printlogo


کد خبر: 148265تاریخ: 1394/8/13 00:00
به‌رغم ارائه وعده‌های گوناگون برای بهبود وضعیت فرهنگیان و اجرای طرح رتبه‌بندی
مطالبات فرهنگیان همچنان پابرجاست!

حامد مهرنیا: این روزها به نظر می‌رسد وزارت آموزش‌وپرورش در برخی سطوح با چالش‌های گوناگونی مواجه است. تغییر نظام آموزشی دانش‌آموزان، رتبه‌بندی معلمان و تلنبار شدن معوقات و پاداش فرهنگیان از مهم‌ترین دغدغه‌هایی به شمار می‌رود که درباره این وزارتخانه و کارکنان آن وجود دارد.
در شرایطی که همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید انتظار برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان به پایان رسید و پس از مدت‌ها، برنامه‌ریزی برای ارتقا و بهبود جایگاه فرهنگیان درکنار تغییر شرایط معیشت‌شان رنگ و بوی اجرا گرفت خبرهای رسیده حاکی از آن است که فاز عملیاتی این طرح آنطور که باید با خواسته نمایندگان مجلس تطابق نداشته و همچنان بازنشستگان فرهنگی از این چتر حمایتی محروم مانده‌اند.
این در حالی است که مطالبات و معوقات فرهنگیان و نیروهای حق‌التدریسی نیز همچنان روی دوش وزارت آموزش‌وپرورش سنگینی می‌کند و آنطور که معاون وزارتی آموزش‌وپرورش گفته است واریز معوقات این قشر با اما و اگرهای فراوان روبه‌رو است و فرهنگیان باید همچنان چشم انتظار تامین اعتبار باقی بمانند.
نبود اعتبار برای پرداخت معوقات فرهنگیان
«پیگیر پرداخت معوقات فرهنگیان هستیم و امیدواریم هر چه زودتر این معوقات به حساب آنها واریز شود اما این موضوع به شرایط تأمین اعتبار مرتبط است». محمد فاضل، مدیرکل دفتر وزارتی
آموزش و پرورش با بیان این مطلب و در پاسخ به این پرسش که «چه زمانی معوقات فرهنگیان پرداخت می‌شود؟»، اظهار داشت: متأسفانه همیشه چنین مشکلی وجود دارد که آموزش‌وپرورش با فاصله در پرداخت‌ها مواجه است. فاضل به فارس افزود: این موضوع همیشه این طور بوده و همیشه هم نگران آن بوده‌ایم که حق‌التدریس‌ها و پاداش پایان خدمت فرهنگیان و بعضی مطالبات دیگر همکاران گاهی اوقات با تأخیر در پرداخت مواجه می‌شود. وی تصریح کرد: واقعیت این است که بشدت دنبال آن هستیم حتی یک ساعت هم شده، زودتر این مطالبات را پرداخت کنیم اما این موضوع به شرایط تأمین اعتبار مرتبط است. مدیرکل دفتر وزارتی آموزش‌وپرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا مشخص است چه زمانی این معوقات پرداخت می‌شود؟»، گفت: پیگیر این موضوع هستیم و امیدواریم هر چه زودتر این معوقات پرداخت شود.
آموزش‌وپرورش و تداوم نارضایتی ها
به نظر می‌رسد طرح رتبه‌بندی معلمان آنطور که باید به دل فرهنگیان ننشسته است، چرا که نحوه اجرای این طرح همچنان با گلایه‌هایی همراه است. از یکسو فرهنگیان درباره برنامه‌های وزارت آموزش‌وپرورش و نظام رتبه‌بندی انتقاداتی را مطرح می‌کنند، از طرف دیگر وکلای ملت در بهارستان نیز رضایت چندانی از وزارت آموزش‌وپرورش درباره این طرح ندارند، چرا که به باور بهارستان‌نشینان اجرای این طرح در آموزش‌وپرورش با خواست و مطالبه آنها متفاوت است.
چشم‌پوشی از بازنشستگان
یکی از گروه‌هایی که انگار مشکلاتشان با هیچ طرح و برنامه‌ای حل نمی‌شود بازنشستگان بویژه فرهنگیان بازنشسته هستند. جالب اینجاست که به نظر می‌رسد تا به امروز طرح رتبه‌بندی معلمان هم توفیقی برای جلب رضایت این گروه نداشته است، چرا که فرهنگیان بازنشسته شامل طرح رتبه‌بندی نمی‌شوند. علاوه بر این تاخیر در پرداخت معوقات و پاداش پایان خدمت آنها نیز مزید بر علت شده و بر مشکلات آنها افزوده است. از مشکلات مربیان پیش‌دبستانی که ماجرای تجمع آنها در مقابل مجلس برای رسیدن به خواسته‌های خود به مثنوی هفتاد من کاغذ تبدیل شده که بگذریم نیروهای حق‌التدریسی و نحوه به کارگیری آنها نیز ژانر تازه‌ای در آموزش‌وپرورش است که کفه نارضایتی‌ها از این وزارتخانه را سنگین‌تر کرده است. نیروهای حق‌التدریس که آینده خود در این وزارتخانه را مبهم می‌بینند و همواره در بلاتکلیفی به سر می‌برند برای دریافت حق و حقوق قانونی خود نیز با مشکل مواجهند.


Page Generated in 0/0049 sec