printlogo


کد خبر: 148268تاریخ: 1394/8/13 00:00
همزمان با اختتامیه کنگره بین‌المللی علوم‌انسانی اسلامی با حضور آیت‌الله مکارم شیرازی
3 برنده دومین جایزه جهانی علوم‌انسانی مشخص شدند

گروه اجتماعی: همزمان با برگزاری اختتامیه کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، 3 برنده دومین جایزه جهانی علوم انسانی مشخص شدند.
به گزارش «وطن امروز»، در این دوره از کنگره، آیت‌الله «ابوالقاسم علی‌دوست» در عرصه فقه و علوم انسانی، استاد «عباس میرآخور» ایرانی مقیم آمریکا در عرصه اقتصاد اسلامی و استاد «مسعود درخشان» در عرصه اقتصاد اسلامی موفق شدند دومین جایزه جهانی علوم انسانی را دریافت کنند.
گفتنی است، آیت‌الله ابوالقاسم علی‌دوست که در کارنامه علمی خود سابقه چندین ساله همکاری با مراکز علمی و پژوهشی را داراست کتبی مانند  فقه و عقل، فقه وعرف، صراط و فقه و مصلحت را به رشته تحریر درآورده است. همچنین استاد عباس میرآخور نیز از جمله اساتیدی است که در کانون توجه محققان و دانشمندان علم اقتصاد قرار دارد. بخش‌هایی از فعالیت‌های وی در کتاب «اسلام و توسعه اقتصادی» و شکل تکامل‌یافته آن با عنوان «اقتصاد از منظر قرآن» ملاحظه می‌شود. کتاب «ثبات تامین مالی اسلامی» نیز تدوین و جمع‌آوری خوبی از مجموعه کارهای میرآخور در زمینه بانکداری و تامین اسلامی است.مسعود درخشان، اقتصاددان ارشد دفتر مطالعات انرژی در لندن (I.B.E.S) و عضو هیأت علمی دانشگاه لندن، از جمله نظریه‌پردازان اقتصاد اسلامی است.وی  با سابقه طولانی در عرصه‌های گوناگون نظریه‌پردازی اقتصادی و تسلط بر اندیشه‌های اقتصادی، یکی از با سابقه‌ترین اساتید اقتصاد کشور بوده و سال‌هاست که به تدریس و تحقیق در این زمینه مشغول است.در این مراسم علما و اندیشمندان حوزه و دانشگاه و پژوهشگران حوزه علوم دینی و انسانی از داخل و خارج کشور از جمله شیخ «شفیع جنادی» رئیس محفل دینی و فلسفی از لبنان و «عبدالحسن ماجد» معاون شیخ شفیع حضور داشتند. عطاءالله رفیعی‌آتانی، دبیر علمی کنگره در این مراسم ضمن قدردانی از میزبانی آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: در طی
2 کنگره قبل با 2هزار نفر استاد و پژوهشگر ارتباط علمی برقرار شد و به 862 مقاله داخلی و خارجی دسترسی پیدا شد که از مجموع آنها 201 مقاله تایید نهایی شد و در 2 مجموعه مقالات منتشرشده است. دبیر علمی کنگره بیان داشت: برای کنگره سوم 565 چکیده مقاله و 404 اصل به دبیرخانه رسیده که تعداد 92 مقاله آن روز یکشنبه در قالب 10 کمیسیون تخصصی ارائه شد.
رفیعی با اشاره به جایزه جهانی علوم انسانی گفت: این جایزه به کسی تعلق می‌گیرد که اندیشه برتری در حوزه علوم انسانی اسلامی داشته باشد و دومین جایزه به 3 تن از اندیشمندان به دلیل راهگشا بودن اندیشه‌های آنها در علوم انسانی اسلامی اهدا شد. همچنین کمیته اعطای دومین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی روز گذشته با صدور بیانه‌ای به کار خود پایان داد.در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است: برای کمیته اعطای جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی مایه مباهات است، در شرایطی بیانیه دومین دوره از این جایزه را صادر کند که به لطف الهی شاهد تثبیت و رشد قابل توجه شجره طیبه علوم انسانی اسلامی در ایران و بخش‌های مهمی از جهان اسلام و همچنین قیام خودجوش شمار کثیری از علما و دانشمندان دلسوز به منظور شکل‌دهی و تکامل علوم انسانی اسلامی از طریق تولید انواع نظریه‌های مهم و اثربخش در عرصه‌های گوناگون هستیم. کمیته اعطای جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی در این دوره، ضمن مواجهه با ده‌ها نظریه‌پرداز برجسته و اثرگذار در ایران و جهان اسلام، شرایط سخت و پیچیده‌ای را برای انتخاب برترین نظریه‌پردازان سپری کرد و در نهایت به مدد الهی، و پس از بررسی‌های چندمرحله‌ای که نظام‌نامه جایزه آن را مقرر داشته است، موفق شد
3 تن از نظریه‌پردازان را شایسته معرفی در این دوره تشخیص دهد. همچنین آیت‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی در اختتامیه سومین کنگره علوم انسانی اسلامی بر جلوی از نفوذ دوباره  افکار مادی‌گری در علوم انسانی تاکید کرد. آیت‌الله‌العظمی ناصر مکارم‌شیرازی در مراسم اختتامیه سومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی اظهارداشت: اگر بخواهیم برنامه‌های مهم کشور و نظام را شمارش کنیم، کاری که این کنگره تقدیم می‌کند از اهم آنها محسوب می‌شود. این مرجع تقلید شیعیان جهان تاکید کرد: برای اینکه توجه داشته باشیم، تفکر مادی‌گری غرب در علوم انسانی از چه زمانی در کشور ما نفوذ کرده، کتاب‌های درسی دانشگاه‌ها را در علوم انسانی قبل از انقلاب اسلامی بررسی کنید. این استاد برجسته حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: سربلندی، عزت، آزادی و افتخار از خمیرمایه‌های حیات انسانی است و انبیای الهی در این مسیر آمدند، بنابراین علوم انسانی باید حیات افتخارآمیز داشته باشد نه حیات ذلیلانه، سر به زیر، مستعمره و نیازمند دیگران. حیات انسانی و طیبه را انبیا می‌آورند و علوم انسانی باید در همین مسیر حرکت کند. وی با بیان اینکه بحث پالایش و قرارگرفتن علوم روی پایه‌های اسلامی و اهداف پیغمبر و قرآن مطرح است، تاکید کرد: پیشنهاد نمی‌کنیم همه علوم انسانی که از غرب آمده، باطل است. در میان این علوم مسائلی است که بسیار قابل قبول است اما در برخی موارد انحرافات مسلم بسیاری وجود دارد.
 


Page Generated in 0/0063 sec