printlogo


کد خبر: 148076تاریخ: 1394/8/10 00:00
اشاره

چه کسی سنگ را در چاه انداخت؟
هاشمی و تبریک «بمب اتمی اسلامی!» به پاکستان
در روزهایی که مواضع شتاب‌زده هاشمی رفسنجانی در تعامل با غرب در صدر رسانه‌ها قرار گرفته و برخی اظهاراتش همچون مواضع وی پیرامون خاطرات امام و تعامل بی‌چون و چرا با غرب هزینه‌هایی را برای کشور ایجاد کرده، می‌توان به سال‌های دور نیز اشاره کرد؛ زمانی که هاشمی از سمت دیگر بام افتاده بود و برخی اقداماتش برخلاف مصالح ملی کشور، هزینه‌هایی را ایجاد کرد. رفتارهایی که نه تنها به دور از شأن رئیس‌جمهوری اسلامی ایران بود بلکه در سال‌های بعد پازل دشمن را نیز کامل می‌کرد و بهانه‌های اولیه برای تحریم را موجب می‌شد. هاشمی رفسنجانی که با یادآوری خاطرات مخدوش خود به ضد انقلاب بهانه و فرصت سوءاستفاده و تخریب جمهوری اسلامی را داده است، در بخشی از گفت‌وگوی اخیر خود با یک سایت خبری طرفدار دولت اظهاراتی داشته است که براساس منطق خود هاشمی هم مبنای دشمن‌تراشی تلقی می‌شود. سازمان منافقین در خبری که رسانه‌های صهیونیستی به سرعت پوشش وسیعی به آن دادند به مصاحبه اکبر هاشمی رفسنجانی با وب‌سایت امید هسته‌ای پرداخت و تأکید کرد: «ایران از ابتدا به دنبال سلاح هسته‌ای بوده و هیچ‌گاه از این تصمیم بازنگشته است».
سازمان منافقین این گفته‌ها را تاییدی بر ادعاهای طولانی‌مدت خود درباره نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرده است. در پی این مصاحبه خبری، سایت‌های اسرائیلی با خوشحالی به پوشش وسیع این مصاحبه به نقل از متن گزارش سازمان منافقین پرداخته‌اند. این در حالی است که سازمان تروریستی مجاهدین خلق حتی در جای جای گزارش فارسی خود از جمله در عنوان، نام دانشمند هسته‌ای پاکستان را به جای عبدالقدیر خان، «عبدالقادرخان» نوشته است!
در همین رابطه، روزنامه صهیونیستی هاآرتص (Haaretz) در خبری نوشت: «رئیس‌جمهور سابق ایران اعتراف کرد ایران همواره به طور پنهانکارانه‌ای به دنبال بمب اتم بوده است».  از سوی دیگر، پایگاه رادیو سراسری رژیم صهیونیستی معروف به «شبکه هفت» یا «آروتز شوا» (ArutzSheva) نیز در خبری با عنوان «گزارشات نشان می‌دهد رئیس‌جمهور اسبق اعتراف کرده ایران به دنبال بمب هسته‌ای است» نوشت: رفسنجانی در مصاحبه‌ای گفت برنامه هسته‌ای ایران با قصد کسب قابلیت ساخت سلاح هسته‌ای شروع به کار کرده است و گفته: «اوایل که شروع کردیم، در جنگ بودیم و دنبال این بودیم چنین امکانی را برای روزی که دشمن ما بخواهد از سلاح هسته‌ای استفاده کند، داشته باشیم». با رجوع به اسناد وزارت امور خارجه درخواهیم یافت که رژیم پهلوی به عنوان یک نظام سرسپرده اعلام می‌کند که ایران هنگامی NPT را به صورت دائم امضا می‌کند که جامعه جهانی برای عاری ماندن خاورمیانه از سلاح اتمی تضمین بدهد. از همین رو است که رژیم صهیونیستی هرگز حاضر به پاسخگویی نبوده است، چرا که اعتقاد دارد این رژیم از ابتدا با عدم قبول NPT هیچ تعهدی را به جامعه جهانی نداده است. در واقع ایران با پیوستن دائمی به NPT برای خود ضمن به همراه آوردن مسؤولیت پاسخگویی هیچگونه امتیازی را نیز دریافت نکرد. جالب‌تر آن است که برای دائمی کردن NPT هیچگونه مجوزی از مجلس شورای اسلامی دریافت نشده بود. یکی از کارشناسان ارشد هسته‌ای در پاسخ به اینکه چرا ایران در سال ۱۹۹۸ و بعد از آزمایشات هسته‌ای هند و پاکستان براساس بند ۱۰ معاهده NPT از آن خارج نشد، می‌گوید: یکی از اشتباهات سیاست خارجی ما همین بود که از این معاهده خارج نشدیم، زیرا براساس بند ۱۰، امنیت ملی ما تهدید شده بود. اما دولت هاشمی با ارسال تبریک برای دولت پاکستان از بمب اتمی این کشور به نام بمب اتمی اسلامی یاد کرد. براساس بند 10 معاهده NPT اگر یکی از کشورهای همسایه، به بمب اتمی دست یابد، کشوری که عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است به‌صورت خودکار از پروتکل الحاقی خارج می‌شود. این نشان از خطراتی است که بمب اتم می‌تواند متوجه ایران کند و جامعه جهانی و تعهدات بین‌المللی این حق را برای کشور‌های همسایه قائل شده بودند. به این معنا که اساس این بمب‌ها می‌تواند خطرات جدی زیستی و امنیتی را برای همسایگان ایجاد کند. شاید درخواست زیادی باشد که از هاشمی رفسنجانی توقع داشته باشیم به دلیل آن آزمایش به سرعت ایران را از این معاهده خارج کند اما قطعا این اظهارات نسنجیده در نماز جمعه مبنی بر بمب اتمی اسلامی و به دنبال آن پیام تبریک به پاکستان نشان از یک خطای فاحش استراتژیک و بی‌تدبیری دولت ایشان است. شاید اگر افراط‌های دیروز نبود، منافع ملت ایران به نحو بهتری حفظ می‌شد.


Page Generated in 0/0058 sec