مدیر شبکه مستند همزمان با یک ساله شدن انتصاب مدیریت جدید سازمان صداوسیما، در یادداشتی اقدامات صورت گرفته و افقهای پیش رو را مرور کرد. امیر تاجیک، مدیر شبکه مستند همزمان با سالگرد انتصاب دکتر محمد سرافراز به ریاست سازمان صداوسیما طی یادداشتی به تلاش مدیریت جدید در راستای اصلاح نگرشها و زیرساختهای درونی سازمان اشاره کرد. در متن این یادداشت آمده است: «هر تیم مدیریتی جدید در هر نهاد و سازمانی که سررشته امور را بهدست میگیرد، پیش از آنکه دست به انجام هر امری جهت دریافت خروجی موثر بزند، باید پیکره و سازوکار آن را در یک برنامه میانمدت از ابتدا بررسی و اصلاح کند. این اصلاح دارای 2 وجه است. یکی وجه علمی که عبارت است از اصلاح سیستم براساس متدهای روز و مدلهای منطقی و دوم همسان نمودن کل مجموعه در راستای تحقق اهداف و عملی شدن روشهای مدیریتی تیم جدید. اگر نه انجام هر اقدامی در بستر یک سیستم غیرمنطقی و ناکارآمد، به تبع، نتیجه مثبت هم در پی نخواهد داشت. بنابراین سادهانگارانه است که انتظار داشته باشیم، با تعویض سبک مدیریتی سازمان عریض و طویلی چون سازمان صداوسیما در کوتاهمدت شاهد تغییراتی چشمگیر باشیم. چرا که اگر چنین وعدهای از دل مجموعه جدید مدیریتی بیرون آید، بیشک فعالیتها و تلاشهای آن، غیرزیرساختی و مقطعی بوده و تنها برای زمانی کوتاه و به صورت صوری جهت جلب رضایت خواهد کرد. تلاش مدیریت جدید در راستای اصلاح نگرشها و زیرساختهای درونی سازمان است که در نهایت منجر به شکلگیری یک فرهنگ جدید در ظاهر و باطن آن شود و همه میدانند که ایجاد یک فرهنگ نوین نیازمند صبر و حرکات سنجیده، کارشناسی و گام به گام است. از پانزدهم آبان سال گذشته که جناب آقای دکتر سرافراز ریاست محترم سازمان صداوسیما حکم تنفیذ خود را از مقام معظم رهبری دریافت کردند تا به امروز تمام تلاش مدیران سازمان در جهت ایجاد چابکسازی و تسریع در خروجی تولیدات با کیفیت بوده است. همانطور که در حکم رهبر انقلاب تصریح شده بود، «سازمان صداوسیما با مأموریت خطیر «هدایت و مدیریت فرهنگ و افکار عمومی جامعه» به مثابه دانشگاه عمومی، با تکیه بر فعالیتها و برنامههای حرفهای پیشرفته و عمیق رسانهای، وظیفه گسترش دین، اخلاق، امید، آگاهی و ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی در میان آحاد ملت را برعهده دارد.» تاکید بر تولید برنامههایی که نه در سطح بلکه در عمق، مفاهیم مورد انتظار رهبر معظم انقلاب را به عرصه ظهور برساند، در گام اول به وسیله حذف پستها و مسؤولیتهای غیرضروری و صرفهجویی در هزینههای بیمورد سازمان کلید خورده است. طبعا اصلاح مجموعهای که مدتها توسط بخشهای متنوع تصمیمسازی و مدیریتی حرکت کرده، آسان نیست و این تغییر نیاز به زمان دارد که این یکسال بخشی از همین زمان مورد نیاز بوده است. حدود 800 پست مدیریتی حذف و بسیاری از زیرمجموعههای سازمان جهت افزایش کارآیی با هم ادغام شدند. راهاندازی رسانه تعاملی جهت باز کردن دست مخاطب برای پیگیری برنامههای تولیدی سازمان در فضای مجازی، تخصصی کردن شبکههای سیما، ایجاد مرکز گسترش فیلمنامهنویسی جهت تقویت زیربناهای محصولات تولیدی، تولید انیمیشنهای داخلی و تلاش برای ارتقای کیفیت محتوایی و بصری شبکهها، تأکید بر تحلیل و تفسیر رویدادها، 24 ساعته شدن کانالهای آذری، کردی و اردو در حوزه برونمرزی، بازسازی ساختار و منابع آرشیوی و برنامهریزی مدون جهت درآمدزایی سازمان همه در راستای تغییر استراتژی و اصلاح زیرساختها صورت گرفته است. قطعا با ادامه این روند در سالهای آتی، مدیریت جدید خواهد توانست تغییری بنیادین جهت تبدیل سازمان صداوسیما از یک نهاد اداری به یک مجموعه رسانهای که چشمانداز خویش در عصر امروز را به درستی ترسیم کرده است به وادی عمل برساند».