامه انگلیسی «دیلی‌استار»، این از وحشت داعشی‌ها از حملات هوایی ناشی می‌شود که معمولا توسط جنگنده‌های سوخو از ارتفاع بسیار بالا با بمب‌ها و موشک‌های هدایت‌شونده انجام می‌شوند و توپ‌ها و موشک‌های ضدهوایی عادی را یارای مقابله با آنها نیست. از این رو داعش سعی می‌کند هر چه کمتر روی زمین جلب توجه کند و به جای استفاده از پدافند، این نوع مواد منفجره  غیرعادی را در آسمان شهر «ادلب» سوریه رها کرده است.
 


Page Generated in 0/0063 sec