printlogo


کد خبر: 147855تاریخ: 1394/8/6 00:00
رویترز برای دوران پس از نقض احتمالی برجام نسخه پیچید
گزینه ترور دانشمندان روی میز اوباما

گروه سیاسی: رسانه انگلیسی رویترز روز دوشنبه در گزارشی نوشت که اجرای موثر توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 کماکان معماست.  خبرگزاری رویترز، ماده بازگشت‌پذیری خودکار تحریم‌ها یا «مکانیسم ماشه» در صورت نقض توافق از سوی ایران را از جمله ابزارهای تعبیه شده‌ای در این توافقنامه دانسته که با توجه به هجوم شرکت‌های اروپایی، روسی و چینی به سمت بازار ایران پس از رفع تحریم‌ها عملاً کارآمدی خود را از دست می‌دهد. این رسانه انگلیسی بر همین اساس نوشته، مقام‌های آمریکایی در ماه‌های گذشته با آگاهی از اینکه فشارهای اقتصادی نمی‌تواند تنها ابزار بازدارنده باشد، بر گزینه‌های نظامی تأکید کرده‌اند.  به گزارش فارس، بیشتر مقامات آمریکایی از ارائه جزئیات درباره این گزینه‌ها خودداری کرده‌اند، اما در ماه‌های گذشته سخن‌هایی درباره استفاده واشنگتن از بمب‌های بتن‌شکن مطرح شده است. به نوشته رویترز، اینگونه صحبت‌ها به این گمانه‌زنی‌ها منجر شده که واشنگتن در صورت تخطی ایران از «برجام»، به حملات هوایی متوسل خواهد شد. رویترز در ادامه می‌افزاید: «با این وجود، تاریخ نشان می‌دهد که گزینه‌های مبتنی بر زور یا کارآمد نیستند یا بیش از اندازه خطرناک و هزینه‌بر هستند.» این رسانه انگلیسی بر همین مبنا، خواستار توجه تصمیم‌گیران سیاسی به گزینه‌هایی که واشنگتن قبلاً آنها را مورد استفاده قرار داده، مانند ترور دانشمندان هسته‌ای، شده است: «علاوه بر این، حملات هوایی قبلی، غیرقابل اعتماد بوده‌اند. بنابراین، سیاست‌گذاران باید در واقع همه گزینه‌ها را مد نظر قرار دهند. تاکتیک‌های قبلی، اعم از ترور، کارشکنی با نیروهای ویژه، خرابکاری‌های تکنولوژیک، بسیج نیروهای مسلح، بمب‌گذاری‌های گسترده و جنگ، شایان بررسی دوباره هستند.» رویترز در ادامه به تشریح تک‌تک این گزینه‌ها پرداخته و ترور دانشمندان هسته‌ای ایران، حمله با ویروس استاکس‌نت به تأسیسات هسته‌ای نطنز، تهدید به حمله نظامی و موارد دیگر را اقداماتی دانسته که قبلاً هم علیه ایران یا کشورهای دیگر به کار گرفته شده‌اند.
تحریم سوئیفت ماند!
همین خبرگزاری رویترز همزمان از برجا ماندن تحریم‌های سوئیفت علیه ایران نیز گزارشی منتشر کرد. پس از آنکه اقدامات مرتبط با توافق هسته‌ای ایران مورد تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفت، اکثر بانک‌های ایرانی قادر خواهند بود مجددا به سیستم تراکنش‌های مالی سوئیفت بپیوندند.
به گزارش تسنیم، سوئیفت یا همان جامعه ارتباطات مالی بین بانکی جهانی، ارائه دهنده خدمات مربوط به انتقال اعتبارات اسنادی، پرداخت‌ها و تراکنش‌های مربوط به اوراق بهادار بین ۹ هزار و ۷۰۰ بانک در ۲۰۹ کشور جهان است. ایران و کشورهای 1+5 در ماه جولای به توافقی دست یافتند که براساس آن تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور در قبال محدود شدن برنامه هسته‌ای تهران، لغو می‌شود. انتظار می‌رود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه‌های آینده اعلام کند آیا ایران به تعهدات خود براساس توافق جامع هسته‌ای عمل کرده است یا نه. اتحادیه اروپا روز ۱۸ اکتبر با تصویب طرحی، مطابق مفاد توافق هسته‌ای، اجازه لغو تحریم‌های ایران را صادر کرد. این مصوبه تحریم‌ها در زمینه سیستم‌های مالی نظیر سوئیفت را نیز در بر می‌گیرد. اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرده بانک‌های تحت تحریمی که نام آنها در توافق هسته‌ای آمده «پس از تکمیل فرآیند معمول برقراری ارتباط ما که عبارت است از کنترل‌های اداری و سیستمی، ترتیبات ارتباطاتی و فنی» به صورت اتوماتیک قادر به اتصال مجدد به سوئیفت خواهند بود. یک مقام ارشد ایرانی در ماه جولای گفته بود، برقراری مجدد ارتباط با شبکه‌های مالی جهانی مشارکت شرکت‌های خارجی در روند خصوصی‌سازی در ایران را آسان‌تر خواهد کرد. اتحادیه اروپا گفته، برخی بانک‌های ایرانی به موجب تحریم‌های دیگر همچنان از برقراری ارتباط با این شبکه محروم خواهند بود.


Page Generated in 0/0066 sec