گروه اقتصادی: درحالی که مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی همه محمولههای بنزین وارداتی را دارای استاندارد یورو ۴ اتحادیه اروپا اعلام میکند اما رئیس سازمان ملی استاندارد تمام بنزینهای وارداتی را بدون مشکل و دارای کیفیت لازم نمیداند. به گزارش «وطنامروز»، دیروز همزمان 2 نشست خبری جداگانه درباره چگونگی استاندارد بنزینهای وارداتی، یکی از سوی سازمان ملی استاندارد و دیگری ازطرف شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی برگزار شد اما برآیند محتوای این نشستها درباره چگونگی کیفیت بنزین با سخنان متناقضی همراه بود. ابتدا رئیس سازمان استاندارد با اعلام جزئیات گزارش کیفیت بنزین گفت: واردات بنزین از کشورهای شمالی ایران به دلیل عبور از خطوط قرمز ممنوع شد. علاوه بر این چند مورد از بنزینهای وارداتی به لحاظ نداشتن کیفیت و استاندارد لازم مردود اعلام شدند. نیره پیروزبخت در جمع خبرنگاران درباره نهایی شدن گزارش کیفیت بنزین گفت: براساس برنامهریزیهای صورتگرفته و مصوبه شورایعالی استاندارد، مقرر شده است تا کیفیت بنزین وارداتی و تولیدی کشور در قالب بنزینهای توزیعی سنجیده شود که بر این اساس، گزارش کلی نشان میدهد کیفیت بنزین در ۸ کلانشهری که پایش کیفیت بنزین آنها مورد تاکید مصوبه هیات وزیران قرار داشت، مشکلی ندارد. رئیس سازمان ملی استاندارد در پاسخ به سوالی افزود: برای پایش کیفیت بنزین توزیعی ابتدا باید نگرانی مجلس را دنبال میکردیم که بیشتر متمرکز بر کیفیت بنزینهای وارداتی بود که بر این اساس از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۶ مورد محموله بنزین را که از جنوب و شمال کشور وارد میشدند، مورد سنجش قرار دادیم. وی تصریح کرد: 3 مورد از این محمولهها به لحاظ کیفی مردود اعلام شد و بقیه آنها مشکلی به لحاظ کیفیت نداشته و ترخیص شد، ضمن اینکه از 3 مورد یادشده نیز 2 مورد از هرمزگان مورد پایش قرارگرفته بود که عدم انطباق در استانداردهای کیفی بهگونهای بود که در توزیع میتوانستیم کیفیت آن را جبران کنیم. به گفته پیروزبخت، عدد اکتان این بنزینها اگرچه پایینتر از حد استاندارد بود اما به دلیل اینکه عدد اکتان در استانداردهای بنزین ایران ۹۵ بوده و در برخی کشورهای دنیا ۹۲ است، اصلاح توزیع این بنزین کم کیفیتتر با تداخل با بنزینهای داخلی امکانپذیر بود. رئیس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: متاسفانه بنزینی که از شمال کشور وارد شده بود، از خط قرمز عبور کرده و بر این اساس، اجازه ترخیص آن داده نشد اما 2 هفته قبل در جلسهای که با مسؤولان وزارت نفت داشتیم، مقرر شد دیگر هیچ بنزینی از کشورهای شمالی ایران وارد نشود و بنابراین از این پس واردات بنزین از کشورهای شمالی کشورمان ممنوع خواهد بود. پیروزبخت در ادامه خاطرنشان کرد: در 2 گزارش آلودگی هوای تهران شاهد افزایش گوگرد بودیم که بلافاصله با هماهنگی با وزارت نفت مشخص شد در پالایشگاه شازند اراک مشکلی بروز کرده که منجر به تعطیلی ۴۵ روزه این پالایشگاه شد اما هماکنون میتوان با اطمینان به مردم اعلام کرد که کیفیت بنزین توزیعی هیچگونه مشکلی ندارد.
واردات بنزین2 برابر شد
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی نیز در نشست خبری با خبرنگاران درباره واردات بنزین و کیفیت آن گفت: در ۷ ماهه نخست امسال واردات بنزین ایران نزدیک به
دو برابر افزایش یافته است. ناصر سجادی در تشریح آخرین وضعیت عرضه انواع فرآوردههای نفتی در کشور، درباره آخرین وضعیت واردات بنزین از ابتدای سال جاری تاکنون، گفت: دولت مجوزی به منظور واردات روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین به وزارت نفت داده است که در ۷ ماه نخست سال جاری تاکنون به طور متوسط حدود 4/8 میلیون لیتر بنزین در روز وارد کشور شده است. سجادی با تایید افزایش نزدیک به دوبرابری واردات بنزین در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، یادآور شد: سال گذشته به طور متوسط روزانه 6/4میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده بود. وی با تاکید بر اینکه تمام محمولههای بنزین وارداتی دارای استاندارد یورو ۴ اتحادیه اروپا بودهاند، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی ذخایر استراتژیک بنزین کشور در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد. وی در ادامه افزود: از ابتدای سالجاری تاکنون متوسط مصرف بنزین با ثبت رشدی بیش از 3 درصدی به حدود 7/72 میلیون لیتر در روز رسیده است. سجادی افزود: برخلاف بنزین، رشد مصرف تمام فرآوردههای نفتی همچون گازوئیل، نفت سفید، نفت کوره و گاز مایع در ۷ ماه نخست سال جاری منفی شده است. وی با تاکید بر اینکه در ۷ ماه نخست سال جاری بیش از ۸۰۰ هزار تن گازوئیل به کشورهای ارمنستان، پاکستان، افغانستان، عراق و اقلیم کردستان عراق صادر شده است، گفت: همچنین در طول این مدت بالغ بر ۳۰ هزار تن گاز مایع به کشورهای مختلف بویژه پاکستان صادر شده است به طوری که هماکنون ایران یکی از بزرگترین تامینکنندگان گاز مایع پاکستان به شمار میرود. وی با اشاره به توزیع بنزین با استاندارد یورو ۴ اتحادیه اروپا در کلانشهرهای تهران، کرج، اراک، تبریز، مشهد و اصفهان، گفت: بزودی عرضه بنزین یورو ۴ در کلانشهر شیراز آغاز میشود، ضمن اینکه از ابتدای سالجاری تاکنون به طور متوسط روزانه بالغ بر ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ در کشور عرضه و توزیع شده است. وی در پاسخ به سوال «وطنامروز» درباره نظر کارشناسانه خود نسبت به کیفیت بنزینهای وارداتی و سطح کیفی بنزین تولید داخل (بنزین پتروشیمیها) گفت: بنزینهای وارداتی که در داخل کشورتوزیع میشوند دارای استاندارد یورو 4 است اما درباره تولید سایر بنزینها این سوال باید از تولیدکنندگان پرسیده شود چرا که پاسخ به چنین سوالی از حیطه کاری ما خارج است. سجادی در ادامه با بیان اینکه اگر سهمیهبندی و نظام عرضه کارتی بنزین در کشور اجرایی نمیشد، هماکنون میزان واردات بنزین بدون احتساب CNG به ۱۵۴ میلیون لیتر در روز افزایش پیدا میکرد، گفت: هماکنون قیمت بنزین ایران با توجه به سقوط قیمت جهانی نفت خام به محدوده قیمتهای منطقهای و جهانی نزدیک شده است. وی یادآور شد: در شرایط فعلی قیمت هر لیتر بنزین در بازار فوب خیلجفارس به حدود ۱۲۰۰ تومان رسیده است.