printlogo


کد خبر: 148847تاریخ: 1394/8/24 00:00
آیا دولت و بیمه‌ها برای اجرایی‌شدن یک طرح پرحاشیه چندساله به توافق می‌رسند؟
تجمیع بیمه‌ها در پیچ تصمیم‌گیری

گروه اجتماعی: ادامه روند تاخیرهای سازمان‌های بیمه‌گر در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات، چند وقتی است صدای وزارت بهداشتی‌ها را بلند کرده و کار را به جایی رسانده که وزیر بهداشت در اظهاراتی صریح بیمه‌ها را خطاب قرار داد و گفت «قصد دارند طرح تحول سلامت را متوقف کنند».
«تجمیع بیمه‌ها» که چند سالی است نقل محافل حوزه سلامت است، اکنون به محل مناقشه 2 وزارتخانه رفاه و بهداشت بدل شده به طوری که یکی بر اجرای آن به‌عنوان نص صریح قانون تاکید می‌کند و دیگری هم همچون گذشته بر طبل مخالفت می‌کوبد. اما امروز با گذشت 18 ماه از اجرای طرح تحول نظام سلامت کارشناسان این حوزه ابراز نگرانی می‌کنند که نکند «تحول» هم به سرنوشت دیگر طرح‌های سلامت کشور دچار شود.
این در حالی است که به گفته وزیر بهداشت، روز شنبه با تشکیل جلسه‌ای در دولت با حضور جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و مدیران بیمه تکلیف بدهی بیمه‌ها تعیین خواهد شد.
رفتار غیراخلاقی بیمه‌ها
حسن هاشمی، وزیر بهداشت رفتار بیمه‌ها در پرداخت نکردن مطالبات را غیراخلاقی عنوان کرد و گفت: ادعای آنها در افزایش هزینه‌هایشان درست نیست و ما ثابت می‌کنیم هزینه‌ها نسبت به آنچه در روز اول اجرای طرح پیش‌بینی شده بود نه‌تنها افزایش نیافته، بلکه کاهش هم داشته است و شورایعالی بیمه و سازمان مدیریت نیز بر این موضوع صحه گذاشته است. رفتار سازمان‌های بیمه‌گر دوستانه نیست، آنها شرکایی هستند که در میانه راه می‌خواهند کار را متوقف کنند.
طرح تحول سلامت در گرو همکاری بیمه‌ها
این در حالی است که داریوش طاهرخانی عضو شورایعالی نظام پزشکی، بر ضرورت اجرای تجمیع بیمه‌ها تاکید کرده و نسبت به شکست طرح تحول نظام سلامت در صورت  اجرایی نشدن این ماده قانونی هشدار داده است.
به گفته وی، درباره تجمیع بیمه‌های درمانی به‌عنوان اصلی مترقی در برنامه پنجم توسعه، شاهد بودیم که در آغاز کار دولت یازدهم تاکید زیادی به اجرای این موضوع شد و اهمیت آن در حدی بود که در برنامه‌های وزیر کار و رفاه اجتماعی جهت دریافت رای اعتماد تقدیم مجلس شد.
از طرف دیگر حتی کمیسیون اجتماعی مجلس نیز طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور، مهلت 3 ماهه‌ای را برای اجرای آن در نظر گرفت اما متاسفانه یکباره سکوت تامل‌برانگیزی در این باره حکمفرما شد. حال سوال آن است اگر این قانون غلط بود، چرا وضع شد؟ یا اگر اعتقادی بر آن نبود، چرا در برنامه‌های ارائه شده توسط وزیر کار و رفاه اجتماعی تقدیم مجلس شد؟
آلارم طرح تحول سلامت به گوش می‌رسد
به گزارش ایسنا، همچنین محمد آقاجانی معاون وزیر بهداشت نیز با بیان اینکه وزیر بهداشت از روزهای آغازین طرح تحول نظام سلامت این خطر را پیش‌بینی کرده و تذکر دادند که بیمه‌ها می‌توانند نقطه قوت و پاشنه آشیل طرح تحول نظام سلامت باشند، گفته است  تاخیرهایی که اکنون در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها از سوی سازمان‌های بیمه‌گر اتفاق افتاده، اتفاق خاصی است.  وی اظهار داشت: البته به طور مسلم ادامه این وضعیت امکانپذیر نیست و نمی‌توان آن را ادامه داد. در حال حاضر نیز فشار مطالبات عظیم بیمارستان‌ها از سازمان‌های بیمه‌گر طاقت‌فرسا شده و مشکلات زیادی متوجه بیمارستان‌های وزارت بهداشت شده است. متاسفانه مردم از این امر آسیب می‌بینند.
معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه زنگ خطرها و چراغ‌های هشداردهنده طرح تحول نظام سلامت به صدا درآمدند، بیان داشت: آژیرهای طرح تحول فعال شده که نشان می‌دهد یک آسیب جدی  متوجه طرح تحول سلامت می‌شود و آن هم  پرداخت نشدن مطالبات است.  آقاجانی در تاکید بر اهمیت این موضوع، خاطرنشان کرد: در گذشته و قبل از آغاز طرح تحول سلامت هر چقدر که بیمه‌ها به بیمارستان‌ها فشار می‌آوردند و مطالبات‌شان را پرداخت نمی‌کردند، دست بیمارستان‌ها بیشتر در جیب مردم فرو می‌رفت.
وی افزود: بنابراین آسیبی که یک روز تاخیر در پرداخت مطالبات به بیمارستان‌ها پس از طرح تحول سلامت وارد می‌کند، شاید معادل 10 روز، قبل از این طرح باشد.
تجمیع بیمه‌ها در انتظار تصمیم دولت
در هر حال براساس ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه، دولت مکلف است نسبت به تجمیع بیمه‌ها و تشکیل سازمان بیمه سلامت ایران اقدام کند. اکنون با رسیدن به سال پایانی برنامه پنجم توسعه، نه‌تنها این قانون اجرا نشده بلکه هنوز اما و اگرهای زیادی را پیش رو دارد و تعیین تکلیف بدهی بیمه‌ها به جلسه دولت و سازمان‌های بیمه‌گر گره خورده است.


Page Generated in 0/0056 sec