کیفیت پایین خودروهای صفر داخلی این روزها یکی از دلایل اصلی رکود در بازار خودرو و کاهش خرید مشتریان است که بارانی شدن هوای داخل خودرو همزمان با بارش باران، جا نخوردن دنده، خاموش شدن مکرر خودرو و دیسک و صفحه معیوب از آن جمله است. علاوه بر کیفیت پایین، به خدمات پس از فروش بسیار ضعیف نیز باید اشاره کرد. یکی از خریداران خودروی تیبا به «وطن امروز» گفت: من خودروی خود را یک ماه پیش تحویل گرفتم اما هنوز 90 کیلومتر رانندگی نکردهام که هیدرولیک آن مشکل پیدا کرد. یعنی هنوز 100 کیلومتر با ماشین نو خود رانندگی نکردهام که این اتفاق رخ داد! این خریدار خودرو در ادامه درباره خدمات پس از فروش نیز گفت: برای اینکه نمایندگی، خودرو را بپذیرد باید 48 ساعت قبل از طریق اینترنت وقت بگیریم! و باید بین ساعت 7 تا 8 صبح مراجعه کنیم در غیر این صورت نمایندگی سایپا ما را نمیپذیرد. جالب اینکه وقتی هم مراجعه کردیم اعلام کردند قطعه مربوطه را نداریم، 10 روز دیگر بیایید! و شگفتانگیزتر اینکه دستمزد تعویض قطعه را از من گرفتند. این چه رفتاری است که با خریدار خودرو میشود؟ در حال حاضر مشکلات کیفیتی خودروهای تولیدی یکی از معضلات اصلی مشتریان بازار خودرو است که دهن به دهن چرخیده و در نهایت باعث تشدید رکود بازار خودرو شده است. این رکود و کاهش خرید خودرو بیش از آنکه مشتریان را اذیت کند باعث نارضایتی شرکتهای خودروساز شده و آنها را به مرز ورشکستگی رسانده است. هرچند دولت برنامههایی را برای رفع رکود از صنعت خودرو مطرح کرده است، اما این برنامهها هم نتوانسته اوضاع فروش خودروسازان را بهتر کند. پرداخت وام
25 میلیون تومانی خرید خودرو و اعطای بخشی از یارانه تولید به شرکتهای خودروساز از جمله برنامههایی است که مسؤولان دولتی برای کمک به خودروسازان در دستور کار قرار دادهاند. در این میان، مهمترین خواسته مشتریان بازار خودرو، افزایش کیفیت تولیدات داخلی و اصلاح قیمت خودروهاست تا از این طریق، انگیزهای برای خرید خودروی نو در کشور ایجاد شود. به گزارش فارس، محمد مولایی، صاحب یک دستگاه پراید 111 مدل 94 است که درباره مشکلات ایجاد شده در عملکرد فنی خودرویش میگوید: ماشین من، سایپا 111 مدل 94 است که تا به حال فقط هزار و 7 کیلومتر راه رفته است. هر وقت باران میبارد یا از برفپاککن ماشین استفاده میکنم، آب تمام ماشین را پر میکند و زیر همه کفیهای خودرو خیس میشود. وی ادامه میدهد: برای حل مشکل به نمایندگی سایپا آمدهام که به من میگویند ماشین باید 5/1 روز در نمایندگی بماند و کل داشبورد پیاده شود تا مشخص شود که مشکل از کجاست. وی در پاسخ به این سوال که اگر پول بیشتری داشتید، باز هم ترجیح میدادید که خودروی داخلی بخرید؟ میگوید: نه، حتماً ماشین خارجی میخریدم، چون کیفیت بسیار بالاتری دارند. از او میپرسم در بین ماشینهای خارجی، خودروهای چینی را به داخلیها ترجیح میدهید؟ پاسخ میگوید: نه. محسن طهماسبی هم تعمیرکار یکی از مراکز خدمات پس از فروش ایران خودرو است که درباره مشکلات شایع خودروهای صفر این کارخانه میگوید: ایراد در دیسک و صفحه و گیربکس خودروها بویژه پژو 206 و پژو پارس از جمله شایعترین مشکلات محصولات صفر
ایران خودرو است. وی ادامه میدهد: این مشکلات در محصولاتی مانند سمند و پژو 405 نیز دیده میشود و علاوه بر این، ایراد در تسمه دینام و غلتکهای هرزگرد پژو 206 و رانا از دیگر مواردی است که خریداران را شاکی کرده است. به گفته وی، مشتریان زیادی به دلیل گیر کردن دنده در خودروهای صفر به نمایندگی مراجعه میکنند. مردانی درباره عمده مشکلات فنی خودروهای صفر مراجعهکننده به نمایندگیها نیز میگوید: بیشترین ایرادات فنی مربوط به قسمتهای موتوری و گیربکس پراید و تیبا است که بعضی از آنها در مراجعات اولیه قابل رفع هستند. وی کیفیت پایین قطعات را دلیل اصلی این ایرادات میداند. مردانی توضیح میدهد: سنسور موقعیت، میل سوپاپ و سنسور اکسیژن از جمله قطعاتی هستند که کمبود دارند و علاوه بر این، با تولید خودروهای یورو 4 و عدم عرضه بنزین با استاندارد یورو 4، بسیاری از خودروها با مشکل فنی روبهرو شدهاند. به گفته وی، خاموش شدن مداوم خودروها و ریپزدن آنها بیشتر به دلیل کیفیت پایین بنزین و ناسازگاری آن با سیستم فنی خودروهاست که بیشتر درباره خودروهای جدید اتفاق میافتد. حسن پورعباسزاده، یکی از مراجعهکنندگان به نمایندگی خدمات پس از فروش ایران خودرو، میگوید: ماشین من پرشیای مدل 93 است که خوب استارت نمیخورد و روشن نمیشد، برای حل مشکل به چند نمایندگی و تعمیرگاه مراجعه کردم. وی ادامه میدهد: نمایندگی 600 هزار تومان از من گرفت و حتی دزدگیر ماشین را هم خراب کردند، اما باز هم مشکل به طور کامل حل نشد. در نهایت به یک مکانیکی مراجعه کردم و تعمیرکار جلوی چشم خودم، مغزی سوئیچ را عوض کرد و مشکل ماشین برطرف شد. در کنار این انتقادات، یوسف رضاخانی از کیفیت خودروی خود راضی است و در اینباره به فارس میگوید تا به حال سایپا 131 مدل سال 93 داشته که دارای موتور خوبی بود و مشکل خاصی نداشت و قصد تعویض آن را دارد. وی در پاسخ به این سوال که اگر قدرت خرید بالایی داشتید، باز هم ترجیح میدادید خودروی داخلی بخرید؟ گفت: خیر، حتماً خودروی خارجی میخریدم، چون از نظر کیفیت بسیار بهتر از داخلیها هستند. علی مردانی، تعمیرکار خودرو هم درباره وضعیت مراجعات مردم برای تعمیر خودروهای صفر میگوید: با توجه به اینکه خرید خودرو کم شده است، اما میزان مراجعات مردم به نمایندگیها تغییری نکرده و به دلیل کاهش کیفیت خودروها، باز هم مردم به اندازه قبل برای تعمیر خودروهای صفر به نمایندگی مراجعه میکنند. امیر احتشامی هم یک تعمیرکار خودرو است. او در پاسخ به اینکه این روزها بیشترین مشکل خودروهای نو در مراجعه به تعمیرگاه چه چیزی است؟ میگوید: ماشینهای مختلفی برای تعمیر به ما مراجعه میکنند. مثلاً رانندگان پراید از خوب نگرفتن ترمز و انحراف فرمان شکایت دارند که در مراجعه به نمایندگی خدمات پس از فروش هم باید ماشین را حداقل یک روز بخوابانند که از کارشان بازمیمانند.