printlogo


کد خبر: 148296تاریخ: 1394/8/13 00:00
واکنش به نرخ جدید خرید تضمینی گندم
دولت محصولات کشاورزان را مفت می‌خرد!

گروه اقتصادی: شورای اقتصاد بالاخره بعد از 42 روز از آخرین مهلت دولت برای اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی سال زراعی جاری، عصر روز دوشنبه به ریاست اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، تشکیل جلسه داد. در این جلسه تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات زراعی برای سال 1395 که مورد درخواست وزارت جهاد کشاورزی بود، از سوی حجتی، وزیر جهاد کشاورزی مطرح شد و پس از ارائه نظرات و دیدگاه‌های مختلف، قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم برای سال زراعی جاری 5/1270 تومان  و کلزا 2530 تومان مورد موافقت قرار گرفت. محمود حجتی با اشاره به اینکه در پایان سال زراعی 94- 93 بیش از 8 میلیون تن گندم از کشاورزان به صورت تضمینی خریداری شده است، گفت: قیمت خرید تضمینی گندم با 10 درصد افزایش بزودی ابلاغ می‌شود. وزیر جهادکشاورزی اظهار داشت: قیمت خرید تضمینی گندم در شورای اقتصاد با 10 درصد افزایش قیمت نسبت به سال گذشته تصویب شد. وی درباره علت تأخیر اعلام قیمت خرید تضمینی گندم گفت:‌ تغییراتی در ساختار تصویب قیمت خرید تضمینی گندم و اجرای آن انجام و تصویب این قیمت به شورای اقتصاد واگذار شد، بنابراین با توجه به این تغییرات و تشکیل دبیرخانه قدری اعلام قیمت نسبت به سال گذشته تأخیر داشت. برهمین اساس، قیمت خرید تضمینی گندم با 10 درصد افزایش از 1155 تومان فعلی به 5/1270 تومان می‌رسد.
ضرر 130 تومانی گندمکاران
اما رقم 5/1270 تومانی خرید تضمینی گندم برای کشاورزان با توجه به هزینه‌های بالای تولید و سود کم آن گندمکاران را خوشحال نکرد. مدیرعامل مجمع ملی کشاورزان خبره کشور با بیان اینکه قیمت 5/1270 تومانی خرید تضمینی گندم سال زراعی جاری از قیمت تمام‌شده 1400 تومانی این محصول کمتر است، گفت: قیمت جهانی هر کیلوگرم گندم با احتساب هزینه‌های حمل‌ونقل به کشور 850 تا
900 تومان است. علی خان‌محمدی در گفت‌وگو با تسنیم با اعلام این خبر اظهار کرد: نرخ خرید تضمینی اعلام شده برای سال زراعی جاری هزینه‌های‌های تولید کشاورزان را نیز تامین نمی‌کند و در نشست اخیر گندمکاران به این نرخ اعتراض شد اما باید اذعان داشت که این نرخ از قیمت جهانی این محصول بسیار بالاتر است. وی افزود: متوسط قیمت تمام‌شده فعلی هرکیلوگرم گندم در کشور 1400 تومان است و قیمت مصوب 5/1270 تومانی شورای اقتصاد برای کشاورزان به‌صرفه نیست. اما از طرفی قیمت جهانی این محصول تحویل در بندر850 تا 900 تومان است. مدیرعامل مجمع ملی کشاورزان خبره کشور ادامه داد: در شرایط بعد از اجرای برجام برای ورود به بازار جهانی باید بتوانیم تولیدات خود را به نرخ‌های جهانی نزدیک و رقابت‌پذیر کنیم و بالا بردن هر ساله قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی برابر با میزان تورم کشور عمل منطقی نیست. وی خاطرنشان کرد: تجهیزات و ماشین‌آلات قدیمی و با مصرف سوخت بالا، زمین‌های کوچک و استفاده از نهاده‌های بی‌کیفیت مانند سم، کود و بذر نیز از طرفی شرایط را برای رقابت با قیمت‌های جهانی برای ما دشوار کرده است و باید ترتیب اثری در این‌باره انجام شود.
حداقل حق کشاورزان رعایت نشد
رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی گفت: نرخ خرید تضمینی تصویب شده برای گندم، ۶۵ تومان از حداقل حق قانونی کشاورزان کمتر است. مسعود اسدی در گفت‌وگو با مهر در پاسخ به این پرسش که آیا نرخ خرید تضمینی مصوب شده برای گندم در سال زراعی جدید، رقم خوبی است؟ اظهارداشت: حداقل نرخ قانونی خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۹5- ۹4 براساس نرخ تورم بیش از 15 درصدی که به صورت رسمی از سوی بانک مرکزی اعلام شده است، باید عدد ۱۳۳۵ تومان تصویب می‌شد. وی با بیان اینکه
۱۳۳۵ تومان کف قیمت تضمینی گندم برای سال جدید است، گفت: بنابراین نرخ ۱۲۷۰ تومان اعلام شده از سوی دولت، حدود ۶۵ تومان از نرخ قانونی آن کمتر است. اسدی تصریح کرد: ما انتظار داشتیم دولت این کف قیمت را در نظر داشته باشد و پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه مورد تایید واقع شود  که متاسفانه این اتفاق رخ نداد.
نرخی که مناسب خوانده شد
در همین حال، معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه پیشنهاد این وزارتخانه برای نرخ جدید خرید تضمینی گندم
۱۳۷۰ تومان بود، در عین حال گفت: نرخ ۱۲۷۰ تومان تصویب شده برای خرید تضمینی گندم هم نرخ خوبی است. عباس کشاورز در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه رقم تصویب شده برای نرخ خرید تضمینی گندم با نرخ پیشنهادی وزارت جهادکشاورزی بین ۶ تا ۷ درصد فاصله دارد، اظهار داشت: در کل نرخ تصویب شده عدد خوبی است. معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: پیشنهاد این وزارتخانه برای قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۹۵-۹۴، ۱۳۷۰ تومان بوده است.
نرخ تضمینی محصولات کشاورزی
یک مقام مسؤول دولتی به مهر گفت: براساس مصوبه شورای اقتصاد، قیمت خرید تضمینی هرکیلوگرم گندم برای سال زراعی ۹5- ۹4 با ۱۰ درصد افزایش ۱۲۷۰۵ ریال تعیین شد، ضمن اینکه کلزا با ۱۵ درصد افزایش ۲۵۳۰۰ ریال، جو با ۹ درصد افزایش ۱۰۰۲۸ ریال و ذرت با ۹ درصد رشد ۱۰۴۶۴ ریال نرخ‌گذاری شد. به گفته وی، براساس مصوبات شورای اقتصاد، نرخ جدید خرید تضمینی چغندر بهاره ۲۹۱۶ ریال، چغندر پاییزه ۲۷۸۰ ریال، پنبه‌وش ۲۹ هزار و ۳۲۵ ریال، دانه سویا ۲۲ هزار و ۶۵۵ ریال، آفتابگردان
۲۴ هزار و ۵۱۰ ریال، گلرنگ ۲۴۰۸۰ ریال، عدس ۲۶ هزار و ۴۵۰ ریال، نخود ۲۴ هزار و ۶۴۰ ریال، لوبیا چیتی ۲۳ هزار و
۹۴۰ ریال، لوبیا قرمز ۲۴ هزار و ۱۵۰ ریال و لوبیا سفید ۲۳ هزار و ۹۴۰ ریال به ازای هر کیلوگرم تعیین شد. البته نرخ خرید تضمینی ۲۵ محصول کشاورزی در سال‌ جاری به طور متوسط ۱۱ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.
 


Page Generated in 0/0055 sec