گروه اقتصادی: چرا وزیر صنعت، معدن و تجارت که البته به حق از تولیدکننده حمایت میکند و با حرارت کلام، نخریدن خودروی صفر را خیانت به کشور، اقتصاد و اشتغال میداند، یک کلمه خطاب به خودروسازان نگفته است که تولید بیکیفیت و فروختن خودروی نا امن به مردم هم خیانت است؟ توجه به این بخش از اظهارات محمدرضا نعمتزاده که به تازگی درباره پرداخت وام خرید خودرو بیان داشته خالی از لطف نیست که گفته است: «گلایه مردم از کیفیت خودروهای تولید داخل مربوط به زمان تحریمهاست زیرا خودروسازان در این دوران مجبور به تأمین قطعاتی شدند که از کیفیت لازم برخوردار نبود». جان کلام وزیر این است که خودروسازان بهدلیل تحریم، خودروی بیکیفیت تولید کردند و البته هنوز هم تولید میکنند چراکه تحریمها همچنان برقرار است. نعمتزاده در ادامه اما یادآور شده است: «در شرایط فعلی خودروسازان فقط قطعات اصلی را خریداری یا آنها را در داخل کشور تولید میکنند». اینکه تا چه اندازه سخن وزیر حقیقت دارد باید آن را از خریداران خودروی صفر پرسید که از همان هفتههای نخست خرید دست از تعمیرگاه تخصصی شرکت فروشنده خودرو برنمیدارند. بهراستی هنوز رویداد مهم و تأثیرگذاری در تولید خودروهای داخلی رخ نداده و همچنان تولیدکنندگان خودرو در تأمین قطعه اصلی مشکل دارند و به سخن دیگر اینکه نمیخواهند از قطعات خوب برای تولید استفاده کنند چراکه میدانند برای خودروهای آنها همیشه مشتری هست همچنانکه با اجرای طرح خرید خودرو با وام نیز دولت به حمایت از آنها پرداخت تا با قدرت تمام بازار را قبضه کنند. با این حال قرار دادن خودروهای چینی در فهرست خرید با وام 25 میلیون تومانی حکایت از تصمیم دولت برای تحریک حداکثری تقاضا در میان متقاضیان دارد. اگرچه شرکتهای زیرمجموعه کرمانموتور همگی واردکننده و بهنوعی مونتاژکننده خودروهای چینی در کشور هستند اما این خودروها به صورت سیکیدی وارد شده و در خطوط تولید شرکتهای واردکننده سر هم میشوند. تا آنجا که روشن است قطعات این خودروها در ایران تولید نمیشود و اینجاست که باید به رئیسجمهوری گفت خودروسازان کشور از جمله سایپا و ایران خودرو نیز برای کارگران چینی اشتغالزایی و حتی بازاریابی میکنند و خودروهای تولید چشمبادامیها را با وام
25 میلیون تومانی به مردم میفروشند. در این میان دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعهسازان خودرو در گفتوگویی یکی از دلایل افزودن شرکتهای خودروساز چینی در فهرست اعلامی وزارت صنعت، معدن و تجارت در طرح وام 25 میلیونی خودرو را قیمت ارزان آنها دانست. آرش محبینژاد در اینباره خاطرنشان کرد: دولت در صدد است تا تقاضا را در سطح بازار تحریک کند و به همین دلیل خودروهایی با قیمتهای متوسط و ارزان را در این فهرست قرار داده است. وی با تصریح اینکه خودروسازان چینی نیز متعهد شدند تا تلاش لازم را برای داخلیسازی محصولات خود انجام دهند، ادامه داد: نباید خودروسازان نسبت به شرایط جدی فروش مغرور شوند و مشکلات صنعت بحرانزده خودرو را فراموش کنند. معاون بازاریابی ایرانخودرو در پایان روز گذشته در اظهارنظری عجیب خطاب به متقاضیان دریافت خودرو با وام 25 میلیونی گفت: ظرفیت تحویل 30 روزه خودرو به پایان رسیده و از این پس خودروهای ثبتنامی 2 ماهه تحویل خریداران خواهد شد.