printlogo


کد خبر: 148243تاریخ: 1394/8/13 00:00
آغاز عملیات پاکسازی داریا در سوریه کلید خورد
پایگاه اصلی النصره در محاصره ارتش

گروه بین‌الملل: نیروهای سوریه و مقاومت لبنان در هفته‌های اخیر بیش از 200کیلومتر مربع از جنوب غرب استان حلب را از لوث تروریست‌ها پاکسازی کردند و تلاش برای شکست حصر فرودگاه نظامی کویرس در شمال شرق این استان ادامه دارد. برخی منابع می‌گویند فاصله ارتش سوریه تا محدوده فرودگاه نظامی کویرس کمتر از 3 کیلومتر شده است و در چند روز آینده باید منتظر اعلام خبر شکست حصر فرودگاه بود.  از سوی دیگر، شهر الحاضر در حومه جنوبی حلب که مقر اصلی تروریست‌های النصره در این منطقه است، از دو سو توسط ارتش سوریه محاصره شده است. تلویزیون المنار با اعلام این خبر، تصریح کرد حمله گازانبری ارتش سوریه به مقر اصلی جبهه النصره در حومه جنوبی حلب، این شهر را در آستانه پاکسازی قرار داده است.  بنا بر این گزارش، ارتش سوریه با حمله به این منطقه از 2 محور، شهر الحاضر را در محاصره قرار داده و به شهروندان هشدار داده است از حضور در نزدیکی مقرهای تروریست‌های النصره خودداری کنند. همزمان، ارتش سوریه از غیرنظامیان ساکن این منطقه خواسته پیش از بسته شدن جاده غربی، به روستاهای اطراف بروند.  بنا بر این گزارش، عناصر تروریستی برای توقف پیشروی‌های ارتش سوریه حملات گسترده‌ای را در شهر حلب علیه مواضع نیروهای سوری انجام دادند اما تاکنون این حملات دفع شده است. روحیه تکفیری‌ها آنقدر تضعیف شده است که در پیامی صوتی از دیگر گروه‌ها خواستار کمک فوری شدند. منابع خبری اعلام کردند برخی عناصر مسلح هنگام فرار از مناطقی در حومه حلب، مقادیر بسیاری تجهیزات و سلاح خود را مانند توپ جهنم، تجهیزات تصفیه نفت و کمک‌های ارسالی عربستان جا گذاشتند.  در جبهه عملیاتی شمال استان حماه نیز درگیری‌های شدیدی در جریان است و تروریست‌ها درصددند مناطق از دست داده را باز پس بگیرند که با مقاومت نیروهای سوری این پاتک‌ها به نتیجه‌ای نرسیده است. براین اساس، نیروهای مقاومت حزب‌الله و ارتش سوریه ‌در شمال شرق استان لاذقیه به نزدیکی شهر راهبردی سلمی رسیده‌اند که از پایگاه‌های اصلی تروریست‌ها محسوب می‌شود. نیروهای سوریه و مقاومت در تلاش هستند با پاکسازی جنوب غرب حلب، شمال شرق لاذقیه و شمال حماه، ابتکار عمل در شمال سوریه را در دست گیرند تا آزادی استان ادلب دور از واقعیت نباشد. نیروهای ارتش سوریه، دوشنبه مقر فرماندهی تروریست‌ها در استان ریف حمص را منهدم کردند که در جریان این حمله 24 نفر از جمله یکی از فرماندهان ارشد مخالفان مسلح کشته شدند.  گزارش‌ها از حومه دمشق نیز حاکی است ارتش سوریه حمله گروه‌های مسلح به شهرک دیرسلمان در منطقه غوطه شرقی را دفع کرد. پایگاه اینترنتی النشره از آغاز عملیات آزادسازی شهر داریا در جنوب دمشق از چندین محور توسط ارتش سوریه خبر داد و نوشت ارتش سوریه عملیات آزادسازی شهر داریا را از چندین محور آغاز کرده است. محورهای عملیات ارتش شامل الشیاح، روستای الصغیره، أرض نجاصه، خیابان 16 و الجمعیات است که پس از حملات توپخانه‌ای و موشکی صبح سه‌شنبه، زمینه برای این عملیات کاملا مهیاست. از این رو با آغاز عملیات درگیری‌های شدیدی در این منطقه روی داده است.  از سوی دیگر حملات سنگین توپخانه‌ای و موشکی در منطقه داریا و بویژه مواضع تروریست‌های وابسته به گروه موسوم به جیش‌الاسلام در دوما ادامه دارد. از این‌رو این تروریست‌ها و همچنین تکفیری‌های داعش مجبورند مواضع و مراکز فرماندهی خود را تغییر دهند.
آزادسازی جاده زندگی
خبرگزاری اسپوتنیک نیز گزارش داد: نیروهای ارتش سوریه جاده «سلمیه- آترای- هاناسیر» را در شرق حماه تحت کنترل گرفتند که به «جاده زندگی» شهرت دارد، زیرا مسیر پشتیبانی حلب است که در 360 کیلومتری دمشق قرار دارد.  به گزارش این رسانه، تروریست‌های داعش و جبهه النصره که هفته گذشته توانسته بودند با استفاده از شرایط نامساعد آب و هوایی، جاده زندگی را تحت کنترل بگیرند، اکنون بیرون رانده شدند. نظامیان سوریه با محاصره کامل تروریست‌ها و آتشباری پرحجم، مسیر 15 کیلومتری جاده را از حضور شبه‌نظامیان پاک کردند، انتظار می‌رود تردد خودروهای نظامی و جنگی ارتش سوریه در این مسیر راهبردی دوباره برقرار شود.

اتاق عملیات تروریست‌ها در ترکیه
اتاق عملیاتی الموم برای فرماندهی عملیات‌های گروه‌های تروریستی در سوریه فعال شده است. این اتاق عملیات متشکل از افسران اطلاعاتی ترکیه، عربستان، قطر، انگلیس، فرانسه و آمریکاست که بعد از بسته شدن اتاق عملیات «الموک» در اردن، دوباره فعال شده است. هماهنگی عملیات گروه‌های تروریستی، اعزام تروریست به سوریه و حمایت مادی و نظامی از آنها از جمله وظایف این اتاق عملیات تحت نظارت ترکیه است.  به گزارش المیادین، اتاق عملیاتی الموم  با نظارت دستگاه اطلاعاتی ترکیه بیش از 10 هزار تروریست با تابعیت چچنی، ازبک و قفقازی را به شهر رتیان در شمال سوریه وارد کرده است.


Page Generated in 0/0055 sec