printlogo


کد خبر: 148747تاریخ: 1394/8/21 00:00
پیام بشار اسد به مناسبت آزادی کویرس
جشن پیروزی سوری‌ها در حلب

گروه بین‌الملل: در پی شکستن محاصره فرودگاه نظامی کویرس توسط ارتش سوریه، بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور در تماس تلفنی با فرماندهی این فرودگاه پایداری نیروهای محاصره شده و قهرمانی و شجاعت نیروهای سوری را در آزادسازی این فرودگاه ستود.
بنا بر اعلام دفتر ریاست‌جمهوری سوریه، وی خطاب به فرمانده فرودگاه که همراه با نیروهایش ماه‌ها در محاصره بود، گفته است: «نبرد، ایستادگی و مقاومت شما مثال و نماد قابل ستایشی از قهرمانی‌های ارتش سوریه است.» وی افزود: «ایستادگی شما نشان داد به نیروهای ارتش سوریه ایمان داشته‌اید و می‌دانستید حصر شکسته خواهد شد». رئیس‌جمهور سوریه سپس به فرمانده نیروهای عملیات نظامی‌ای که به شکست محاصره فرودگاه منجر شد، گفت: «شجاعت و فداکاری قهرمانانی که با شما بودند نشان داد شما نماینده بحق دیدگاه ارتش سوریه در حمایت از سراسر خاک کشور هستید». اسد ادامه داد: «درود من بر قهرمانانی که سال‌ها ایستادگی کردند و درود بر قهرمانانی که حصر فرودگاه را شکستند. سلام و درود ما بر تک‌تک سربازهای ارتش سوریه که برادران ما هستند و سلامت آنها از اولویت‌های ماست». وی در پایان گفت: «رحمت خدا بر همه شهدایی که زندگی‌شان را برای نجات همرزمانشان و خانواده‌شان و میهنشان فدا کردند.» ارتش سوریه روز سه‌شنبه محاصره فرودگاه کویرس را شکست. این فرودگاه از حدود ۳ سال پیش به دست داعش محاصره شده بود.
فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد: شکستن محاصره فرودگاه کویرس در حومه حلب مساله مهمی برای گسترش سیطره بر این منطقه است و دستاورد منحصر به فردی به حساب می‌آید. این اقدام پس از عملیات‌های متعدد ارتش با همکاری نیروهای دفاع مردمی صورت گرفت.
احمد بدرالدین حسون، مفتی سوریه نیز پیروزی ارتش در فرودگاه کویرس را پیامی از سوی قهرمانان سوری به تمام تروریست‌ها و جهان دانست مبنی بر اینکه سوریه همواره قدرتمند، یکپارچه و پایدار است. وی خطاب به تروریست‌ها گفت: بعد از این اتفاق باید به کشور خود بازگردید. آنجا که شما را فریب دادند و شما را برای کشتن مردمی به سوریه فرستادند که هرگز در طول تاریخ به هیچ کسی تجاوز نکرده‌اند.  در همین راستا ساکنان استان حلب در راهپیمایی‌های گسترده مردمی پیروزی ارتش سوریه را جشن گرفتند. شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی‌ها همبستگی خود را با ارتش سوریه اعلام و تاکید کردند به توانایی ارتش برای از بین بردن تروریست‌ها ایمان دارند. سوری‌ها در میدان الجامعه، خیابان‌های منطقه الفرقان و موغامبو در حلب به خیابان‌ها آمدند و پیروزی ارتش را جشن گرفتند. شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی‌ها حمایت خود را از ارتش سوریه در مبارزه با تروریسم اعلام کردند و در حالی که پرچم سوریه و عکس بشار اسد را در دست داشتند شعارهای ملی سر می‌دادند.
نبرد حلب؛ مرحله‌ای تازه
با پیشروی‌های اخیر ارتش سوریه در اطراف حلب، جنگ در این منطقه وارد مرحله جدیدی شد. مرحله پیش از آزادسازی فرودگاه نظامی کویرس قطعا با مرحله بعد از آن تفاوت دارد. مساله فقط به شکستن محاصره این پایگاه مربوط نمی‌شود بلکه پیش‌بینی می‌شود از این پس، مرحله بعدی گسترش عملیات ارتش سوریه و متحدانش در حومه جنوبی، شرقی و غربی حلب آغاز شود. هرچند شکسته شدن محاصره فرودگاه نظامی کویرس بخشی از عملیاتی است که ارتش سوریه از اواخر سپتامبر آغاز کرد ولی موفقیت‌آمیز بودن این عملیات، نتایجی به همراه خواهد داشت که از تاثیر روانی- به‌عنوان نخستین و آشکارترین تاثیر مستقیم این موفقیت- فراتر می‌رود.  
مقایسه بین آزادسازی پایگاه هوایی کویرس و عملیات مشابهی که حدود ۲ سال پیش موجب شکستن محاصره زندان مرکزی حلب شد (ماه مه 2014) نشان می‌دهد این دو موفقیت، اثرات مشابهی خواهند داشت و تغییری جدی در نقشه نظامی مناطق حومه حلب ایجاد می‌کنند. همان‌گونه که شکستن محاصره زندان حلب آغازگر مرحله جدیدی بود، به نظر می‌رسد شکستن محاصره پایگاه کویرس نیز نقطه آغاز مرحله جدیدی در جنگ در اطراف حلب محسوب می‌شود.   عملیات ارتش سوریه به سمت فرودگاه کویرس از شهر السفیره آغاز شد و با سیطره ارتش بر روستای رسم العبود در شرق این فرودگاه، فضای امنی در اطراف آن ایجاد شد. به گفته منابع نظامی سوری، مساحت کل عملیات ارتش سوریه در شرق استان حلب حدود 107 کیلومتر مربع بود و نیروهای ارتش مسافتی 23 کیلومتری را با عمق ۳ تا ۵ کیلومتر آزاد کردند و توانستند در مسیر شکستن محاصره فرودگاه کویرس، ۳ روستا را تصرف کنند.
پیش‌بینی می‌شود مناطق السفیره، فرودگاه کویرس و فرودگاه نظامی النیرب در جنوب‌شرقی حلب، مثلث عملیات نظامی گسترده آینده را برای حرکت به سمت شهر الباب به‌عنوان مقر اصلی داعش در استان حلب تشکیل دهد.
پیش‌بینی می‌شود عملیات در این منطقه در آینده نزدیک آغاز شود بویژه آنکه ارتش روسیه هدف قرار دادن روستاهای موجود در مسیر نیروهای ارتش مانند دیرحافر و مسکنه را آغاز کرده است. همچنین سیطره بر نیروگاه حرارتی در منطقه السفیره از اهداف عملیات ارتش سوریه در منطقه است. این فرودگاه که بین السفیره و کویرس قرار دارد در درگیری‌ها آسیب زیادی متحمل شده است و همچنان در کنترل داعش است. در مراحل بعدی نیز ارتش سوریه و متحدانش عملیات برای شکستن محاصره شهرهای نبل و الزهراء را در غرب حلب آغاز خواهند کرد. گفتنی است احتمال می‌رود تروریست‌های داعشی برای تحت‌الشعاع قرار دادن شکست‌شان در کویرس، بار دیگر سناریوی حمله به مسیر  «اثریا- خناصر» واقع در حومه حلب را تکرار کنند. هنوز بسیاری از منابع داعش درباره این شکست حرفی نزده‌اند و این یعنی که جنگ کویرس برای داعش هنوز تمام نشده است حال آنکه ارتش سوریه در عملیات خود در جنوب شرق و غرب حلب، نه فقط داعش بلکه همه تروریست‌ها را هدف قرار می‌دهد و از نظر آن، ریف غربی و شرقی جنوب حلب، جبهه واحدی است.
در آخر باید خاطرنشان کرد آزادسازی کویرس، باعث تقویت جایگاه سوریه در فرآیند سیاسی و نشست وین است که قرار است شنبه آتی برگزار شود. در حالی که شرکت‌کنندگان در نشست آتی وین سعی دارند مشخص کنند چه کسی باید در نبرد با داعش شرکت کند و اینکه کدام یک از گروه‌های موجود در سوریه تروریست یا دوست هستند؛ ارتش سوریه در این عملیات توانایی خود را در شکست دادن این گروه تروریستی ثابت کرد.
به استثنای حومه شمالی حماه و عقب‌نشینی ارتش از برخی مناطق، اکنون در بقیه جبهه‌ها کفه ترازو به سود ارتش سوریه است به صورتی‌که ارتش در اکثر جبهه‌ها در وضعیت هجومی قرار دارد.


Page Generated in 0/0059 sec