printlogo


کد خبر: 147841تاریخ: 1394/8/6 00:00
چهارگوشه

حبس ابد در انتظار گولن و حامیانش
خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه اعلام کرد در جریان انجام تحقیقات درباره یک گروه «تروریستی» موسوم به «توحید سلام»، علیه 122 مظنون از جمله فتح‌الله گولن، روحانی مخالف دولت ترکیه، اعلام جرم شده است. اعلام جرم علیه گولن که از دهه 90 میلادی در آمریکا و در تبعیدی خودخواسته به سر می‌برد، به صورت غیابی صورت گرفته است. در مجموع 968 تن شامل رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور، احمد داووداوغلو نخست‌وزیر و حاکان فیدان رئیس آژانس اطلاعات ملی ترکیه درکنار تعدادی از وزرا و خبرنگاران در فهرست شاکیان از این افراد هستند.

تداوم سرکوب اخوانی‌ها در مصر
نیروهای امنیتی مصر عصر دوشنبه دبیرکل حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی گروه اخوان‌المسلمین و یکی دیگر از رهبران این گروه را بازداشت کردند. از زمان برکناری محمد مرسی، رئیس‌جمهور مخلوع مصر در جولای 2013 مسؤولان امنیتی این کشور تعداد زیادی از اخوان‌المسلمین را بازداشت کردند. طی تظاهرات حامیان مرسی و درگیری آنها با نیروهای امنیتی نیز تاکنون ده‌ها اخوانی کشته شده‌اند. اخوانی‌ها دولت عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور کنونی مصر را قبول ندارند و هنوز مرسی را «رئیس‌جمهور مشروع» می‌دانند.

ناوشکن آمریکایی  در دریای چین جنوبی
آمریکا در ادامه تنش‌آفرینی در منطقه جنوب شرق آسیا، یک فروند ناوشکن مجهز به موشک هدایت‌شونده را در محدوده 12 مایلی جزایر مصنوعی ساخته شده در دریای چین جنوبی مستقر کرده است. یک مقام وزارت دفاع آمریکا که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد ناوشکن «یو‌اس‌اس لاسن» در نزدیکی صخره‌های «سوبی» و «میسچف» در مجمع‌الجزایر اسپراتلی گشت‌زنی خواهد کرد، جزایری که تا قبل از اقدام چین به لایروبی در سال 2014 به زیر آب فرو رفته بودند. طبیعتا این موضوع خشم مقامات پکن را به همراه داشته است. سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد ناوشکن یو‌اس‌اس لاسن به طور غیرقانونی و بدون کسب اجازه از دولت پکن وارد آب‌های چین در نزدیکی این جزایر شده است و این اقدام آمریکا را «تهدیدی علیه حاکمیت ملی چین» تلقی کرد و افزود: «پکن به هرگونه اقدام تحریک‌آمیز پاسخی قاطع خواهد داد».
 


Page Generated in 0/0056 sec