printlogo


کد خبر: 147847تاریخ: 1394/8/6 00:00
کنایه نوبخت به 4 وزیر منتقد
تشکر سخنگو از ترکان !

گروه اقتصادی: سخنگوی دولت روز گذشته از اکبر ترکان که به 4 وزیری که درباره وضعیت بد اقتصادی به روحانی نامه نوشتند توهین کرده بود، تشکر کرد! به گزارش «وطن‌امروز» اکبر ترکان دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور دوشنبه گذشته در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های نزدیک به مسعود نیلی مشاور روحانی گفته بود که 4 وزیر از انتشار نامه به رئیس‌جمهور پشیمان هستند چون درخواست نابجا داشتند! ترکان همچنین از اینکه وزرا دنبال خوراک ارزان برای پالایشگاه‌ها بودند انتقاد کرده بود. روز گذشته نوبخت، سخنگوی دولت در واکنش به اظهارات ترکان گفت که از وی تشکر می‌کند! سخنگوی دولت دیروز درباره واکنش ترکان، مشاور رئیس‌جمهور به نامه اخیر 4 وزیر به آقای روحانی گفت: از آقای ترکان تشکر می‌کنیم که فرصتی فراهم کرد از دوستی که با صراحت لهجه و ادبیات خودشان مطالبی را مطرح می‌کند، یادی کنیم. به گزارش تسنیم، محمدباقر نوبخت در نشست با خبرنگاران گفت: اصل موضوع نامه 4 وزیر درباره بازار سرمایه و بورس بود که نگرانی‌هایی از نوسان شاخص‌های این بازار داشتند. وی با بیان اینکه بورس از دی‌ماه 92 همزمان با نرخ‌گذاری مجلس درباره خوراک پالایشگاه‌ها در حد 13 سنت، افت خود را آغاز کرد، افزود: همان زمان صاحبنظران و صاحبان سهام اعتراضاتی داشتند اما چون قانون بود لازم‌الاجرا و همه راه‌ها بسته شد. نوبخت گفت: همکارانی که این نامه را نوشتند در واقع نسبت به این موضوع حساسیت داشتند و حتی وزیر دفاع به خاطر شرکت سرمایه‌گذاری الغدیر که برای بازنشستگان این وزارتخانه است، حساس بود. سخنگوی دولت افزود: آقای ترکان جزو کسانی است که معتقدند این 13 سنت (مبلغ گاز پتروشیمی‌ها) نباید تغییر یابد و میزان سود این صنعت کافی است اما سهامداران و فعالان بازار بورس از این مبلغ اظهار خرسندی نمی‌کنند. وی گفت: آقای ترکان می‌گوید اگر نرخ پایین‌تر بیاید رانت به‌وجود می‌آید و 4 وزیر معتقدند این نرخ باید پایین بیاید تا سود بیشتری حاصل شود. نوبخت افزود: قصد آقای ترکان این 4 وزیر نبوده بلکه درخواست و آثاری بوده است که در این سود به‌وجود می‌آمد. آقای ترکان نظر خود را اعلام کرده است و نظر رسمی دولت را سخنگوی دولت مطرح می‌کند. نوبخت افزود: مشاور رئیس‌جمهور یا هر مقام دیگری می‌تواند نظر شخصی خود را به عنوان صاحبنظر ارائه دهد. اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهور روز گذشته با اشاره به نامه اخیر 4 وزیر کار، صنعت، دفاع و اقتصاد به رئیس‌جمهور گفت: این وزرا هم‌اکنون از نوشتن و امضای چنین نامه‌ای پشیمان شده‌اند چراکه درخواست نابجایی از رئیس‌جمهور داشتند. اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که واکنش رئیس‌جمهور به آنان چه بود، گفت: رئیس‌جمهور بسیار پرظرفیت هستند و به همه آنها لبخند زدند. این گفت‌وگو که ظاهراً واکنش‌های زیادی در پی داشت، اکبر ترکان را مجبور کرد گفت‌وگوی دیگری را با روزنامه‌های اصلاح‌طلب برای فروکش واکنش‌ها داشته باشد و تأکید کند که عبارت مفت‌خور و رانت‌خوار را درباره 4 وزیر به کار نبرده است. البته وی در گفت‌وگوی جدید هم بر نظر قبلی خود صحه گذاشت و گفت:
«90 درصد سهام پتروشیمی‌ها متعلق به
2 وزارتخانه رفاه و دفاع است و دوست دارند خوراک ارزان بگیرند، این امر سبب شد نامه را امضا کنند».
ترکان افزود: «واقعیت این است که قیمت 13 سنت برای خوراک پتروشیمی‌ها ارزان است. در این میان برخی وزیران از تلاش برای کاهش قیمت خوراک تأثیر پذیرفته‌اند. چه‌کسی از پول مفت بدش می‌آید، همه خوش‌شان می‌آید، بنابراین آنها با این انگیزه نامه را امضا کردند». وی تصریح کرد: «من هیچ‌گاه نگفته بودم
4 وزیری که نامه به روحانی را امضا کرده بودند، مفت‌خور یا رانت‌خوار بودند. در دولت یازدهم و هیأت دولت هیچ اختلافی وجود ندارد». جالب اینکه سایت اقتصادنیوز که برای اولین بار با ترکان گفت‌وگو کرده، اصلا این گفت‌وگو را تکذیب نکرد و با انتشار گزارش‌هایی در زمینه بازتاب مصاحبه خود بار دیگر آن را تایید کرد. مسؤولان دولتی بارها و بارها اعلام کرده‌اند که هیچ اختلافی در تیم‌ اقتصادی دولت وجود ندارد اما کنایه‌های گاه و بیگاه و عملکرد آنها واقعیت دیگری را آشکار می‌کند.
پشیمان نیستیم
البته ترکان اظهارات خود مبنی بر پشیمانی 4 وزیر از نگارش نامه را تکذیب نکرد. وی در آن گفت‌وگو درخواست وزرا مبنی بر تصمیم‌گیری درست را درخواست نابجا عنوان کرده بود. این در حالی است که وزارتخانه‌های اقتصادی که وزرای آنها نامه به روحانی را امضا کرده بودند اعلام کردند هرگز از نگارش نامه به رئیس‌جمهور پشیمان نیستند. قطعا نمی‌توان نگارش نامه 4 وزیر را سیاسی دانست، چراکه وضعیت شرکت‌های بورسی و تولیدکنندگان بسیار بد است و وزرا با توجه به شاخص‌های منفی به رئیس‌جمهور هشدار دادند و خواستار تصمیم عاجل برای نجات اقتصاد شدند. هر کدام از وزرا هم به علت درگیر بودن زیرمجموعه‌های خود با موضوع، نامه را امضا کرده‌اند و سخن اصلی آنها بیان واقعیت‌های اقتصادی بود و هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند این نامه با اهداف سیاسی نگاشته شده است. پیگیری‌های خبرنگار اقتصادی «وطن‌امروز» و تماس روز دوشنبه با وزارتخانه‌های اقتصادی نشان می‌دهد وزرای نگارنده این نامه به هیچ‌وجه از نگارش نامه به روحانی و بیان واقعیت‌ها پشیمان نیستند. منابع آگاه در وزارتخانه‌های کار، صنعت و اقتصاد به خبرنگار ما گفتند هرگز وزرای متبوع‌شان از نوشتن نامه به روحانی و بیان واقعیت‌ها پشیمان نیستند. با این وجود معلوم نیست ترکان با استفاده از چه ادله و سندی چنین مطلبی را عنوان کرده و خبر از پشیمانی وزرا داده است.


Page Generated in 0/0059 sec