printlogo


کد خبر: 148048تاریخ: 1394/8/10 00:00
درباره ماجرای دادگاهی شدن مدیرمسؤول هفته‌نامه پنجره
آقای انتظامی! رأی شما چه بود؟

گروه سیاسی: انتقادات نسبت به عملکرد حسین انتظامی در جایگاه معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد همچنان ادامه دارد!
به گزارش «وطن امروز»، روز گذشته علیرضا زاکانی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و مدیرمسؤول سابق هفته‌نامه پنجره از شکایت انتظامی از او به خاطر نقد هاشمی‌رفسنجانی در این هفته‌نامه خبر داد. در حالی که انتقادات از حسین انتظامی به دلیل عملکردش در هیات نظارت بر مطبوعات افزایش یافته، زاکانی گفته است انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌دلیل انتشار مطلبی علیه آقای هاشمی‌رفسنجانی در نشریه پنجره از بنده شکایت کرده است.  علیرضا زاکانی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و مدیرمسؤول سابق هفته‌نامه پنجره در گفت‌وگو با تسنیم از شکایت معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از وی خبر داد و گفت: آقای انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌دلیل انتشار مطلبی علیه آقای هاشمی رفسنجانی در نشریه پنجره از بنده شکایت کرده است. وی بر همین اساس اظهار داشت: جلسه دادگاه ما روز یکشنبه (امروز) ساعت ۱۰ صبح برگزار می‌شود. این اظهارنظر زاکانی البته با واکنش سریع روابط عمومی معاونت مطبوعاتی وزیر ارشاد مواجه شد.  روابط عمومی معاونت مطبوعاتی وزیر ارشاد در توضیحی اعلام کرد شکایت از زاکانی به دلیل نقد هاشمی، مصوبه هیات نظارت بوده است. متن توضیح معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به شرح زیر است: «آقای دکتر علیرضا زاکانی در گفت‌وگو با تسنیم گفته است معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل انتشار مطلبی در نشریه پنجره، از نامبرده شکایت کرده است. اگرچه ایشان به‌عنوان یک مدیرمسؤول نشریه، تفاوت‌های میان هیات نظارت بر مطبوعات، معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شخصیت حقیقی معاون مطبوعاتی را می‌داند اما احتمالا لغزش لسانی رخ داده است، زیرا پرونده‌ای که از مدیرمسؤول نشریه پنجره در دادگاه مطرح است براساس مصوبه جلسه مورخ 5/8/93 (یک‌سال پیش) هیات محترم نظارت بر مطبوعات است که براساس وظایف و اختیارات این هیات فرادستگاهی صورت گرفته است و نامبرده نباید انتظار داشته باشد در حق او تبعیضی روا داشته شود». شکایت از هفته‌نامه پنجره و توضیحات معاونت مطبوعاتی البته در حالی است که ماجرای اصلی و در واقع انتقاد اساسی به حسین انتظامی به صورت قابل توجهی در میان اهالی رسانه در حال افزایش است.
اگرچه انتقاد نسبت به دستورالعمل غیرعلمی و عجیب او در تخصیص یارانه بیشتر به حامیان دولت یکی از محورهای اصلی انتقاد اهالی رسانه و مطبوعات به او است اما در این میان آنچه به صورت ویژه و نزد بزرگان مطبوعات مطرح است؛ رفتار او در هیات نظارت و در قامت نمایندگی جامعه مطبوعاتی و رسانه‌ای است. رای او به توقیف و تذکر به برخی جراید، در حالی که در جامه وکالت اهالی رسانه در هیات نظارت بر مطبوعات است، یک آبروریزی تمام عیار برای اهالی رسانه است! چراکه وکیل مطبوعات به توقیف یا توبیخ مطبوعات رای داده است!
به گزارش «وطن امروز»، در ماجرای شکایت از علیرضا زاکانی نیز همین موضوع مطرح است. در واقع آنچه قابل تامل است، نقش آقای انتظامی در دادگاهی شدن یک نشریه است! به نظر می‌رسد زاکانی نیز تلویحا به همین موضوع اشاره داشته است.  آقای انتظامی در جوابیه خود گفته است ارسال پرونده این هفته‌نامه به دادگاه، مصوبه هیات نظارت بوده است. اکنون سوال کلیدی از نماینده جامعه مطبوعاتی در هیات نظارت بر مطبوعات این است:
«آقای انتظامی! شما در آن جلسه چه رأیی داده‌اید؟» آیا به خاطر نقد هاشمی، جانب گرایشات سیاسی خود را گرفتید و از جایگاه نماینده جامعه مطبوعات، رای به دادگاهی شدن این هفته‌نامه دادید؟ یا به امانت جامعه مطبوعاتی خیانت نکردید و به ماهیت و تکالیف رسانه احترام گذاشتید و با ارجاع پرونده این هفته‌نامه به دادگاه مخالفت کردید؟ البته این سوال درباره عملکرد آقای انتظامی در سایر جلسات هیات نظارت بر مطبوعات نیز مطرح است! با توجه به برخورد‌های دولتی با رسانه‌های منتقد، باید نماینده جامعه مطبوعات گزارش دهد که او آیا نقشی در این برخوردهای گازانبری با مطبوعات داشته است؟!


Page Generated in 0/0065 sec