printlogo


کد خبر: 147956تاریخ: 1394/8/7 00:00
سقوط سعودی

زمزمه این روزهای خاندان حاکم عربستان:
پایان آل‌سعود با محمدین
گروه بین‌الملل: در روزهایی که حتی رسانه‌های غربی هم سکوت درباره تلاطمات درون خاندان سعودی را کنار گذاشته و پایان کار پادشاه فعلی را به واسطه کودتایی درون خاندانی نزدیک دانسته‌اند، معارض افشاگر مشهورعربستانی مدتی کم‌کارتر از قبل به نظر می‌رسید. اما مجتهد 2 روز پیش در پیامی جدید در صفحه توئیتر خود پیش‌بینی‌ها را تصدیق کرد و حتی از آنها فراتر رفت و نه فقط رفتن سلمان بلکه پایان پادشاهی سعودی را نوید داد. او نوشت: «هم‌اکنون این جمله در خاندان سعودی حاکم در عربستان رواج یافته است که کشور عربستان با محمدین یعنی محمد بن سعود و محمد بن عبدالوهاب آغاز شد و با محمدین یعنی بن نایف و بن سلمان پایان خواهد یافت». به نظر می‌رسد که دل بستن و تکیه به محمد بن نایف به طور کلی از بین رفته است زیرا بسیاری از کسانی که فکر می‌کردند محمد بن نایف سوپاپ اطمینان خاندان حاکم سعودی است، اکنون او را مانع در مسیر نجات این خاندان می‌دانند. گام‌هایی برای تشکیل یک گروه فشار که موافقت اکثریت خاندان و علما و چه‌بسا خود پادشاه را بگیرد یا صدور بیانیه‌ای از خاندان حاکم که محمدین را در مقابل کار انجام شده قرار دهد، برداشته شده است. تکاپو و جنب‌وجوشی در درون خاندان حاکم برای تبدیل حمایت و تایید سری احمد بن عبدالعزیز به یک تلاش عملی در جریان است که به توانایی او برای به‌دست گرفتن قدرت به عنوان پادشاه یا ولیعهد با اختیارات کامل منتهی می‌شود. کسانی که از احمد حمایت و او را تبلیغ و برایش بازارگرمی می‌کنند، این دلیل را مطرح می‌کنند که ریسک ناشی از تلاش برای به قدرت رساندن احمد کمتر از فجایع و مصیبت‌های قطعی است که از ماجراجویی‌های بن‌سلمان به بار خواهد آمد».
هشدار برادر شیخ نمر
محمد النمر به سران عربستان هشدار داد که حکم اعدام برادرش را متوقف کنند. برادر آیت‌الله نمر باقرالنمر و پدر علی النمر جوان که هر دو به اعدام محکوم شده‌اند درباره بازداشت چندساعته روز سه‌شنبه خود گفت: «من به خاطر دفاع از مساله شیخ نمر النمر بازداشت شدم. من از برادرم شیخ نمر النمر و از فرزندم علی النمر و دیگر محکومان به اعدام و کسانی که به خاطر ابراز عقیده محکوم شده‌اند دفاع می‌کنم و اقدام تمام کسانی را که دستشان به خون مردم آغشته است محکوم می‌کنم. ما امیدواریم حکم اعدام شیخ نمر اجرا نشود. اجرای این حکم بستگی به نظر ملک سلمان دارد. ملک سلمان می‌تواند با لغو حکم اعدام جلوی بروز فتنه را بگیرد. اعدام شیخ نمر النمر پیامدهایی به همراه خواهد داشت که ما تمایل چندانی به آنها نداریم و درباره این پیامدها هشدار می‌دهیم. ما به اعتراض مسالمت‌آمیز خود به این احکام ادامه می‌دهیم».
تلاش سعودی برای آزادی شاهزاده قاچاقچی
ماجرای دستگیری شاهزاده قاچاقچی سعودی در بیروت به دلیل جالب توجه بودن برای افکار عمومی در حال تبدیل شدن به یک رسوایی جهانی برای ریاض است. این واقعه همچنین بسیار موثرتر از افشاگری اسناد محرمانه سعودی موسوم به سعودی‌لیکس، ماهیت مزدور جریان المستقبل به رهبری سعد حریری را نمایان کرده است، چراکه از لحظه دستگیری شاهزاده سعودی متهم به قاچاق قرص روانگردان کپتاگون، او را در رسانه‌هایش مورد حمایت تام قرار داده است. گزارش روزنامه البناء حاکی از ادامه تماس‌ها درباره شاهزاده عبدالمحسن بن‌ ولید آل‌سعود است که در پی کشف 2 تن موادمخدر از او در بازداشت دفتر مبارزه با تروریسم لبنان قرار دارد. این در حالی است که علی عواض‌عسیری سفیر عربستان روز گذشته با نهادالمشنوق وزیر کشور لبنان در تلاش برای بستن فوری این پرونده دیدار کرده است. منابع آگاه مدعی شده‌اند، عربستان سعودی حداکثر یک هفته به لبنان فرصت داده است تا پرونده شاهزاده عبدالمحسن را بسته و او را آزاد کند. نیروهای امنیتی لبنان این شاهزاده سعودی را در حالی در سالن VIP (سالن ویژه شخصیت‌های برجسته) فرودگاه بین‌المللی بیروت بازداشت کردند که 32 بسته به وزن 2 تن با درج نام او و پرچم سعودی و حاوی قرص روانگردان کپتاگون و همچنین مقداری ماده مخدر کوکائین همراهش بود. علاوه بر آن مقداری کوکائین که ویژه مصرف شخصی این شاهزاده سعودی بود از وی کشف و ضبط شد.


Page Generated in 0/0056 sec