printlogo


کد خبر: 148351تاریخ: 1394/8/14 00:00
منابع هندی خبر دادند
رونق بورس هند با «آزادسازی واردات برنج در ایران»

منابع هندی از لغو ممنوعیت واردات برنج باسماتی هند به ایران خبر دادند و اعلام کردند در نتیجه این تصمیم ارزش سهام شرکت‌های هندی فعال در زمینه صادرات برنج باسماتی 18 درصد افزایش یافت. به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه خبری بیزینس استاندارد، پس از انتشار خبرهایی درباره لغو ممنوعیت واردات برنج باسماتی هندی به ایران، روز سه‌شنبه ارزش سهام شرکت‌های هندی فعال در زمینه صادرات برنج باسماتی 18 درصد افزایش یافت. ایران یک‌سوم کل صادرات برنج باسماتی هند را به خود اختصاص می‌دهد. براساس این گزارش، روز سه‌شنبه در بازار بورس بی‌اس‌ای هند، ارزش سهام شرکت کوه نور فودز با 75/17درصد افزایش به
40/51 روپیه رسید. سهام شرکت‌های ال‌تی‌فودز و کی‌آر‌بی‌ال نیز به ترتیب 12/13 و 8 درصد رشد داشت و به 30/260 و 7/224 روپیه رسید. ایران پس از واردات قابل توجه برنج باسماتی از هند در چند سال گذشته، واردات این نوع برنج را محدود کرده بود. دولت ایران صدور مجوز واردات برنج از هند را متوقف کرده بود و این مساله موجب کاهش صادرات برنج هند به ایران شده بود. براساس آمارهای سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو)، کل تولید برنج ایران از 6/1میلیون تن در سال گذشته به 7/1 میلیون تن در سال 2015 افزایش یافته است.
واردات برنج فقط برای دولت آزاد شد
دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه واردات برنج تنها برای شرکت بازرگانی دولتی آزاد شده است، گفت: تا به امروز هیچ‌گونه دستورالعملی برای ما یا سازمان توسعه تجارت مبنی بر آزاد شدن واردات برنج نیامده است. مسیح کشاورز درگفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی و سازمان توسعه تجارت دستورالعمل جدیدی برای آزاد شدن واردات برنج به کشور ارائه نداده‌اند. وی افزود: آزاد شدن واردات برنج بعد از پایان فصل برداشت مربوط به شرکت بازرگانی دولتی است و بخش خصوصی بیش از یک سال است که اجازه واردات این محصول را ندارد. وی یادآور شد: واردات بی‌رویه برنج نیز عمل مناسبی نیست و در صورت آزادشدن واردات این محصول باید کنترل‌های لازم صورت گیرد. این مقام مسؤول گفت: در 6 ماه اول سال جاری 396 هزار تن برنج به کشور وارد شده و میزان واردات این محصول در مقایسه با سال گذشته کاهش داشته است اما براساس منابع هندی میزان واردات برنج در سال جاری در مقایسه با سال گذشته تغییری نداشته است که این امر نشان‌دهنده افزایش قاچاق این محصول است. بنا به این گزارش، معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: ممنوعیت واردات برنج از یک هفته قبل برداشته شده است. علی قنبری گفت: ایران ممنوعیت واردات برنج را از 23 اکتبر برداشته و مناقصه‌ای را برای خرید برنج از بازار بین‌المللی اعلام کرده است. قنبری گفت: ما در فصل تولید واردات برنج را متوقف کردیم و اکنون برداشت تمام‌شده و ممنوعیت واردات به‌طور خودکار برداشته شده است. وی گفت: با وجود افزایش تولید داخلی، سازمان تحت‌امر وی هر اقدام لازمی را برای حفظ ذخایر استراتژیک از جمله با واردات انجام می‌دهد.


Page Generated in 0/0055 sec