printlogo


کد خبر: 148249تاریخ: 1394/8/13 00:00
چهارگوشه

احمد چلبی درگذشت
احمد چلبی، سیاستمدار سرشناس عراقی و نخست‌وزیر پیشین این کشور،  سه‌شنبه در سن 70 سالگی و بر اثر سکته قلبی در منزل خود در کاظمین درگذشت. احمد چلبی از سیاستمداران شیعه تحصیلکرده عراق در ایالات متحده بود و پیش از حمله آمریکا و متحدانش به عراق، از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های مخالف صدام به شمار می‌رفت که پس از سرنگونی صدام به شکل موقت رهبری این کشور تحت اشغال را برعهده گرفت. وی برای مدتی در «حکومت ائتلاف موقت عراق» به رهبری پل برمر، حاکم غیرنظامی آمریکا در عراق به عنوان نخست‌وزیر منصوب شد.

مشارکت نظامی اسرائیل
در جنگ یمن
یک منبع نظامی در یمن اعلام کرد رژیم صهیونیستی از طریق ناوها و کشتی‌هایی که در دریای سرخ مستقر کرده، مستقیما در حملات عربستان علیه سواحل شهر «المخا» در تعز مشارکت می‌کند.  این منبع هشدار داد ارتش و کمیته‌های مردمی از ماهیت مشارکت اسرائیل کاملا اطلاع دارند و سرنوشت اسرائیل هیچ تفاوتی با سرنوشت نیروهای متجاوز در استان‌های مأرب، الجوف، باب‌المندب و تعز نخواهد داشت. پیش‌تر نیز منابع یمنی از مشارکت اسرائیل در حملات ائتلاف متجاوز عربی به تنگه باب‌المندب خبر داده بودند.

هشدار دولت طرابلس به غرب
دولت طرابلس غرب را تهدید کرد در صورتی که به رسمیت شناخته نشود، تعداد زیادی از مهاجران آفریقایی را از طریق دریای مدیترانه به اروپا می‌فرستند و به این ترتیب حجم زیادی مهاجر به کسانی که پیش از این به اروپا رسیده‌اند، اضافه خواهند کرد. سال گذشته میلادی این کنگره کنترل شهر طرابلس را بعد از نبرد علیه نیروهای وفادار به دولت طبرق که در سطح بین‌المللی شناخته شده، در دست گرفت. این دولت مورد حمایت گروه‌های شبه‌نظامی تندرو از جمله گروه فجر لیبی قرار دارد و بر طرابلس حکم می‌راند.

طرح ترور رئیس‌جمهور چچن
ناکام ماند
نیروهای امنیتی منطقه خودمختار چچن طرح تروریستی برای ترور رمضان قدیروف، رئیس‌جمهور چچن را ناکام گذاشتند. طبق اطلاعات به دست آمده، گروهی از جوانان در شهر ارگون در نزدیکی چچن از الیاس حزرییف، شخصی که ایدئولوژی داعش را تبلیغ می‌کند، تأثیر پذیرفته بودند. به گزارش شبکه غروزنی، رئیس‌جمهور چچن، این افراد را بخشیده و به آنها فرصتی برای جبران کارشان داده است. منطقه خودمختار چچن در فدراسیون روسیه، مبدأ بسیاری از تروریست‌هایی است که هم‌اکنون در سوریه و عراق درون گروه تروریستی «داعش»
حضور دارند.

پس‌لرزه‌های انتخابات ترکیه همچنان ادامه دارد
پس از اعلام اولیه نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه که منتقدان تأکید دارند در فضای امنیتی و ترس و وحشت برگزار شد، اوضاع در برخی مناطق این کشور ناآرام است. به گزارش تلویزیون ان‌تی‌وی ترکیه، به علت پیچیدگی‌های بسیاری که درباره نتایج حزب عدالت و توسعه وجود دارد درگیری‌هایی میان نیروهای امنیتی ترکیه و جوانان کرد در شهر دیاربکر رخ داد. دیاربکر بزرگ‌ترین شهر ترکیه در جنوب شرق ترکیه است که اغلب ساکنان آن کرد هستند. ده‌ها تن در این شهر اقدام به شلیک هوایی کردند. پلیس راهپیمایان را با پرتاب گاز اشک‌آور متفرق کرد. در جنوب شرق ترکیه نیز به علت انفجار یک دستگاه مولد برق در یکی از ساختمان‌های تجاری شهر نصیبین دست‌کم یک نفر کشته و
 ۲۰ تن دیگر زخمی شدند. در همین حال، پلیس ترکیه صبح دیروز در عملیاتی همزمان در 18 استان، 44 تن را به اتهام همکاری با فتح‌الله گولن (شخصیت مخالف نظام حاکم) و در ارتباط با پرونده جاسوسی نظامی بازداشت کرده است. گزارش‌ها همچنین حاکی است که 2  سردبیر 2 نشریه منتقد دولت ترکیه دوشنبه بازداشت شدند و از توزیع این نشریات جلوگیری شد. در همین راستا، سازمان امنیت و همکاری اروپا، فضای ایجاد شده در انتخابات پارلمانی ترکیه را «غیرمنصفانه» و همراه با سرکوبی رسانه‌ها و «ترس و وحشت» ناشی از خشونت‌ها و نگرانی‌های امنیتی توصیف کرد.
 


Page Generated in 0/0056 sec