دانش پورشفیعی: خودروسازان حتی در خواب هم نمیدیدند در کمتر از یک هفته بیش از 100 هزار دستگاه خودرو بفروشند. خب این هم از عجایب نظام بانکی ایران و تصمیمات خلقالساعهای است که حکایت همان سوراخ سوزن و در دروازه را دارد؛ دولتی که تا پیش از این بر عدم تزریق نقدینگی به بازار تأکید میکرد و حاضر نبود پول بیزبان را در جایی خرج کند، پس از نامه 4 وزیر- که این همه توپ و تشر بابت نوشتن و امضا کردنش به آنها زدند- بهانهای یافت برای تصویب طرح و پرداخت وام 25 میلیون تومانی برای خرید خودرو. اکنون که آماری بالغ بر فروش 110 هزار خودرو در قالب این طرح نشر شده چنانچه در یک حساب سرانگشتی سرجمع آید به رقم پرداختی نزدیک به یکهزار و 760 میلیارد تومان میرسد که به خودروسازان پرداخت شد آن هم در شرایطی که آب هم در دلشان تکان نخورد و بهراحتی خودروهای مانده در انبارشان را با شرایط تحویل یک ماهه به مردم فروختند. البته معاون بازاریابی ایرانخودرو از 2 ماهه شدن مدت زمان تحویل خودروهای ثبتنامی خبر داده بود اگرچه مدیر عامل این شرکت پس از این اظهار نظر گفت که تحویل خودروها همچنان ۳۰ روزه است و چنانچه فردی در این طرح ثبتنام کند، ودیعه را واریز و مدارک را تحویل دهد؛ میتواند پس از حداکثر ۳۰ روز از زمان تحویل مدارک و امضای اولین چک، خودروی خود را تحویل بگیرد؛ بنابر این زمان تحویل خودروها، ۶۰ روزه نیست. توجه به این 2 اظهارنظر متناقض بیانگر این موضوع است که یا معاون بازاریابی ایرانخودرو از موجودی انبار شرکت با خبر نیست یا اینکه مدیرعامل شرکت برای زیر سوال نرفتن شرکتش تصمیم به ویرایش سخنان معاونش گرفته است. حال این پرسش مطرح است که اگر شرکتی، خودرو ندارد چگونه میتواند در مدت زمان یک ماه به درخواست مشتریان پاسخ دهد. در اینجا به یاد سخن محمدرضا نعمتزاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت میافتیم که چند روز پیش گفته بود: «بعضی افراد فکر میکنند که خودروسازان ما فوت میکنند و خودرو درست میشود.» ولی گویا خودروسازان قرار است اینبار برای تحویل خودروهای ثبتنامی طرح 25 میلیون تومانی، فوت کنند تا بهجای 2 ماه، یکماهه تحویل دهند. در همین حال وزیر صنعت، معدن و تجارت از خودروسازان داخلی خواست در همکاری با خودروسازان معتبر جهانی نسبت به انتقال تکنولوژی و تولید خودروهای روز جهان اقدام کنند. نعمتزاده بیان داشت که پلتفرم برخی خودروهای در حال تولید در کشور مربوط به 3 دهه پیش است به همین دلیل مصرفکنندگان از کیفیت این خودروها ناراضی هستند. وی خاطرنشان کرد که هم خودروسازان و هم قطعهسازان در پایین بودن کیفیت برخی خودروهای تولیدی در کشور مقصرند، بنابراین باید با همکاری یکدیگر این مشکل را برطرف کنند. البته مسؤولان بانک مرکزی درباره میزان دقیق تامین اعتبار دولت در طرح وام 25 میلیون اطلاعرسانی نکردهاند ولی گفته شده که در این طرح برای فروش 100 هزار خودرو تامین اعتبار شده است؛ درواقع بانک مرکزی 2500 میلیارد تومان تسهیلات برای این طرح در نظر گرفته است. چنانچه نیمنگاهی به نامه 4 وزیر صنعت، اقتصاد، تعاون و دفاع انداخته شود، در بند 5 این نامه به رئیسجمهوری آوردهاند که «در بعد عوامل داخلی کاهش ارزش بازار شرکتهای فعال در بازار سرمایه، میتوان به نبود تقاضای کافی برای محصولات، مشکل حاکم بر فعالیتهای اقتصادی و افزایش انباشت موجودی و حسابهای دریافتنی صنایع مختلف اشاره کرد. به عنوان نمونه در صنعت خودرو صورتهای مالی زیان انباشتهای معادل ۴۲۰۰ میلیارد تومان را نشان میدهد و این در حالی است که به دلیل بحران نقدینگی، صنعت مزبور در معرض توقف است و موجودی انبار محصول خودروسازان به متجاوز از 100هزار خودرو کف کارخانه رسیده است.» و دیگر اینکه خودروسازان، برخی مجلسیان و مسؤولان وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز تا پیش از این در تلاش برای گرفتن تسهیلات بانکی 2 هزار میلیارد تومانی برای خودروسازان بودند تا آنجا که وزیر صنعت، معدن و تجارت به صراحت در اینباره گفته بود از هر طریق ممکن چنین اعتباری را برای خودروسازان خواهد گرفت و البته گرفت. اکنون آمارهای دریافتی از میزان ثبتنام در شرکتهای ایران خودرو و سایپا تا عصر جمعه گذشته نشان میدهد که 110 هزار نفر در این طرح شرکت کردهاند و پرداخت پول نیز به حدود 101 هزار نفر رسیده است. براساس اطلاعیه شرکتهای ایرانخودرو و سایپا درباره فروش محصولات این شرکتها در قالب طرح وام 25 میلیون تومانی فروش خودرو تا ساعت 13:30 روز جمعه حدود 53 هزار ثبت نام اولیه در شرکت ایران خودرو انجام شده که از این میان، 43 هزار متقاضی پول خود را پرداخت کردهاند. در این میان خودروهای پژو405، پژو 206 و سمند، پرفروشترین محصولات این شرکت بودهاند. همچنین در شرکت سایپا نیز تا ساعت 15 روز جمعه حدود 57 هزار و 844 خودرو به فروش رفته که خودروهای پراید، تیبا، تندر و وانت نیسان پرفروشترین آنها بوده است. به هر حال خودروسازان توانستند از 2 سد محکم بگذرند؛ یکی کمپین نخریدن خودرو و دیگری عدم تزریق پول از سوی دولت به بازار.
به راستی خودروسازان مهره مار دارند که توانستند بیشترین اعتبار دولتی را دریافت کنند اگرنه کارهای روی زمین مانده بسیاری در کشور وجود دارد که همه آنها پول و اعتبار میخواهند، مانند ازدواج و تکمیل واحدهای در حال فرسوده شدن مسکنمهر!
متقاضیان وام ۲۵ میلیونی خودرو بزودی پشیمان میشوند
عضو هیاتعلمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره طرح وام 25 میلیونی خرید خودرو و نتایج آن اظهار کرد: از دید من در این چند روز خودرویی فروش نرفته است و چیزی که به فروش رفته، وام است. علی خاکساری افزود: این آمار 12 هزار خودرویی که قائممقام وزیر صنعت در روز اول اعلام کرد، آمار فروش خودرو نبود، بلکه 12 هزار تقاضا برای وامی بود که نسبت به وامهای دیگری که در کشور ما به متقاضیان اعطا میشود، شرایط راحتتری دارد، بنابراین باید گفت که مردم در این 2 روز متقاضی وام بودند نه متقاضی خودرو. خاکسار خاطرنشان کرد: طرح وام
25 میلیون تومانی خودرو قطعا شکست خواهد خورد، شلوغی این چند روز به خاطر خودرو نبوده، بلکه به دلیل وام مناسبی بوده که در این طرح وجود دارد. وی تصریح کرد: کسانی که در این 2 روز به نمایندگی شرکتهای خودروسازی مراجعه کردهاند با شکست روبهرو خواهند شد چون فکر میکنند که میتوانند خودرویی را با وام ارزانقیمت بخرند و بعد در بازار بفروشند و به سود برسند. وی اضافه کرد: با این روندی که ایرانخودرو و سایپا در این روزها داشتهاند مطمئن باشید خودروها به این زودی به دست مردم نمیرسد و متقاضیان خرید خودرو پشیمان خواهند شد. خاکسار افزود: مردم نمیتوانند خودروهای خود را تا 4 یا 7 سال بفروشند بنابراین بزودی از خرید خودرو پشیمان خواهند شد. این طرح از اول شکست خورده بود و تا پایان هم شکستخورده باقی خواهد ماند. وی گفت: مطمئن باشید کسانی که در این چند روز ثبتنام کردهاند یا پشیمان خواهند شد یا اگر خودروی خود را گرفتند، به دنبال راهکاری خواهند بود که آن را پس دهند.